וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקול קול אירן, הידיים ידי מצרים

ניר יהב

27.8.2012 / 16:37

פרשת הזמנתו של איסמעיל הניה לוועידה בטהרן המחישה את מאזן הכוחות המשתנה בעולם הערבי, עם עליית האיסלמים לשלטון בקהיר - אך גם הוכיחה שעדיין מוקדם להספיד את אבו מאזן

המזרח התיכון החדש, שנוצר בעקבות התקוממויות "האביב הערבי", היכה השבוע לראשונה בפניה של ההנהגה הפלסטינית: עם רוח גבית מהתחזקות האיסלם הפוליטי במזרח התיכון, החליטה אירן להביך את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ולהזמין גם את ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הניה, להשתתף בכינוס המדינות הבלתי-מזדהות שנפתח היום (שני) בטהרן. ההנהגה הפלסטינית רתחה מזעם, הבהירה כי אם כך הם פני הדברים, אזי אבו מאזן לא ייקח חלק בכינוס - ובסופו של דבר יצאה כשידה על העליונה: טהרן חזרה בה, והניה בעצמו התרצה והודיע כי לא ישתתף בכינוס.

אבל טהרן היא לא הבעיה המרכזית של הרשות הפלסטינית. היחסים בין אבו מאזן למחמוד אחמדינג'ד היו גרועים מאז ומעולם, ואין כל הפתעה בהזמנתו של נציג חמאס לכינוס בטהרן. הבעיה של הרשות בימים אלו היא דווקא מצרים, שנשיאה החדש – איש האחים המוסלמים ד"ר מוחמד מורסי – יגיע לביקור היסטורי בטהרן שעשוי לבשר על שינוי מגמה ביחסים בין המדינות. ההתקרבות הזו מדאיגה מאוד את ההנהגה הפלסטינית, ויש מי שמשוכנע שם שדווקא מצרים היא זו שעודדה את טהרן להזמין את חמאס להשתתף בכינוס.

ההנהגה הפלסטינית הפנתה השבוע את זעמה הישיר לעבר טהרן, אך את זעמה העקיף הפנתה בדיוק בכיוון ההפוך - כלפי קהיר. ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, האשים השבוע בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים את מצרים, מבלי לנקוב בשמה המפורש. הוא כתב כי "מצער לגלות" שהעמדה האירנית מתייחסת לחמאס כנציגו של העם הפלסטיני ברצועת עזה, וזאת בטענה שהיא "מקפידה לשמור על מרחק זהה מ'כל הגורמים הפועלים בזירה הפלסטינית' (ביטוי שהמציא מורסי, והוא נוהג לחזור עליו בכל פעם שהוא מדבר על חמאס ופתח – נ.י), כאילו שהרשות היא עוד גורם מתוך גורמים רבים – ולא בית לכל הפלסטינים באשר הם, בעזה ובגדה".

דף חדש? לא כל כך מהר

מאז עלה מורסי לשלטון במצרים, מבינה ההנהגה הפלסטינית כי הקלף החזק ביותר שלה במזרח התיכון אבד. הנשיא הקודם, חוסני מובארק, ניהל מערכת יחסים הדוקה וקרובה מאוד עם אבו מאזן, ואילו מורסי עושה בתוך חודש את מה שמובארק לא העז לעשות במשך 30 שנות כהונה – מארח בלשכתו את ראש ממשלת חמאס בעזה, מתייחס אליו כאל מנהיג לגיטימי, דן עמו בנושאי חשמל, דלק, מעבר רפיח והקמת אזור תעשייה - ולקינוח גם מתקשר אליו לרגל עיד אל-פיטר ומברך אותו ואת כל העזתים.

אין פלא, אם כך, שההנהגה הפלסטינית מאוכזבת, מתוסכלת וכועסת. המהפכה במצרים הביאה לשינוי רע מאוד מבחינתה. חמאס, אחותה הקטנה של תנועת האחים המוסלמים, קיבלה רוח גבית אדירה בעקבות נצחון "האחים" בבחירות לפרלמנט, ובעקבות נצחונו של מורסי בבחירות לנשיאות - והפירות נקטפים מדי יום ביומו. ההנהגה הפלסטינית חוששת שמצרים תעודד מדינות אחרות להדק את יחסיהן עם חמאס, על חשבונה. הרשות (ואש"ף) תמיד נתפשו כמייצגים הלגיטימיים של העם הפלסטיני, וכעת דברים עלולים להשתנות.

אלא שלמרות ההתקרבות בין חמאס למצרים ובין מצרים לאירן, לא צריך למהר ולהספיד את אבו מאזן. עדות לכך ניתנה ב"זיגזג" האירני בעניין הזמנת הניה. לוואלה! חדשות נודע כי ההחלטה האירנית הסופית נפלה לאחר שכמה מנהיגי מדינות שצפויים להשתתף בכינוס הבהירו לאירנים כי לא מקובל עליהם שהניה הוזמן לייצג את העם הפלסטיני לצד אבו מאזן.

הניצחון הקטן הזה חיזק מאוד את מעמדו של אבו מאזן ברחוב הפלסטיני והערבי. גם מורסי, אגב, מיהר להרגיע את אלו שראו בחיבוק בוועידה בערב הסעודית בינו לבין הנשיא אחמדינג'ד איתות להתקרבות לאירן. דוברו של מורסי, יאסר עלי, אמר אתמול כי ביקורו של נשיא מצרים באירן ייארך מספר שעות בלבד, "והוא אפילו לא ייפגש עם מנהיגים במהלכו". מורסי אמנם יגיע לטהרן, אך בשלב זה אין לו שום כוונה לפתוח דף חדש ביחסים שנותקו ב-79'.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully