וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב בין הדרג המדיני לצה"ל פוגע גם בעניין אירן

24.8.2012 / 12:00

במערכת הצבאית זועמים על הדרג המדיני, ש"מניע גלגלי ספינים שפוגעים בצה"ל", וגורם לנזקים שצה"ל נאלץ למזער. מה הקשר בין זה לבין פרשת הרפז, ומה התחדש השבוע? קצין איסוף

בחודשים האחרונים תפס השיח באשר לתקיפה באירן – ובעיקר השיח על עצם קיומו של השיח – כותרות ראשיות בכלי התקשורת. בצמרת צה"ל כועסים מאוד על התדרוכים שמבצעים בכירים בדרג המדיני אודות האפשרות לתקיפה, והלשון הכפולה באמצעותה מתנהל השיח. אחד הבכירים בצבא אמר השבוע: "מצד אחד מעבירים לנו מסר חד לשתוק באופן מוחלט ולא להתבטא בנושא אירן, לרבות הערות על הצנזורה, ומצד שני הם מתדרכים מאחורי הקלעים ומניעים גלגלי ספינים שפוגעים בצה"ל".

לטענת קצינים בכירים, הנזק בעניין כבר נעשה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק "הצליחו" להעביר את אלומת האור הבינלאומית מאירן לישראל, ולגרום לכך שכלי התקשורת במערב יעסקו בשאלה האם ישראל תתקוף באירן, והאם תעשה זאת ללא ארצות הברית – במקום לשאול את השאלה הקריטית; האם פרויקט הגרעין האירני מתקדם, ובאיזה קצב? לדעת קצינים בכירים, המהלך הוא לרעת ישראל, ולכן הם טוענים כי ישראל כעת פועלת למזעור נזקים. כחלק ממאמץ זה, ימריא בקרוב איש סודו של הרמטכ"ל גנץ, ראש אגף המבצעים אלוף יעקב אייש, שיידרש בראש ובראשונה למזער נזקים.

דבריו של מקבילו האמריקאי של גנץ, הגנרל מרטין דמפסי, לפיהם ישראל לא מסוגלת להשמיד בעצמה את תכנית הגרעין האירנית, גרמו, לטענת קצין בכיר, לנזק להרתעה של צה"ל במזרח התיכון. קצינים בכירים ניתחו את דבריו וטענו כי יש לכך השלכות מעבר לבחינת התקיפה האפשרית באירן, אלא בעצם יחסי ירושלים-וושינגטון, בדגש על רקע מערכת הבחירות לנשיאות בארצות הברית. בדינמיקה המתהווה בצמרת מערכת הביטחון לא מצליח, נכון לעכשיו, הרמטכ"ל בני גנץ לעצור את שטף הספינים וההתבטאויות בנושא האירני, ונשאלת השאלה מה גרם ליצירת מערכת היחסים החדשה הזו בין המטה הכללי לדרג המדיני?

הרמטכ"ל בני גנץ ושר הביטחון אהוד ברק בטקס סיום קורס המכללה לביטחון לאומי בגלילות, יולי 2012. יותם רונן
הדרג המדיני מניע ספינים, וצה"ל נאלץ למזער נזקים. גנץ עם ברק/יותם רונן

התשובה טמונה אולי באוקטובר 2010, אז קיבלה מלחמת ההאשמות וההכפשות שניהלו שר הביטחון ברק ואנשי לשכתו מול הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי ואנשיו תפנית עם הודעת מבקר המדינה כי יפתח בבדיקת מסמכי הרפז. אשכנזי כבר נשא את עיניו לעבר הבקו"ם, ולכן התמקד הפוקוס בעוזר הרמטכ"ל, אלוף-משנה ארז וינר, שנבחר על ידי אשכנזי לתפקיד קצין חינוך ראשי, ונותר עד היום לובש מדים. מינוי זה, שהתקבל בהנחיה מפורשת של ברק, נכנס להקפאה בשל מעורבותו של וינר בפרשה. הקצין, שזוכה לתמיכה וחיבוק מאשכנזי ואנשיו, קיווה בעת הזו לתפנית חיובית בפרשה, לאחר שהציג חומרים חדשים שהגיעו לידיו בעקבות החלטת בג"ץ.

במערכת הצבאית העריכו שהנה, עוד רגע מפרסם מבקר המדינה דו"ח מרוכך לפחות בעניינו של וינר, אבל אז נפלה הפצצה. הטלפון של וינר צלצל, ועל הקו השני בישרו לו אנשי הרמטכ"ל כי הוחלט לבטל את מינויו לתפקיד קצין חינוך ראשי. דובר צה"ל פרסם הודעה כי הרמטכ"ל קיבל את ההחלטה בכובד ראש. על פניו נראה שההמתנה שארכה שנתיים הכבידה על המערכת הצבאית, אך באותה נשימה מתבקש לשאול, אם כבר המתנתם עד כה, לא ראוי להמתין עוד קצת?

שופטי בג"ץ דנו הבוקר בעתירתו של אל"מ ארז וינר נגד מבקר המדינה, יוני 2012. עומר מירון
אי אפשר היה לחכות בעניינו עוד קצת? וינר/עומר מירון

במערכת הצבאית חלוקים האם להדיח את וינר מתפקידו חודש וחצי לפני פרסום דו"ח המבקר, וטוענים כי הדבר מעלה ריח חזק של נקמה. גורמים בכירים במערכת טוענים כי גורם אחד חזק משך את גנץ באפו על מנת שיקבל את ההחלטה שחרצה את גורלו של וינר. זו לא דרכו של גנץ להעביר מסרים ולהכריע בשאלות קשות. המדיניות של הרמטכ"ל הנוכחי מרוככת יותר, ולכן כיוונו הגורמים אצבע מאשימה לעבר לשכת שר הביטחון.

עם כניסתו לתפקיד, ביקש הפצ"ר, תא"ל דני עפרוני, לקבל לידיו את חומר החקירה בעניין כדי ללמוד אותו ולבחון אותו מחדש, בניגוד לקודמו, אלוף אביחי מנדלבליט שנזהר מהפרשה כמו מאש. בשיחות סגורות אמר תא"ל עפרוני מספר חודשים לאחר מכן, כי אילו היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין לא היה עוצר בעדו, הוא היה מקבל החלטות משמעותיות בפרשה. מאחר ואשכנזי השתחרר מהצבא ולובש המדים הוא אל"מ ארז וינר, נראה שהתכוון אליו למרות שכבר לאחרונה הועלו ספקולציות אודות לובשי מדים שמסתתרים באפילה ותמלול השיחות עלול להחזיר אותם אל קדמת הבימה בפרשה המסריחה.

מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס נותן ליו''ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין את הדו"ח על השריפה בכרמל, יוני 2012. מגד גוזני
הדו"ח שהוא החל בהכנתו יפורסם עוד חודש. לינדנשטראוס/מגד גוזני

בשלב זה מתעוררות שאלות רבות. האם מאחורי ההחלטה להדיח את אל"מ וינר ולבטל את המינוי יש בה גם כדי להלום בגבי אשכנזי, שעתידו הציבורי מוטל על כף המאזניים בשל הפרשה או אולי ניסיון לתקוע טריז בין הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי לעוזרו לשעבר? האם הלחץ שהפעיל שר הביטחון אהוד ברק לבטל את המינוי היה לאחרונה ישיר על הרמטכ"ל, או שהוא הסתפק בפעולות עקיפות? מדוע עפרוני, שבעוד כחודשיים יועלה לדרגת אלוף, לא המתין עוד מעט כדי לאפשר למבקר לינדנשטראוס לחרוץ גורלות בצורה מובהקת יותר בעניינו של אל"מ וינר בפרשה? או האם מדובר בהחלטה עניינית גרידא, ובשל לחצים שהפעילו גורמים בכירים במטה הכללי, בהם ראש אכ"א, אורנה ברביבאי, ל"אוורר" את התפקיד אותו ממלא תא"ל אלי שרמייסטר מאז 2007? למען הסר הספק, זו לא הפעם הראשונה שקצין חינוך ראשי נושא את תפקידו כמעט חמש שנים. אלעזר שטרן כבר עשה זאת בעבר, ואף אחד במטה הכללי לא התרעם על כך.

אל"מ וינר יושב על חבית של חומר נפץ שמרביתה כוללת מסמכים, עדויות ותמלילים שעלולים להאיר את צמרת המערכת הביטחונית באור אפלולי. עד כה נראה כי אל"מ וינר לא החליט על צעדיו הבאים ועתידו בצה"ל מוטל בספק, אך נראה שמערכה ב' של הפרשה בפתח, ומרבית הכיסאות במטה הכללי ירעדו שוב.

לקריאה נוספת
הרמטכ”ל החליט: ארז וינר לא ימונה לקצין חינוך ראשי
בג”ץ: לינדנשטראוס יוכל להשלים את דו”ח הרפז
מיכה לינדנשטראוס: ”לפרשת הרפז השלכות חמורות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully