וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנת ענק בעמאן: הגדולה ביותר בירדן מתחילת האביב הערבי

על אף הודעת המלך עבדאללה על פיזור הפרלמנט, כ-10,000 בני אדם יצאו להשתתף ב"הפגנה להצלת המולדת" בבירה הירדנית, בקריאה לרפורמות במדינה. כ-2,000 שוטרים אבטחו את האירוע

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

אלפי בני אדם התאספו היום (שישי) בתום תפילות יום השישי בלב עמאן, בירת ירדן, בהפגנה הגדולה ביותר שהתקיימה במדינה מאז תחילת האביב הערבי, בקריאה לעריכת רפורמות במדינה. עדי ראייה ועיתונאים שנכחו במקום מעריכים כי בין 10,000 ל-15,000 בני אדם לקחו חלק במפגן הכוח של האופוזיציה, אשר נערך תחת הסיסמה "ההפגנה להצלת המולדת".

"העם רוצה רפורמה במשטר", קראו המפגינים ונופפו בדגלים ושלטים. לפחות 2,000 שוטרים התפרשו באזור על מנת לשמור על הסדר במהלך ההפגנה, והמשטרה המקומית דיווחה כי עצרה שמונה בני אדם שהיו בדרכם להפגנה, והחרימו שלושה כלי רכב שהכילו מקלות, סכינים ואקדחים.

"אנשים לא קראו להפלת המלוכה. דרישותיהם צנועות הרבה יותר", סיפרה כתבת רשת אל-ג'זירה, ג'יין עראף, אשר נכחה בהפגנה. "הם מעוניינים בחוקי בחירות אשר יעניקו להם סיכוי טוב יותר לבחור במועמדים שיוכלו ליישם רפורמות. הם מעוניינים לשים קץ לשחיתות. הם מעוניינים במשרות".

אלפים בהפגנת ענק בעמאן, ירדן בקריאה לרפורמות, אוקטובר 2012. רויטרס
בין 10,000 ל-15,000 בני אדם השתתפו בהפגנה, היום/רויטרס

ראש תנועת האחים המוסלמים בירדן, המאם סעיד, אמר במהלך ההפגנה כי פיזור הפרלמנט אינו מספיק, ולא ישיג את דרישותיהם. "דרישותינו ידועות לכל, ומהדהדות בפי כל האזרחים במדינה הזו. אנו קוראים לתיקונים ממשיים בחוקה, ויצירת חוקי בחירות חדשים, השונים מהחוק הקיים אותו אנו דוחים", אמר סעיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אלפים בהפגנת ענק בעמאן, ירדן בקריאה לרפורמות, אוקטובר 2012. רויטרס
"ההפגנה להצלת המולדת", היום/רויטרס

המפגינים יצאו לרחובות יממה לאחר שהמלך עבדאללה הורה לפזר את הפרלמנט ולקיים בחירות חדשות, צעד אשר ככל הנראה קיווה שיחליש את המחאה בארצו. שר ההסברה הירדני, סמיח מעאיטה, קרא בעקבות המהלך לאחים המוסלמים לפעול דרך הפרלמנט ולא דרך הפגנות ברחובות. עם זאת, נראה שקצב ההתקדמות של הרפורמות במדינה אינה מספקת את האופוזיציה, והצעד לא מנע את הפגנת הענק.

אלפים בהפגנת ענק בעמאן, ירדן בקריאה לרפורמות, אוקטובר 2012. רויטרס
האופוזיציה לא מסתפקת בפיזור הפרלמנט/רויטרס

בתקופה האחרונה, גברה מחאתן של תנועות האופוזיציה בירדן נגד המשטר. התנועות, ובראשן תנועת האחים המוסלמים, דורשות לשנות את שיטת הייצוג בפרלמנט, כך שכוחם של האחים המוסלמים יגדל. זכי בני ארשיד, סגן מנהיג האחים המוסלמים בירדן, אמר כי הם דורשים שינוי: "אנו מוחים מזה 20 חודשים ודרישותינו לקדם רפורמות לא נענות".

זה כשנתיים, מתקיימות מדי כשבוע הפגנות מחאה בלתי-אלימות, השואבות את השראתן מהפגנות האביב הערבי. המפגינים קוראים לשלטונות בממלכה הירדנית לקדם רפורמות פוליטיות, דמוקרטיות וחברתיות ולהגדיל את ייצוג האופוזיציה בפרלמנט. בניגוד להפגנות המחאה בעולם הערבי, המפגינים בירדן אינם קוראים למלך עבדאללה להתפטר אלא להכניס שינויים דמוקרטיים לממלכה.

אלפים בהפגנת ענק בעמאן, ירדן בקריאה לרפורמות, אוקטובר 2012. רויטרס
המשתתפים נשאו דגלים ושלטים/רויטרס

בחודשים האחרונים, הבטיח המלך לקדם רפורמות, ולפיכך הורה אתמול על פיזור הפרלמנט ועל קיום בחירות חדשות. בעקבות כך, צפויה הממשלה בירדן להתפטר תוך ימים ספורים. עד כה לא נקבע מועד חדש לבחירות, אולם לפי כל ההערכות הן צפויות להתקיים לפני סוף 2012. תנועת האחים המוסלמים הודיעה כי אם לא יקודמו רפורמות דמוקרטיות, היא תחרים את הבחירות לפרלמנט בדיוק כפי שעשתה בבחירות הקודמות לפני כשנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully