וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ישראל עשויה לשחזר את מבצע אנטבה על אדמת אירן"

בכירים בצבא ארה"ב מעריכים כי קיימים שלושה תרחישים עיקריים לתקיפה ישראלית באירן; תקיפה אווירית, חיסול השלטון - ופשיטה נועזת בסגנון מבצע אנטבה. "זה מסוכן אך אפשרי"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

ישראל עשויה לנסות לשחזר את מבצע אנטבה באירן - כך העריכו גורמים בכירים בארה"ב במאמר שפרסם העיתונאי האמריקאי המוערך, מארק פרי, בכתב העת "פוריין פוליסי". על פי המאמר, שנכתב בתגובה לנאום ה"קו האדום" של נתניהו בפני עצרת האו"ם, דבריו של ראש הממשלה הישראלי העלו בממשל האמריקאי תקווה מחודשת לכך שתקיפה ישראלית באירן לא תתבצע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר הקרוב. עם זאת, ביום בו ישראל תחליט לנקוט בפעולה צבאית נגד אירן, היא צפויה לבחור באחד משלושה תרחישים: הפצצת מתקני הגרעין האירניים, חיסול הצמרת השלטונית, והתרחיש הנועז מכל – פשיטה קרקעית בסגנון מבצע אנטבה על המתקן להעשרת אורניום בפורדו.

נתניהו עם תרשים פצצה באו"ם: "הקו האדום לאירן - העשרה ל-90%”

צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
"החיילים יפוצצו את המתקן ויימלטו מהמקום עם האורניום". המתקן בפורדו/רויטרס

לדברי בכירים בצבא ארצות הברית וכן בגופי המודיעין האזרחיים, תרחיש זה יתנהל על פי מתווה המבצע של סיירת מטכ"ל בשנת 1976 לשחרור נוסעי טיסת אייר פראנס שנחטפו לאוגנדה - שידוע כמבצע יונתן או מבצע אנטבה. לפי התרחיש, חיילי קומנדו ישראלים יפשטו על מתקן הגרעין בפורדו, הסמוך לעיר קום, ויחטפו כמה שיותר אורניום מועשר. לאחר מכן, לפי פרי, החיילים יפוצצו את המתקן ויימלטו מהמקום עם האורניום.

פרי ציין כי הצלחת התרחיש תלויה "במהירות, סודיות פשטות ומהימנות המידע המצוי בידי ישראל". לדברי גורם צבאי בכיר, "זה בהחלט ניתן ליישום". הגורם ציין כי "הכוחות המיוחדים של צה"ל הם הנכס החשוב ביותר של ישראל", והוסיף: "יהיו הרבה אבידות בצד הישראלי בגלל הקרבה לבסיסי משמרות המהפכה. מבצע שכזה יכול להיות מדמם למדי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"עריפת ראשים - אמצעי לגרור את ארה"ב לעימות"

תרחיש אפשרי נוסף המצוין במאמר, כולל את הפצצת מתקני הגרעין של המשטר בטהרן מהאוויר ובמקביל הפצצתם באמצעות ירי טילי יריחו מסוג 2 ו-3 מצוללת של חיל הים הישראלי. עם זאת, בכירים בצבא האמריקאי ציינו כי יכולותיה האוויריות של ישראל לא יאפשרו לה לבצע תקיפה חוזרת, ועל כן היא תהיה חייבת לפגוע במטרות במדויק.

התרחיש השלישי והאחרון, אותו כינה פרי "תרחיש עריפת הראשים", הוא חיסול של כלל ההנהגה האירנית בטהרן – פשוטו כמשמעו. פרי ציין כי בעוד "החיסרון של פעולה זו הוא שתוכנית הגרעין האירנית לא תושמד", תכנית זו עשויה לקסום למקבלי ההחלטות בישראל מסיבה אחרת – היא תצליח באופן כמעט ודאי לגרור את ארה"ב למערכה. "קרוב לוודאי שאירן תגיב על החיסול בפגיעה במטרות אמריקניות המוצבות באזור", אמר פרי, "בכירים אמריקאיים ששוחחתי עמם מאמינים כי זו הדרך היעילה ביותר עבור ישראל לערב את ארצות הברית בעימות שהיא לא יזמה".

כותב המאמר, מארק פרי, הינו סופר ועיתונאי המתמחה בפרשנות בנושאים צבאיים ומודיעיניים ובנושאי מדיניות חוץ, ומקושר לגורמים רשמיים בתחום בממשל האמריקאי. כאמור, את המאמר כתב בעקבות נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מול העצרת הכללית של האו"ם שלשום - בו הדגיש את החשיבות בהצבת קווים אדומים לאירן לפני תקיפה.

במהלך נאומו, הציג נתניהו בפני הנוכחים תרשים של פצצה, ושרטט על גביו קו אדום, במקום שבו מגיעה העשרת האורניום לרמה של 90%, והזהיר כי "עד האביב הבא או לכל היותר עד הקיץ", תהיה לאירן פצצה. "אירן השלימה את השלב הראשון לאחר שנים רבות, ויש להם עכשיו 70% מהדרך. עכשיו הם בשלב השני. לאחר מכן הם יעברו לשלב הסופי ואז מדובר בחודשים, אולי שבועות, עד שיהיה להם מספיק אורניום מועשר", אמר. "צריך לעצור לפני שאירן מגיעה לשלב שהיא במרחק חודשים או שבועות מלהרכיב פצצה גרעינית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully