וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תוכל ישראל למגר את הטרור היוצא מחצי-האי סיני?

21.9.2012 / 23:12

נתניהו עשוי לעמוד בפני הכרעה, האם לפעול בשטח סיני ולהתגרות במשטר מורסי, או לנסות - ולהיכשל - בסיכול הטרור כשזה כבר מתדפק על שערי הגבול וגובה חיי ישראלים. פרשנות

צילום: שי מכלוף, שלומי גבאי; עריכה: מיכאל ברגמן

כשעה לאחר תקרית הירי בגבול מצרים, במהלכה נהרג רב"ט נתנאל יהלומי, נחת באזור הר חריף אלוף פיקוד דרום, טל רוסו. רוסו החל בתחקור המפקדים והחיילים שלקחו חלק בסיכול הפיגוע, בתוואי השטח המורכב ביותר בגבול, למעט הציר שעוטף את העיר אילת. לוחמי ולוחמות קרקל, יחד עם כוח תותחנים, מנעו מסע הרג גדול בשטח, קבע רוסו. אלוף הפיקוד דיבר בנחרצות, בהישען על אמצעי הלחימה הרבים אותם נשאו שלושת המחבלים, ונשמע שבע רצון בפני הקצינים בגזרה, על שהחיילים סיימו את האירוע בתוך רבע שעה ומנעו חדירה של המחבלים לשטח ישראל.

בצה"ל מבינים היטב את האיום שמתפתח בחצי-האי סיני. תאי טרור בעלי אידיאולוגיה איסלמית-קיצונית, שהרימו את ראשם מאז נפילת משטרו של נשיא מצרים הקודם, חוסני מובארק, יצאו לסדרת פיגועים בדחיפה של ארגוני טרור ברצועת עזה. חלקם סוכל עוד בשטח הרצועה, חלקם מגשים את מטרתו בשיגורי רקטות לעבר יישובי הדרום ובפיגועים לאורך הגדר.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף טל רוסו, שהגיע לנקודת התקלות עם מחבלים. ספטמבר 2012. דובר צה"ל
שבע רצון מהתגובה המהירה. אלוף פיקוד דרום, טל רוסו, בהערכת מצב באזור חילופי האש/דובר צה"ל

בשנה האחרונה חל מהפך משמעותי לא רק בקצב בניית גדר הגבול, שתסתיים בחודש אוקטובר, אלא גם במשאבים שקיבלה עוצבת אדום בפיקודו של תא"ל נדב פדן. באגף המבצעים במטכ"ל נשמעים קולות לפיהם עוצבת אדום כמעט משתווה בתקציביה ובתגבור כוחותיה לאוגדות איו"ש ועזה, ותשומת הלב במטכ"ל מופנית אליה יותר מבעבר. רמז עבה לכך ניתן לקבל מהקמת גדוד איסוף ייעודי לגבול מצרים; הטמעת מערכי איסוף נוספים בשטח; הקמת יחידת "רימון" שייעודה לפעול בשטח המורכב וההררי; תגבור שיתוף הפעולה עם המשטרה, וכן החזרתה לגזרה של יחידת המסתערבים של משמר הגבול, שפורקה לפני כשנה וחצי בשל בעיות תקציב.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

ההחלטה של ראש השב"כ והדילמה של נתניהו

באגף המבצעים לא הסתפקו בכל האמור, והוחלט עוד כי גדודי הסיור של חטיבות החי"ר יבצעו תעסוקה באזורים הנמצאים בסיכון גבוה יותר לאורך הגבול המצרי, כדי למנוע חדירות ופיגועים מהסוג שנראה היום. בשב"כ ערים להתגברות ההתרעות לביצוע פיגועים, שבעבר היו מתחילים ברצועת עזה וכיום נולדים בסיני, בחסות השבטים הבדואים. ראש השב"כ יורם כהן החליט, בשל כך, לתגבר את אזור הגבול בכוח אדם איכותי, כדי להיערך להתגברות פעילות חבלנית עוינת נגד חיילי צה"ל ותושבי היישובים הסמוכים.

כל אלה לא יסייעו לצה"ל להגיע להישג הנדרש, כל זמן שפיגועי הטרור מחצי-האי סיני יוסיפו להתגבר. כדי לבלום מקרים דומים, יש לפעול בעומק השטח ולסכל כוונות עוד לפני הגעתן לקו המגע באזור הגבול. פעולות מסוג אלה מנוגדת להסכם השלום, אך יכולות להניב לא רק מידע מודיעיני איכותי אלא יכולת לחסל את חוליות הטרור ולמנוע חדירה.

הגדר בגבול מצרים בו חדרו המחבלים לישראל. שי מכלוף
בלימת אירועים אפשרית רק בשטח סיני, ולא כשהמחבלים בקו המגע. גדר הגבול/שי מכלוף

אין להוציא מכלל אפשרות כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יידרש בבוא העת להכריע האם לאפשר למערכת הביטחון לפעול בשטח סיני, תוך התגרות בממשל המתהווה במצרים. לפני מספר שבועות, כלי תקשורת זרים ייחסו לישראל את חיסולו של בכיר הג'יהאד העולמי, איברהים עווידה, בסיני. בישראל לא הגיבו והשאירו הרבה חומר למחשבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully