וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוועידה הדמוקרטית, אובמה ינסה להוכיח שרומני גרוע ממנו

נתן גוטמן, ארה"ב

4.9.2012 / 23:50

אובמה מקווה להחדיר שני מסרים בוועידה הדמוקרטית שנפתחה היום: שלמרות הכלכלה המקרטעת, הוא הצליח לעשות הרבה בתנאים קשים. ובעיקר, שהבוחרים המתלבטים לא חייבים לשנוא אותו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

שארלוט, קרוליינה הצפונית. למיט רומני הייתה מלאכה קשה בוועידה הרפובליקנית בשבוע שעבר בטמפה. הוא צריך היה להציג את עצמו בפני אמריקה, ולגרום לאומה כולה להתאהב בו. המלאכה שמצפה לנשיא ברק אובמה כאן, בוועידה הדמוקרטית, היא מלאכה קשה עוד יותר.

אובמה אינו צריך לדאוג לגבי אהבה. האמריקנים מכירים אותו, ורובם נותנים לו ציונים גבוהים בכל הנוגע לתכונותיו האישיות. הבעיה של הנשיא היא שהאמריקנים אינם משתגעים על מה שהוא עשה בבית הלבן בשלוש וחצי השנים האחרונות, או במידה רבה על מה שהוא לא עשה. לכן, אם מיט רומני היה צריך לבוא לוועידה שלו ולהמציא את עצמו מחדש, הרי שאובמה יצטרך להמציא מחדש את המציאות. קל זה לא יהיה, אבל זה גם לא יהיה בלתי אפשרי.

בחירות בארה"ב 2012 - סיקור מלא בוואלה! חדשות

הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרולינה הצפונית. ספטמבר 2012. GettyImages
חנות מזכרות שמציגה פוסטרים לוחמניים של בני הזוג אובמה/GettyImages

הדמוקרטים מודעים לבעיה העיקרית שמעיבה על מאמציו של אובמה להבחר מחדש: הכלכלה האמריקנית לא השתפרה באופן שמורגש בכיסו של האזרח הממוצע. תחושת הביטחון התערערה. אנשים עדיין שואלים את עצמם מדי יום אם גם מחר תהיה להם עבודה, או אם הבית שלהם יהיה שווה את הכסף ששילמו עבורו. אובמה יתקשה לשנות את העובדה הזו בזמן שנותר לו עד הבחירות ב-6 בנובמבר. הוא לא יכול למחוק 8% אבטלה, או להחזיר בין לילה את הכלכלה לימי הזוהר שלה.

אבל מה שהדמוקרטים כן יכולים לעשות, ומה שהם מתכוונים לעשות בוועידה בשארלוט, הוא לדבר על דברים אחרים. ראשית, הכלכלה. נכון שהאבטלה עדיין בשמיים, והגירעון עצום, אבל מדוע לא להדגיש את ההישגים? אובמה הצליח לרסן את וול סטריט כדי שכלכלת אמריקה לא תגיע שוב אל פי התהום בגלל כמה ספקולנטים תאבי-בצע. הוא הציל את תעשיית הרכב האמריקנית (ומקבל עוד נקודת בונוס בתחום הזה, כי מיט רומני אמר שצריך "לתת לדטרויט לפשוט את הרגל"). בתקופתו, נבלמה במידת מה המפולת בשוק הנדל"ן. דברים אלה אמנם לא הופכים את אובמה לגאון כלכלי, אבל יש בהם כדי לאזן מעט את התמונה שהרפובליקנים מציירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרולינה הצפונית. ספטמבר 2012. GettyImages
בשארלוט עושים הכנות אחרונות לכינוס הגורלי/GettyImages

אגב, אחת השקופיות החביבות על אנשי מטהו של אובמה מציגה גרף של התוצר הלאומי הגולמי לנפש בארצות הברית יחד עם גרף של ההכנסה החציונית למשפחה. הראשון עלה כל העת, השני כמעט לא זז. המשמעות: מאז שנת 2000 ועד המשבר, אמריקה נעשתה עשירה יותר, אבל העושר לא חלחל לציבור הרחב. רומני, הם טוענים, הוא בדיוק האיש שיחריף את הבעיה הזו.

אובמה יחמיא לנשים ולמיעוטים, ויזכיר את ניסיונו הצבאי

הדמוקרטים - ובעיקר אובמה בעצמו - ידברו הרבה על רפורמת הבריאות. הם ינסו לתת לה פנים ושמות: אלה של המבוגרים שנאלצו לוותר על תרופות, ועכשיו יכולים להרשות לעצמם הכל; של הצעירים שעדיין לא עובדים, ולא יכלו להשיג בעבר ביטוח רפואי. בעיקר שמותיהם של כל אותם אמריקנים שסורבו בעבר על ידי חברות הביטוח משום שהיו חולים, וכעת יכולים לזכות בטיפול רפואי. רפורמת הבריאות היא כרטיס הכניסה של אובמה לבוחרי המעמד הבינוני.

ובכלל, הדמוקרטים לא חושבים שצריך לדבר רק על כלכלה. הם יזכירו שרק לפני ארבע שנים אמריקה עדיין היתה שסועה בגלל המלחמה בעירק, והנה החיילים כבר בבית. נקבע לוח זמנים ליציאה מאפגניסטן, וארגון אל-קאעדה חטף מהלומה אחרי שאובמה נתן את ההוראה (וזה הניסוח של הקמפיין - "אובמה נתן את ההוראה") לחסל את אוסמה בן לאדן. ויש עוד רשימה ארוכה של נושאים שהקמפיין כבר הכין: תמיכה בנישואים חד-מיניים, חקיקה המשווה בין שכר של נשים לשכר של גברים, עיגון חוקים סביבתיים, וכמובן הגנה על זכויות נשים לבצע הפלות ולרכוש אמצעי מניעה.

הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרולינה הצפונית. ספטמבר 2012. GettyImages
בשולי הוועידה כבר מתאספים מפגינים, שלא חוסכים במלים בגנות הנשיא/GettyImages

פרט לכך, כמובן, צפויים ה"שטיקים" הרגילים של הוועידות, שנועדו להלהיב את מי שצריך ולגרום לבוחרים להרגיש טוב. יהיו הרבה דוברים היספנים ואפריקנים-אמריקנים. כבר הלילה, תעמוד על הבמה הגברת הראשונה, מישל אובמה, שתזכה באהדת הקהל. לצדה, יבוא לכנס ראש העיר שיקגו, רם עמנואל, שיכסח את הרפובליקנים. המועמדת לסנאט אליזבט וורן, שתהיה הדוברת המרכזית, תזכיר לבוחרים שאובמה מגן עליהם מפני התאגידים. סגן הנשיא, ג'ו ביידן, יצחיק את הקהל בתפקיד הדוד המבולבל, והנשיא לשעבר, ביל קלינטון, יזכיר לאמריקה את ימיה הטובים. אובמה עצמו, שוב באצטדיון ענק במקום באולם הוועידה, יוכיח שכשזה נוגע לכריזמה, כולם יכולים לקחת אצלו שיעורים פרטיים.

הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרולינה הצפונית. ספטמבר 2012. GettyImages
הגברת הראשונה כבר מוכנה לנאום/GettyImages

הנשיא האמריקני רוצה לעזוב את שארלוט בסוף השבוע עם ידיעה שהצליח להחדיר לבוחרים המתנדנדים מסר כפול: ראשית, שלמרות הכלכלה המקרטעת, הוא הצליח לעשות די הרבה בתנאים לא קלים. ושנית, שמיט רומני גרוע ממנו.

סוקרים מטעם הדמוקרטים הציגו אתמול נתונים המראים שבבחירות אלה, יותר מכל מערכת בחירות בעשורים האחרונים, תומכיו של המועמד הרפובליקני - ובשיעור עצום – יבחרו ברומני לא כי הם אוהבים אותו, אלא כי הם רוצים להביס את יריבו הדמוקרטי.

אנשי אובמה מאמינים שזה הנתון שיוביל אותם לנצחון: רומני לא יוכל לגרום לאמריקנים לאהוב אותו יותר, אבל אובמה יכול לשכנע את המתנדנדנים לשנוא אותו פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully