וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: השיחה שאהוד ברק מחכה לה

31.8.2012 / 12:00

"הלו אהוד? זה לאון פנטה. אנחנו תוקפים באירן" - זו שיחת הטלפון הדמיונית ששר הביטחון רוצה לקבל, אך ייאלץ להמתין יותר ממה שישראל יכולה לחכות. אמיר בוחבוט עושה סדר

"שלום אהוד, מה שלומך. זה לאון. לאון פנטה. אנחנו מתחילים בעוד מספר דקות מתקפה רחבה וחסרת תקדים, מהים ומהאוויר, על מתקני הגרעין של אירן. למעט תלוליות עפר, אין לנו כוונה להשאיר זכר מהרעיון האירני לייצר פצצות גרעין. אעדכן אותך בהמשך".

זו שיחת הטלפון ששר הביטחון, אהוד ברק, מצפה לקבל באחד הימים משר ההגנה האמריקני. בפועל, מתרחבים הפערים בין המודיעין האמריקאי למודיעין הישראלי, שמתבוננים על אותו חומר מודיעיני, ומסיקים מסקנות שונות. בישראל טוענים כי האירנים האיצו את הפיתוח, שחלקים סודיים ממנו נחשפו בחודש האחרון, ולכן נדרשת פעולה צבאית עכשיו כדי לגדוע את הרעיון האירני להשמיד את ישראל. בארצות הברית טוענים כי יש עוד זמן לפעול במישור המדיני, תוך חזרה על הצהרה פומבית של הממשל ושל הנשיא ברק אובמה, שלא לאפשר למשטר האייתולות להתחמש בגרעין.

ברק היה מעדיף שהאמריקנים יובילו את המתקפה על מתקני הגרעין באירן, אך מאחר והם גוררים רגליים, וטוענים כי השעון שם מראה שעה שונה מזו בישראל, אין ברירה לדעתו אלא להניח את האופציה הצבאית על השולחן, ולבחור את העיתוי המושלם למתקפה, נוכח הנסיבות במזרח התיכון (במידה והניסיונות המדיניים יכשלו). בראייתו, זה מצטייר כמו עוד ניסיון אירני למכור למערב שטיח פרסי שעלותו שקל, במחיר מאה שקלים. להרוויח זמן.

שר הביטחון טוען כי הרעיון של המשטר האירני להשמיד את מדינת ישראל לא מתבסס רק על אמרות של האייתולות או של בכירי המשטר, בהם הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, אלא כולל אסטרטגיה שלמה של פעולות גלויות וסמויות, תוך שימוש בעורמה והונאה. "לא מדובר בגחמות ולא ברעיון של רגע. זוהי תכנית שלמה", מסביר ברק בשיחות סגורות לסובבים אותו ולכן על פי השקפתו יש להניח את האופציה הצבאית על השולחן ולהכין את צה"ל ליום הדין.

שר הביטחון, אהוד ברק, משוחח בטלפון. AP
שר הביטחון, אהוד ברק/AP

בסביבתו הקרובה של שר הביטחון טוענים כי הטבח בסוריה, במהלכו נרצחו למעלה מ-22,000 נשים, גברים וילדים, הולך ומתרחב, מבלי שמדינות המערב ינקפו אצבע לעצור אותו. בצירוף ההבטחה האמריקנית הכושלת למנוע מצפון קוריאה לאחוז בפצצת גרעין, כל ההתרעות האלו אמורות להעיר את מי שבחר להירדם בשמירה על ביטחון ישראל.


שר הביטחון מעדיף להתעלם מהביקורת נגדו ונגד ראש הממשלה נתניהו על תהליך קבלת ההחלטות. מקורביו טוענים כי הוא לא חושב שאחד מאותם אנשים ששוחחו עמו בצורה רצינית ומקצועית על הסוגיה האירנית, השתכנע כי מדובר במהלכים פזיזים או בחוסר שיקול דעת.

בעיניו, הביקורת החסרת-פרופורציה בכלי התקשורת היא הזויה. יש מחלוקות על האופן שיש בו להתייחס לפרויקט הגרעין האירני, מודים מקורביו, וממהרים להשתמש בציטוט אהוב על ברק: "מי שצובע את המחלוקות בצבעים של שחור ולבן, לא מבין את מידת המורכבות שעומדת לפנינו ואת מידת האתגרים". כדי לבסס את דבריהם, הם מצביעים על ניתוח שנעשה באתר מסוים באינטרנט, שמשווה בין אמירותיו של ברק לאמירותיהם של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, לאלה של הנשיא שמעון פרס ולכמה בכירים נוספים. הניתוח מראה שכולם עוסקים באותו נושא, חוזרים על אותם דברים ומסכימים שאירן חותרת לגרעין, ושאי אפשר להסכים לכך. שאם לא תהיה ברירה, צריך לפעול במישור הצבאי.

גם את יוסיין בולט לא עוצרים במרוץ 100 מטרים

ברק מתעלם מהפרשנויות והניתוח בכלי התקשורת של דברי שר ההגנה לאון פנטה ויו"ר המטות המשולבים מרטין דמפסי וטוען בשיחות סגורות כי בכירי הממשל האמריקאי אומרים דברי אמת שעומדים בקנה אחד עם דבריו כי מעולם ישראל לא חשבה שהיא מסוגלת להשמיד את פרויקט הגרעין האירני לבדה, אלא רק לעכבו.

הימים הללו הם ימים מתוחים. ימים בהם הסוכנות לאנרגיה אטומית מפרסמת דו"חות אמינים על ההתקדמות האירנית בפרויקט הגרעין ומעלה את מפלס המתח בין ישראל לארה"ב. דבריו של הגנרל מרטין דמפסי שהתבטא אמש בלונדון כי הוא לא רואה את עצמו לוקח חלק במתקפה על אירן, מעצימים את המתח באוויר.

המידע המשמעותי המתפרסם על ידי מכוני מחקר בעולם אודות ההתקרבות האירנית להעשרת אורניום ברמה של 20%, מעלה בעיני ברק סימני שאלה גדולים ומחדד את ההבנה לפערי ההבנה בין ישראל לארה"ב. שר הביטחון, משתמש בדימויים מעולם הספורט ומסביר לסובבים אותו כי אי אפשר לתאר את המצב כמשהו שהיום ניתן להמתין בטיפול בו כפי שלא ניתן לומר לאצן יוסיין בולט לרוץ וכל כמה דקות לעצור ולאחר מכן להפעיל אותו. ברק מסביר בשיחות סגורות, "אין למדינת ישראל את כל הזמן שבעולם לטפל בגרעין האירני".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
צילום לוויין של מתקן הגרעין התת-קרקעי "פרודו" שהתגלה ליד העיר קום באירן. רויטרס
אירן ממשיכה להעשיר אורניום. מתקן "פורדו" סמוך לעיר קום באירן/רויטרס

הפעולה השקטה מול מצרים

מערכת היחסים החדשה מול המשטר המצרי, בראשות הנשיא מוחמד מורסי, עדיין בשלבי גישוש, מסבירים בכירים במערכת הביטחון. המצב בחצי האי סיני לא מעודד, אך מצד שני, מדגיש ברק לבכירי משרדו, "אסור שההנחה הרעה ביותר תגרום לנו לפעול באופן שמאיץ את הדברים, ותהפוך את המציאות לנבואה שהגשימה את עצמה".

"זה זמן לדבר בבהירות בחדרים סגורים - ובצורה מכובדת בחוץ", אמר ברק בשיחה סגורה בתגובה לפרסומים על הכנסת כוחות צבא לסיני. המצרים עסוקים כעת בעיצוב אג'נדה מדינית ובמאמץ לייצב את הכלכלה, ולשכנע את העם שהכיוון שנוקט המשטר הוא נכון. במערכת הביטחון חוששים להפעיל מנופים כבדים בנושא סיני, כדי למצות את הסיכויים להכניס שינויים בסעיף "שינויים מוסכמים" של הסכם השלום, ולא להגיע למצב שבו המצרים פועלים באופן חד צדדי. הוצאת הכוחות המצריים מסיני בסוף השבוע הוכיחה כי הדרך השקטה בה בחר ברק לפעול מאחורי הקלעים הוכיחה את עצמה כיעילה, בניגוד לדעת בכירים בירושלים שסברו כי צריך להעביר לקהיר דרישה פומבית.

הדרגה שחוללה סערה במטכ"ל

מקורבי שר הביטחון הכחישו השבוע מעורבות בהחלטה שקיבל הפרקליט הצבאי הראשי להמליץ ליועמ"ש לפתוח חקירה פלילית נגד גבי אשכנזי וארז וינר, בחשד להפרת אמונים ברקע פרשת הרפז. בסביבתו של גבי אשכנזי ניסו לרמוז כאילו בהחלטת הפרקליט, תא"ל דני עפרוני, יש חנופה לאהוד ברק, שמתעב את השניים.

לדברי אנשי אשכנזי, ברק לא הכיר את הפצ"ר טרם היבחרו והוא בקושי מכיר אותו גם היום, למעט ריאיון שבוצע לו לפני שנכנס לתפקיד, ולאחר שהמליץ עליו הרמטכ"ל, בני גנץ.

דרגת האלוף של הפצ"ר לשעבר, אביחי מנדלבליט, עוררה ביקורת במערכת המשפטית, מאחר והתקן לתפקיד הוא של דרגת תת-אלוף. בזמן הכהונה של מנדלבליט, החליט הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי, להעניק למנדלבליט דרגת אלוף. בעקבות הערות מצד משפטנים בכירים שפנו למשרד הביטחון ולצה"ל, הוחלט להעלות את התקן לדרגת אלוף לקראת הכהונה הנוכחית של עפרוני, כדי שחלילה לא תיווצר תחושה של מחויבות כלשהי או פגיעה בעצמאות הפצ"ר. ההחלטה להעניק דרגת אלוף לעפרוני התקבלה כבר שנה לפני כניסתו לתפקיד, אך פורסמה רק ביום שבו מונה. זהו רק קצה הקרחון במלחמת המשפטנים שתיחשף בשבועות הקרובים, ברקע החלטות קודמות בפרשת מסמכי הרפז.

קצין איסוף - כתבות אחרונות במדור:
הקרב בין הדרג המדיני לצה"ל פוגע גם בעניין אירן
המבחן הגדול של ראש אגף כוח אדם
מה מתבשל בארוחה של ראשי המודיעין?
מי ישלם על פעולה כושלת באירן?
מדוע הרמטכ"ל גנץ לא ישן טוב בלילה
הכירו את דור המפקדים החדש של צה"ל
לכל כתבות המדור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully