וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזכ"ל האו"ם על סוריה: "גובר הסיכון לעימות אזורי"

4.10.2012 / 18:39

בעקבות העימות בין סוריה לטורקיה, הודיע דוברו של באן כי הוא "מודאג מהמתיחות הגוברת" בין המדינות. בתוך כך, רוסיה חסמה הודעת גינוי של מועצת הביטחון להפגזה הסורית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, "מודאג מהמתיחות הגוברת" בין סוריה לטורקיה, והזהיר כי גובר הסיכון כי העימות הארוך בסוריה יגרור את מעורבות האזור כולו – כך מסר הערב (חמישי) דוברו, מרטין נסירקי, לעיתונאים. "המזכ"ל מודאג מהמתיחות הגוברת לאורך גבול סוריה-טורקיה", אמר הדובר. "בעוד המצב בתוך סוריה הולך ומידרדר, הסיכוי לעימות אזורי והאיום על השלום והביטחון הבינלאומיים גובר גם כן".

בעקבות התקרית אתמול, שבה פצצת מרגמה מסוריה נפלה בצד הטורקי של הגבול והרגה לפחות ארבעה ילדים ואישה, ביקשה טורקיה ממועצת הביטחון של האו"ם, לנקוט את "הפעולות הנחוצות" על מנת לעצור את התוקפנות הסורית ולהבטיח את השלמות הטריטוריאלית של טורקיה. עם זאת, היום חסמה רוסיה אימוץ של טיוטת הצהרה של מועצת הביטחון של האו"ם, לגינוי שיגור הפצצה. מוסקבה, שהיא בעלת בריתה של סוריה, הציעה נוסח מתון יותר, שיקרא לאיפוק בגבול בין שתי המדינות, מבלי לקבוע שסוריה מפרה את החוק הבינלאומי.

ולדימיר פוטין (מימין) מארח את בשאר אסד במוסקבה, 19 בדצמבר 2006. Mikhail Klementiev, AP
רוסיה נעמדה לצד בעל בריתה וריככה את ההצהרה של מועצת הביטחון. פוטין ואסד/AP, Mikhail Klementiev

בנוסח ההצעה הרוסית נכתב כי "חברי מועצת הביטחון של האו"ם קוראים לצדדים לשמור על איפוק ולהימנע מעימותים, שעלולים להוביל להסלמה בגבול בין סוריה וטורקיה". כמו כן, ההצעה קוראת "לצמצם את המתיחות ולייצר נתיב לעבר פתרון למשבר הסורי".

הנוסח המקורי של ההצהרה ביקש לגנות את ההפגזה "בצורה החריפה ביותר", ולדרוש הפסקה מידית של הפרת הריבונות הטורקית. דיפלומטים מערביים טענו כי אם הצעתה של רוסיה תתקבל, היא תחליש את ההצהרה לרמה שאינה מתקבלת על הדעת.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"סוריה התנצלה על ההפגזה"

עם זאת, מוקדם יותר, קראה רוסיה לדמשק לפרסם הודעה רשמית, לפיה הפגזת הכפר הטורקי אתמול לא הייתה מכוונת וכי לא תהיה הפגזה נוספת. סוכנות הידיעות הרוסית "נובוסטי" דיווחה עוד כי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ניסה להרגיע אף הוא את הרוחות, ואמר בביקור באפגניסטן כי "הרשויות בסוריה אמרו לנו כי מה שקרה בטורקיה היה תאונה".

ואכן, סגן ראש הממשלה הטורקי, בסיר אטלאיי, אמר כי סוריה התנצלה בפני טורקיה באמצעות האו"ם על ההפגזה. לדבריו, סוריה מסרה שהתקרית לא תחזור על עצמה.

בעקבות התקרית אתמול, תקף צבא טורקיה סמוך לגבול המשותף, באזור תל אבייד שבמחוז אל-רקה, כעשרה קילומטרים בתוך סוריה. גורמי אופוזיציה בסוריה דיווחו כי כמה חיילים הנאמנים לנשיא בשאר אסד נהרגו מהאש הטורקית. בהמשך גם אישר הפרלמנט הטורקי לבצע פעולות צבאיות מחוץ לגבולות המדינה, אם הממשלה תחליט שיש בכך צורך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully