וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה לא דועכת: התחדשו ההפגנות נגד ארה"ב בקהיר

ניר יהב

14.9.2012 / 11:08

למרות הצהרות של בכירי דת במצרים על קיום מחאה לא אלימה, מאות מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון ליד השגרירות האמריקאית. דיווח: המימון לסרט שהצית המחאה הגיע ממצרים

יח"צ - חד פעמי

מאמינים מוסלמים במצרים ממשיכים זה היום הרביעי במחאתם האלימה נגד הפצת הסרט האמריקאי, "תמימות המוסלמים", הלועג לנביא מוחמד. כל תקשורת ערבים דיווח הבוקר (שישי) כי התחדשו העימותים בין המפגינים לבין כוחות הביטחון סמוך לבניין השגרירות האמריקאית בקהיר. על פי הדיווחים, המפגינים יידו אבנים לעבר בניין השגרירות וכמה מהם נעצרו. בנוסף, משטרת מצרים עושה שימוש בגז מדמיע כדי לפזר אותם. גם בכיכר תחריר, שנמצאת סמוך לשגרירות האמריקאית, נמצאים כבר עשרות בני אדם לקראת "הפגנת המיליון" נגד הסרט. גורמי ביטחון במצרים חוששים מפני ניסיון פריצה נוסף של ההמון הזועם לבניין.

מהומות ליד כיכר א-תחריר בקהיר בעקבות הסרט על מוחמד, ספטמבר 2012. רויטרס
קהיר, אתמול/רויטרס

את ההפגנה בקהיר יזמה תנועת "האחים המוסלמים" – תנועתו של הנשיא מוחמד מורסי, ואלפי בני אדם צפויים להשתתף בה. בכירי דת מוסלמים הבהירו לפני תחילת ההפגנה כי המחאה היום לא תהיה אלימה, אך נדמה כי ההמון הזועם לא סר למרותם. הבכירים אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט", הרואה אור בלונדון, כי בכוונתם להציב מאבטחים שיגנו בגופם על בניין השגרירות, מחשש שצעירים ינסו לפשוט על המתחם.

במקביל, בכווית מפגינים כ-500 בני אדם מול השגרירות האמריקאית בבירה כווית סיטי. המפגינים המוחים על הסרט נושאים את דגלי ארגון "אל-קאעדה" וקוראים קריאות כגון: "אובמה, כולנו אוסמה".

מפגינים נוספים ברחבי העולם הערבי צפויים להצטרף למחאה בשעות הצהריים, בתום תפילות יום השישי במסגדים, ובערי הבירה במדינות ערב נרשמת דריכות שיא. כוחות הביטחון בירדן הציבו אבטחה כבדה סביב בניין השגרירות האמריקאית בעמאן ובודדו אותה מיתר חלקי העיר. באירן, מרוקו, תימן ורצועת עזה צפויות להתקיים הפגנות גם כן.

אתר בתימן דיווח מפי גורם במדינה המוגדר "מהימן" כי מטוס אמריקאי הגיע לשדה התעופה הבינלאומי בבירה צנעא ועליו יותר מ-150 חיילי מרינס שהגיעו לתגבר את האבטחה סביב השגרירות האמריקאית מחשש שמפגינים יפרצו לתוכה. אתמול כאמור פרצו מפגינים לתוך השגרירות, וכתוצאה מכך נהרגו ארבעה מהם מאש כוחות הביטחון.

במרוקו קראו גורמים סלפים קיצוניים לאזרחים להפגין בערים שונות נגד הסרט, וברצועת עזה ישתתפו בכירים מחמאס והג'יהאד האיסלאמי. גם משטרת ישראל העלתה את הכוננות בעיר העתיקה בירושלים לקראת סיום תפילות יום השישי וחשש מעימותים שיפרצו בסופן. משטרת המחוז תוגברה באלפי שוטרים המסיירים מאז שעות הבוקר בסמטאות העיר העתיקה, במתחם הר הבית ובכפרים הערבים שמסביב לעיר. מפקד המחוז החדש, ניצב יוסי פריינטי, יפקד על חפ"ק מיוחד שהוקם ברחבת הכותל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מהומות ליד כיכר א-תחריר בקהיר בעקבות הסרט על מוחמד, ספטמבר 2012. רויטרס
ההמון הזועם לא סר למרות בכירי הדת והמשיך בעימותים. שוטרים כיכר תחריר בקהיר/רויטרס

בתוך כך, רשת ABC פרסמה לילה פרטים נוספים על נקולה בסלי נקולה, נוצרי קופטי שיצר את הסרט "תמימות המוסלמים" והצית את גל המחאה. על פי הדיווח, בנו של בסלי, אבנוב, סייע לו בהפקת הסרט שעלותו נעה בין 50 ל-60 אלף דולרים. עוד נטען כי המימון לסרט הגיע מבני משפחתה של אשתו המתגוררים במצרים. גורמים ברשויות אכיפת החוק בארצות הברית מסרו כי באסלי, המתגורר באזור לוס אנג'לס, חושש לחייו. תחילה נטען כי יוצר הסרט הפרובוקטיבי הוא ישראלי-יהודי בשם סם בסיל, אך נקולה הכחיש זאת.

חשש במצרים משינוי היחסים עם ארצות הברית

השלטון בקהיר עושה מאמצים כבירים כדי להרגיע את זעם האמריקאים בעקבות ההפגנות נגדם. הצהרתו אמש של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לפיה "מצרים אינה בת-ברית של ארצות הברית אך גם לא אויבת" – מעוררת דאגה בקרב השלטון. מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא, אמר כי דבריו של אובמה הם "שינוי משמעותי ביחסי וושינגטון-קהיר ויש לקחת אותו בכל הרצינות". בשיחה עם "א-שרק אל-אווסט", הוא הוסיף: "ההצהרה הזו מבטאת התחלה של תזוזות ביחסים האסטרטגיים בין שתי המדינות".

עם זאת, השר לשיתוף פעולה בינלאומי בממשלת מצרים, אשרף אל-ערבי, העריך כי אירועי הימים האחרונים לא ישפיעו על הסיוע הכלכלי מארצות הברית, שיועבר למצרים. "הדיונים בנוגע לסיוע האמריקאי מתקדמים בצורה משמעותית. הממשל האמריקאי הבטיח להעביר לנו 450 מיליון דולר. כרגע מתנהל משא ומתן על העברת סיוע נוסף בסך 650 מיליון דולר", הסביר אל-ערבי. גם באחים המוסלמים פועלים להרגעת הרוחות. מזכ"ל התנועה, מוחמד חוסיין, אמר כי הבהיר לאמריקאים כי ישנם גורמים שמנסים לפגוע ביחסים בין המדינות. עם זאת, הוא הוסיף כי ייקח חלק בהפגנה היום. "הפגיעה בנביא מוחמד היא קו אדום, אך אנו מתנגדים לתקיפת השגרירות", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully