וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: מה מתבשל בארוחה של ראשי המודיעין?

10.8.2012 / 12:00

ראש אמ"ן וראשי המוסד והשב"כ נוהגים להיפגש אחת לחודש, ביוזמת הרמטכ"ל גנץ. בין ליבון מתחים לקידום מהלכים אסטרטגיים, כיצד יגיבו הבכירים להתפתחויות האחרונות בסיני?

לפני כחצי שנה הציע הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, לראש המוסד תמיד פרדו ולראש השב"כ יורם כהן לקיים ארוחת ערב משולשת, כל חודש בארגון אחר. השניים, אנשים פרגמטיים ונטולי אגו, נענו להצעה ללא היסוס ומאז הם דבקים במסורת, מארחים אחד את השני כל אחד בתורו ומלבנים מעת לעת מתחים או מקדמים מבצעים ומהלכים אסטרטגיים.

המסורת הזו היא חלק ממהלך ראשון, שמטרתו לחזק את האמון בין ראשי קהילת המודיעין בישראל, אותו יזם גנץ. עוד בהיותו סגן הרמטכ"ל הוא ראה את מאבקי הכוח וכיכופי הידיים ביניהם ומיהר לפעול לתיקון המציאות בתפקידו הנוכחי.

הנכונות של ראשי הארגונים לשתף פעולה ולקדם מהלכים כמה שיותר מהר היא המנוע העיקרי להצלחת מהלכים ביטחוניים. ניתן לומר בפה מלא כי ללא מודיעין מוקדם על ניסיון הפיגוע השבוע בגבול מצרים, יתכן והוא היה מסתיים עם מספר רב של נפגעים ופצועים וגורר את ישראל לתגובה אלימה שהייתה מפרה את האיזון באזור.

"מתחים טבעיים בתוך המשפחה"

עדות ליחסי הקרבה בין ראשי קהילת המודיעין היה ניתן לראות השבוע כשפרדו הופיע בדיון הערכת מצב בלשכת הרמטכ"ל לאור ההתפתחויות האזוריות ולא שלח ראש אגף או נציג מטעמו, כפי שנהג קודמו בתפקיד, שחש בכך פחיתות כבוד. עם זאת, לעיתים ישנם מתחים ופיצוצי משנה במערכת היחסים בין הארגונים אך ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, מכנה זאת בפני אנשיו "מתחים טבעיים בתוך המשפחה". כפילות בסמכויות בין השב"כ לאמ"ן כמעט הובילה לקרע בין גורמים שונים בארגונים, וכוכבי, אינו איש של ריב ומדון, מוצא אוזן קשבת אצל כהן ופרדו, המקפידים להיפגש עמו, כאמור, אחת לחודש בוועדת ראשי השירותים (ור"ש).

תמיר פרדו, ראש המוסד הנכנס. שלומי גבאי
אינו חש פחיתות כבוד בהופעה בדיון הערכת המצב בלשכת הרמטכ"ל. ראש המוסד, תמיר פרדו/שלומי גבאי

לא ברור אם יוזמתו של גנץ היא שהובילה לאווירה החמה הזו, או דווקא גודל האיומים המתגברים על ישראל שמצריכים להשאיר את המחלוקות והאגו בצד או האופי הנוח של ראשי הארגונים. מה שכן, כולם נהנים מהאווירה. בסופו של דבר, הכול אישי והכול מושתת על אופי האנשים. צה"ל מקבל פירות מודיעיניים יוצאי דופן, שמאפשרים לו להיערך נכון אל מול האיומים.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

90% מחלוקת הסמכות והאחריות נסגרו

סיני הוגדרה כחור שחור על ידי בכירי קהילת המודיעין. חצי האי סיני נזנח במשך שנים רבות והעומק נותר כשטח הפקר ללא מעקב. בימים אלו עוסקים ראשי ארגוני המודיעין בחלוקת האחריות והסמכות על חצי האי סיני. בכיר בשב"כ, אמר השבוע כי "90% מחלוקת הסמכות והאחריות נסגרו באווירה טובה מאוד. לכל ארגון יש יתרון יחסי והוא יישאר כך. בקרוב הנושא יוצג לאישור דרג המדיני".

ראש אמ"ן, תא"ל אביב כוכבי, בוועדת החוץ והביטחון, ינואר 2011. עומר מירון
כפילות בסמכויות בין השב"כ לאמ"ן כמעט הובילה לקרע בין גורמים שונים בארגונים. כוכבי/עומר מירון

לקהילת המודיעין נדרשות כעת יותר אוזניים להאזין לצד השני, קציני פענוח שיידעו להכיר את הוואדיות והמדבריות בסיני כמו את כף ידם, חוקרים שילמדו את גורמי הטרור והארגונים השונים וכן את השבטים הבדואים וידעו להבחין בין שבט לשבט. יש לבסס מעקב אחרי חומרים גלויים מחצי האי סיני שעולים ברשת האינטרנט ובגלי הרדיו המקומיים. מדובר בקרקע פורייה שהניבה פירות משמעותיים בניסיון להבין מה קורה בחצי האי סיני. המעקב אחרי רשתות חברתיות מחולל קסמים.

האתגר והיתרון של המודיעין הישראלי

שבטים בדואים נוחים לפענוח: הם נשלטים בצורה ברורה. יש להם ראש משפחה, מעמדות ברורים, ראש שבט, מנהיג דתי, יורש ראש שבט, מיוחסים וזקני שבט. ההיררכיה מהווה יתרון לאנשי המודיעין. תשתית הקשר בסיני, המחברת את אנשי השבט היא לא אידאולוגית, החמולה היא העיקר. חלק מהשבטים עוסקים בתיירות, חלק בפרוטקשן סביב צינור הגז או נתיבי נסיעה למוקדי שלטון כמו הציר שמוביל למעבר ניצנה, אך רובם עוסקים בהברחות. המקצוע הוא מבריח: אם הברחת סודנים, זונות, אמל"ח, נרגילות, מחבלים, ועוד מביאה כסף - הם יהיו שם. אין אידאולוגיה ועושים הכול תמורת כסף.

"מבריח זה מקצוע מכובד. עד כדי כך מכובד בעיניהם, שאם בדואי יגיע לשדה התעופה הוא לא יתבייש לרשום בשאלון בשורה של המקצוע שהוא מבריח", מסביר קצין בכיר ותיק בקהילת המודיעין. "כמו שיש מורה, יש מבריח. מקצוע המבריח הוא ב-DNA של הבדואים בסיני, מזה הם מתפרנסים שנים ארוכות. זה בתרבות שלהם. לכן הם לא מוצאים הבדל בין להבריח זונות, מחבלים, אמל"ח, טבק לנרגילות, סיגריות או סמים".

השבטים הבדואים מפוזרים על פני שטח שגדול פי שלושה משטח מדינת ישראל ומה שערער את המציאות ושבר את הסטטוס קוו היה ואקום שהותיר אחריו נשיא מצרים המודח, חוסני מובארק. מרחב סיני מעורער, אין בו משילות מצרית אמיתית, וכשיש ואקום, הג'יהאד העולמי נכנס לתוכו. מה שמעצים את התהליך הוא הקרבה לגבול וסממנים של אנרכיה המאפשרים להם חופש פעולה.

הקושי לחדור לטרור האיסלמי הקיצוני

השב"כ, שנחשב לארגון המודיעין הטוב ביותר של ישראל בהפעלת סוכנים, יידרש לפעול ביתר שאת אל מול גורמי הטרור וההברחות. מול ההברחות, מרחף איום והוא הגדר החדשה שנבנית לאורך הגבול שתקשה על ההברחות. עד כה היה השב"כ עסוק בפעילות "נישה" לאורך הגדר ומעתה הוא יידרש לפרוש כנפיים ולהתעצם תוך כדי שהוא נסמך על יחידות 8200 ומערך הלוויינים כדי להפוך לאח הגדול של סיני. לא ברור כיצד תראה הפעילות בשטח.

הג'יהאד העולמי מקנן כמו במדגרה של אפרוחים. אין היררכיה בניגוד לשבטים בדואים רגילים, אין אפילו ארגונים קטנים ברורים בניגוד לאל-קאעדה. פעילי הג'יהאד העולמי פועלים בתפזורת, לכן ייקח זמן ויעלה לישראל במשאבים רבים כדי ליצור בסיס ברור לתחילת הפעולה המודיעינית הרחבה. בקהילת המודיעין מודים כי יהיה קושי עצום להכיר אותם ולחדור אליהם.

פיגועים מוצלחים של הג'יהאד העולמי, שצובר תאוצה ותעוזה בסיני, עשויים לטלטל את החברות הטובה ביותר בין ראשי הארגונים בקהילת המודיעין, וכי ידוע שעם הכישלון באות הוועדות.

קצין איסוף - טורים קודמים
קצין איסוף: מי ישלם על פעולה כושלת באירן?
קצין איסוף: הכירו את דור המפקדים החדש של צה"ל
קצין איסוף: מדוע הרמטכ"ל לא ישן טוב בלילה

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully