וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות גוברת: הפרלמנט הטורקי אישר ליזום פעולה בסוריה

ניר יהב

4.10.2012 / 14:13

יממה לאחר ההפצצה הסורית בכפר הטורקי, קיבל הפרלמנט החלטה שתאפשר לממשלה לתקוף מחוץ לגבולותיה. עם זאת, סגן ראש הממשלה הבהיר שלא מדובר בהכרזת מלחמה וכי סוריה התנצלה

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: לירון בארי

אחרי ההפצצה הסורית על הכפר הטורקי והתגובה הטורקית החריפה, אישר היום (חמישי) הפרלמנט הטורקי לבצע פעולות צבאיות מחוץ לגבולות המדינה, אם הממשלה תחליט שיש בכך צורך. לאחר קבלת ההחלטה, אמר סגן ראש ממשלת טורקיה, בסיר אטלאי, כי שיתוף הפעולה עם הקהילה הבינלאומית נמצא בראש סדר העדיפויות של מדינתו, וציין כי סוריה התנצלה על התקרית והתחייבה שהאירוע לא יחזור על עצמו. בהתייחסו להחלטת הפרלמנט, אמר אטאלי כי לא מדובר ב"הכרזת מלחמה על סוריה".

עוד לפני כן קראה טורקיה למועצת הביטחון של האו"ם לנקוט בכל הצעדים הדרושים נגד סוריה. סוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה" דיווחה כי במכתב ששיגרה אנקרה למועצה נכתב כי "יש לעצור את הפרות החוק הבינלאומי שסוריה מבצעת".

נפילת פצצת מרגמה בעיירה בדרום-מזרח טורקיה. טורקיה, אוקטובר 2012. רויטרס
אזור הפגיעה בכפר הטורקי/רויטרס

במקביל, בעקבות התחממות הגבול בין המדינות, מנסות בנות-בריתה של סוריה להרגיע את הרוחות. רשת הטלוויזיה הלבנונית "אל-מיאדין" דיווחה הבוקר כי טהרן שיגרה לאנקרה את סגן הנשיא האירני ואת עוזרו לענייני אסיה, במטרה להרגיע את המתיחות בין המדינות. לא נמסר עם מי צפויים שני הבכירים האירנים להיפגש בטורקיה ולא ברור אם ימשיכו לאחר מכן גם לסוריה.

בת ברית נוספת של סוריה, רוסיה, קראה הבוקר לדמשק לפרסם הודעה רשמית, לפיה הפגזת הכפר הטורקי אתמול לא הייתה מכוונת וכי לא תהיה הפגזה נוספת. סוכנות הידיעות הרוסית "נובוסטי" דיווחה עוד כי שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ניסה להרגיע אף הוא את הרוחות, ואמר בביקור באפגניסטן כי "הרשויות בסוריה אמרו לנו כי מה שקרה בטורקיה היה תאונה".

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, גינתה אף היא את הירי הסורי לעבר הכפר הטורקי. עם זאת, היא קראה לצדדים "לגלות איפוק". שר החוץ הבריטי, ויליאם הייג, אמר כי הוא "מבין את התגובה הצבאית הטורקית על המתקפה הסורית", אך קרא לצדדים להימנע מהסלמת המצב. "אנו מביעים הזדהות מלאה עם טורקיה אבל איננו רוצים לראות הסלמה בשל התקרית". הוא קרא לסוריה שלא לירות עוד שוב לעבר טורקיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הגבול בין טורקיה לסוריה סמו לתל אבייד, אוקטובר 2012. רויטרס
הגבול בין טורקיה לסוריה סמוך למקום המתקפה, היום/רויטרס

צרפת הכריזה בעקבות הירי הסורי לעבר טורקיה כי מועצת הביטחון של האו"ם חייבת לשלוח "מסר מהיר וברור לסוריה, המגנה את מתקפת המרגמות לעבר טורקיה". שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, הוסיף: "אני רוצה ומקווה שהקהילה הבינלאומית כולה, ובעיקר באמצעות מועצת הביטחון, יעבירו מסר חד וברור המגנה בצורה חריפה את השלטונות הסורים. מה שקרה בגבול הסורי-טורקי מהווה איום על השלום".

צבא טורקיה תקף גם הבוקר בתגובה לירי הסורי לעבר הכפר הטורקי אקג'קלי אתמול, בסמוך לגבול המשותף. הצבא הטורקי תקף באזור תל אבייד שבמחוז אל-רקה, כ-10 קילומטרים בתוך סוריה. גורמי אופוזיציה בסוריה דיווחו כי כמה חיילים הנאמנים לנשיא בשאר אסד נהרגו מהאש הטורקית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully