וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר מצרי: "שינוי בהסכם השלום - עניין של זמן"

ניר יהב

22.9.2012 / 12:01

יועצו של הנשיא מורסי יגיש בקרוב הצעה להכניס תיקונים בהסכם השלום עם ישראל, "המגביל את יכולת מצרים להגן על סיני". לדבריו, שינוי שכזה "הינו צורך אסטרטגי וביטחוני"

צילום: שי מכלוף, שלומי גבאי; עריכה: מיכאל ברגמן

על רקע חילופי האש שאירעו אתמול בגבול מצרים, במהלכם נהרג חייל צה"ל ואחר נפצע, אמר הבוקר (שבת) מוחמד סיף א-דולה, יועצו של נשיא מצרים מוחמד מורסי, כי יגיש בימים הקרובים הצעה להכניס תיקונים בהסכם השלום עם ישראל. בראיון לסוכנות הידיעות הטורקית הרשמית "אנאטול", אמר א-דולה כי ההצעה כוללת שינוי של סעיף מספר 4 בנספח הביטחוני "המגביל", לדבריו, "את יכולתה של מצרים להגן על סיני והופך שליש ממנה לאזור נטול כוחות ביטחון".

נשיא מצרים מוחמד מורסי וראש המועצה הצבאית העליונה מוחמד חוסיין טנטאווי מבקרים באל-עריש, לאחר מתקפת הטרור ברפיח, אוגוסט 2012. AP
"הסכם השלום הופך שליש ממצרים לאזור נטול כוחות ביטחון". מורסי בסיני/AP

לדבריו, לאור האירועים האחרונים בחצי האי סיני, ובעיקר לאחר הרג 16 החיילים המצרים על ידי פעילי ג'יהאד בתחילת חודש אוגוסט, השינוי בהסכם השלום הוא "דרישה עממית וצורך אסטרטגי וביטחוני". הוא הוסיף כי בתקופה הקרובה ייערכו פגישות נרחבות בין כל התנועות והמפלגות הפוליטיות במדינה כדי לבחון את שינוי הסכם השלום. "זו רק שאלה של זמן עד שנשיב את השליטה הביטחונית המצרית על כל סיני", אמר.

עוד הוסיף א-דולה כי לאור הנספח הצבאי, שלא מתיר למצרים להכניס כוחות צבא לכל אזור סיני, הפך חצי האי "לכר פורה לפעילות טרור, וכן לרשתות ריגול". לטענתו, סעיף 4 בהסכם השלום עם ישראל "לא עולה בקנה אחד עם החוקה המצרית, אשר קובעת כי לעם יש זכות לריבונות מלאה". עוד אמר כי "לא הגיוני שהסכם שלום יימשך שלושה עשורים כבר ללא שום שינוי. המשטר החדש במצרים לא יוכל להמשיך כך".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מפקד פיקוד הדרום, אלוף טל רוסו, שהגיע לנקודת התקלות עם מחבלים. ספטמבר 2012. דובר צה"ל
מפקד פיקוד הדרום, אלוף טל רוסו, אתמול בזירת הפיגוע/דובר צה"ל

א-דולה אינו הבכיר המצרי הראשון שקורא לבצע שינויים בהסכם השלום עם ישראל. בחודש שעבר אמר יועצו המשפטי של מורסי, מוחמד ג'דאללה, כי נשיא מצרים בוחן את האופציה לשינוי סעיפים בהסכמים, שסללו את הדרך לחתימת הסכם השלום בין ישראל למצרים, על מנת לאפשר לשלטונות במצרים לממש את מלוא ריבונותם בחצי האי.

לפני כשלושה שבועות אמר מורסי כי "מדינות האזור לא צריכות להיות מודאגות מנוכחות כוחותינו בחצי האי סיני". בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות רויטרס ערב צאתו לכינוס המדינות הבלתי מזדהות באירן, הדגיש מורסי כי מצרים דוגלת במדיניות חוץ מאוזנת, וכי היא "אינה מאיימת על איש". לדבריו, "מצרים היא כעת מדינה אזרחית, לאומית, דמוקרטית, חוקתית ומודרנית".

הנגמ"ש שנפגע בניסיון החדירה לישראל. דובר צה"ל
הנגמ"ש ששימש לפיגוע בחודש אוגוסט/דובר צה"ל

בראיונו של מורסי, הראשון שהעניק לכלי תקשורת בינלאומי מאז היבחרו לנשיא, ציין כי "יחסינו הבינלאומיים עם כל המדינות הם פתוחים והבסיס להם הוא איזון". מורסי לא נקב במפורש בשם ישראל, אולם רמז למתיחות הגוברת סביב הסעיפים הצבאיים בהסכם השלום עמה, וציין כי "אנחנו לא נגד אף אחד, אולם נילחם על האינטרסים שלנו".

דבריו של מורסי נאמרו על רקע המבצע הנרחב שערכו בשבועות האחרונים כוחות הביטחון המצריים לטיהור חצי האי סיני מגורמי טרור, בעקבות הפיגוע האחרון. מורסי התייחס לדאגות עקב הפעילות הצבאית הנרחבת ואמר: "מצרים פועלת באופן המקובל על אדמתה ולא מאיימת על איש. לא צריכות להיות דאגות בינלאומיות או אזוריות מנוכחות כוחות הביטחון המצריים". כמו כן, ציין מורסי כי המבצע נערך "תוך כיבוד מלא של כל האמנות הבינלאומיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully