וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קיוריוסיטי" גילה סימנים לנחל שזרם פעם במאדים

28.9.2012 / 3:18

צילומים מרכב החלל הראו אבנים שככל הנראה נשטפו בעבר בזרם של מים – מרכיב חיוני לקיום חיים. ההערכה היא כי הנחל שזרם בעבר במקום היה יכול להגיע עד לגובה ברכיו של אדם

האם ייתכנו חיים על מאדים? רכב החלל קיוריוסיטי מצא רמז משמעותי לתשובה. מדענים של נאס"א מסרו אמש (חמישי) כי קיוריוסיטי גילה שבעבר זרמו מים במקום נחיתתו על כוכב הלכת. מדענית החלל רבקה וויליאמס סיפרה כי בתמונות ששלח רכב החלל נראות אבנים שככל הנראה נעו והגיעו למקום בשטף מים – מרכיב חיוני לקיום חיים. האבנים העגולות נטמעו בתוך סלעים גדולים, ווויליאמס מסרה כי "יש הסכמה בין החוקרים לפיה האבנים נעו בזרם מים מהיר" והוסיפה כי הן גדולות מכדי להניח שהרוח הזיזה אותן.

החוקרים מעריכים כי במקום אותו צילם קיוריוסיטי זרם פעם נחל שהיה יכול להגיע עד לברכיו של אדם. למרות הממצאים, יש מי שמצננים את ההתלהבות. "האפשרות של מחיה במאדים מורכבת יותר מאבחנה על קיום מים", אמר חוקר במכון קליפורניה לטכנולוגיה, ג'ון גרוצינגר. "מים זורמים הם בהחלט מקום בו מיקרו-אורגניזמים יכולים לחיות. סלע מהסוג שנמצא יכול להיות, אבל לא בהכרח, מקום שמכיל את המרכיבים למה שנחשב סביבת מחיה".

תמונה צבעונית חדשה באיכות גבוהה שצילמה הגשושית "קיוריוסיטי" על פני המאדים, בה נראה בסיס הר שארפ, 28 באוגוסט 2012. רויטרס
תמונות שהגיעו מרכב החלל "קיוריוסיטי"/רויטרס

קיוריוסיטי", מעבדת מחקר ניידת שגודלה כשל מכונית קטנה, נחתה בהצלחה על המאדים ב-6 באוגוסט. אחרי התמונות הראשונות בשחור-לבן, ואחרי תמונות הפנורמה המרשימות יותר של אזור הנחיתה, החל רכב החלל בצילום באמצעות לייזר של סלעים במכתש גייל הענקי שבו נחת. זוהי למעשה המשימה שלשמה נשלח הרכב.

סוכנות החלל האמריקנית הודיעה בחודש שעבר כי בכוונתה לשלוח גשושית מחקר נוספת למאדים, ששמה "אינסייט" - "תובנה" בעברית - שצפויה לצאת לדרכה בשנת 2016. רכב החלל החדש נועד לספק למדעני נאס"א מידע על המתחולל עמוק בתוך תוכו של המאדים. בסוכנות החלל מקווים כי הרכב, המונע באמצעות אנרגיית שמש ומצויד במקדחה המסוגלת לחפור לעמוק של כתשעה מטרים ובמד-חום משוכלל, יצליח לבחון האם מתרחשות רעידות אדמה על פני כוכב הלכת הקפוא, וכן למדוד כמה חום נפלט מליבתו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully