וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקיפה באירן רק תאיץ הניסיון להשיג נשק גרעיני"

בכירים לשעבר בממשל בוש טוענים כי מנסיון העבר, אפילו איומים בתקיפה עשויים להגביר את הלחץ האירני בבניית פצצה. בנוסף, תקיפה עשויה לגרום להסרת החרם על המסחר עם אירן

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

בניגוד לעמדה השלטת במסדרונות הממשל הישראלי, לפיה רק תקיפה צבאית באירן תעצור את הליך התגרענותה, טוענים מומחים בעולם כי תקיפה דווקא תאיץ את ניסיונות המשטר בטהרן להשיג נשק גרעיני. למרות התעסקותו החוזרת של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בסוגיה, בטור שפורסם אתמול (שישי) באתר "ניו יורק טיימס" האמריקני, עולה כי מניסיון העבר, אפילו איומים בתקיפה מהווים את היפוך המטרה לשמה חותרת ישראל, ועשויים להגביר את הלחץ האירני בבניית פצצה.

דיווח: "צוות מיוחד יאיץ הרכבת הפצצה האירנית". רויטרס
הלחץ להשגת פצצת גרעין יגבר/רויטרס

מייקל ו. היידן, לשעבר ראש סוכנות הביון האמריקנית – ה-CIA – סיפר כי יועציו הבכירים של הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש גרסו כי תקיפה באירן "תניע אותם לעשות את מה שניסינו למנוע מהם". בנוסף, אלה המזהירים מתקיפה באירן גורסים כי צעד כזה יוביל לסילוקם הוודאי של המשקיפים הבינלאומיים, דבר שיאפשר למשטר להשיב לקדמותם מאות מערכות התראה והגנה, כולל אטמים של יחידות אכסון תת קרקעיות. עוד נטען כי תקיפה עשויה לכוון את המאמצים הכלכליים של טהרן לרכישת עוצמה צבאית. יתר על כן, טוענים באתר, במצב של תקיפה, אירן תציג עצמה בפני העולם כקרבן ואי לכך תקבל את תמיכתן של האומות שיסירו את החרם על המסחר עמה.

סיכון נוסף שעולה מתקיפה צבאית הוא האיחוד של גורמים באירן, שעד כה מתנגדים למדיניות הממשלה, שיעמדו מאחוריה. מארק פיצפטריק, בכיר במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, טען כמעט באופן ודאי שתקיפה צבאית באירן תגרום ל"בהלה 'בסגנון מנהטן' (פרויקט פיתוח הגרעין בארה"ב במלחמת העולם השנייה) לייצור נשק גרעיני מהר ככל האפשר". עוד מציינים בסקירה מקרים דומים לאורך ההיסטוריה: ב-1964 העוינות האמריקאית כלפי סין גרמה להשגת נשק גרעיני גרעין; ב-1965 ראש ממשלת פקיסטן הכריז כי "אם הודו תבנה פצצת אטום, נאכל עשב ועלים ואפילו נרעב, אך נשיג פצצה משלנו"; ולדברי ג'פרי לואיס מהמכון ללימודים בינלאומיים במונטריי, הפצצת הכור בעירק ב-1981 הקשיחה את נחישותו של סדאם חוסיין להשגת נשק גרעיני.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
דיווח: "אירן חשפה מתקן האזנה באתר בפורדו". רויטרס
תקיפה תוביל לסילוקם הוודאי של המשקיפים הבינלאומיים, דבר שיאפשר למשטר להשיב לקדמותם מאות מערכות התראה והגנה, כולל אטמים של יחידות אכסון תת קרקעיות. המתקן בפורדו/רויטרס

בדיווח אמריקני אחר נטען כי גורמים בכירים בארה"ב העריכו במאמר שפרסם העיתונאי האמריקאי המוערך, מארק פרי, בכתב העת "פוריין פוליסי", כי ישראל עשויה לנסות לשחזר את מבצע אנטבה באירן. על פי המאמר, שנכתב בתגובה לנאום ה"קו האדום" של נתניהו בפני עצרת האו"ם, דבריו של ראש הממשלה הישראלי העלו בממשל האמריקאי תקווה מחודשת לכך שתקיפה ישראלית באירן לא תתבצע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר הקרוב.

עם זאת, ביום בו ישראל תחליט לנקוט בפעולה צבאית נגד אירן, היא צפויה לבחור באחד משלושה תרחישים, כך נטען: הפצצת מתקני הגרעין האירניים, חיסול הצמרת השלטונית, והתרחיש הנועז מכל – פשיטה קרקעית בסגנון מבצע אנטבה על המתקן להעשרת אורניום בפורדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully