וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אסד הודיע לאירן ורוסיה כי מוכן להעביר השלטון

ניר יהב

25.8.2012 / 8:44

דיפלומטים ערבים בכירים אמרו כי מתגבש פתרון למשבר בסוריה, שיכלול את פרישת הנשיא. לפי הדיווח, אסד לא יעביר את השלטון "לטרוריסטים ואנרכיסטים". דמשק הכחישה את הדיווח

צילום: יוטיוב עריכה: טל רזניק

סוריה, אתמול

העיתון הכוויתי "א-ראי" ציטט הבוקר (שבת) גורמים דיפלומטים ערבים בכירים שאמרו כי מספר מדינות מגבשות פתרון למשבר בסוריה. על פי הדיווח, במסגרת הפתרון אסד יפרוש מתפקידו. עוד דווח כי הפתרון מקובל גם על אירן, רוסיה וסין "שמשוכנעות היום כי המשטר הסורי סיים את תפקידו ואין פתרון של קבע ללא פרישתו של אסד". עם זאת דורשות מדינות אלו שצבא סוריה ישמור על תפקיד מרכזי לאחר פרישת אסד. בנוסף, דווח כי שליח האו"ם החדש לסוריה מגבש תכנית לחילופי שלטון. בדמשק פרסמו הכחשה של הדברים.

דיווחים: נאמני אסד השתלטו על מרכז חלב. רויטרס
לפי תכניתו של שליח האו"ם איברהימי, "לצבא סוריה יהיה תפקיד בשלב המעבר"/רויטרס

על פי הדיווח, אסד אמר לאירנים ולרוסים שהוא מוכן להעביר את השלטון לידיים אחרות "אולם שהוא לא רוצה להעבירו לטרוריסטים ולאנרכיסטים". בנוסף, לא ברור לאן אסד יעבור אם השלטון אכן יועבר, אך ייתכן שלאחת ממדינות המפרץ.

שר ההסברה הסורי, עמראן זועבי, הכחיש בתוקף את הדיווח על כך שהנשיא אסד מוכן לפרוש מתפקידו. בהודעה שפרסם, מסר זועבי כי אסד לא יעזוב את תפקידו וכי הקלפי היא הדרך היחידה שבה העם מבטא את רצונו ביחס למנהיגיו. "אסד נהנה מתמיכה רבה בעם. הדיבורים על פרישה הם חלומות של האופוזיציה הנמצאת מחוך לסוריה".

במקביל, גורם בינלאומי המוגדר "מהימן" צוטט הבוקר בעיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון באמרו כי שליח האו"ם החדש לסוריה, אל-אחדר איברהימי, צפוי להציע תכנית לכינון שלב מעבר בסוריה שלא תכלול את הנשיא בשאר אסד. על פי הגורם, איברהימי צפוי להציג את תכניתו לשרי המדינות המכהנות במועצת הביטחון במהלך כינוס שייערך ב-30 באוגוסט בצרפת.

לדברי הגורם, אפילו סין ורוסיה מביעות גמישות כלשהי ביחס לתכנית החדשה: "איברהימי החל לדון בתכניתו החדשה עם מזכ"ל האו"ם ועם חברי מועצת הביטחון. רוסיה וסין מציגות עמדות גמישות יחסית ביחס למשבר בסוריה", מסר. "עם המשך המצב שבו נהרגים מדי יום מאות בני אדם בסוריה, האופק המדיני במדינה הפך להיות כזה שאינו מאפשר לאסד להישאר בתקידו". הגורם גילה עוד כי לפי תכניתו של איברהימי, "לצבא סוריה יהיה תפקיד בשלב המעבר".

בכיר סורי רמז על נכונות אסד להעברת השלטון

ביום שלישי רמז אחד מבכירי המשטר הסורי על נכונות לדון באפשרות שהנשיא בשאר אסד יעביר את השלטון לידיים אחרות. סגן ראש ממשלת סוריה לענייני כלכלה, קדרי ג'מיל, אמר במסיבת עיתונאים במוסקבה כי דמשק מוכנה לשקול אפשרות שכזו, אך הדגיש כי דבר כזה חייב להיעשות במסגרת דו-שיח עם האופוזיציה: "במהלך משא ומתן שיתנהל בין הצדדים, ניתן לבחון את כל הסוגיות. אנו מוכנים אפילו לבחון את סוגיית התפטרותו של אסד".

ואולם, ג'מיל הבהיר כי התנאי המקדים של האופוזיציה - לפיו על אסד לפרוש מתפקידו עוד טרם החלו המגעים בין הצדדים - "פירושו פיצוץ המגעים עוד בטרם החלו". יצוין כי האופוזיציה הסורית, ובמיוחד ראשי "הצבא הסורי החופשי", הזרוע המזוינת שלה, מסרבת בתוקף לשאת ולתת עם המשטר הסורי.

זו הפעם השנייה שבה סגן ראש ממשלת סוריה מגיע למוסקבה בשבועיים האחרונים, ובמהלך ביקורים אלה הוא מנהל מגעים עם ההנהגה הרוסית כדי למצוא פתרון למשבר בסוריה. העיתון הלבנוני "א-ספיר" דיווח הבוקר כי היועצת המדינית של אסד, בות'יינה שעבאן, צפויה אף היא להגיע תוך יומיים למוסקבה לפגישות עם ההנהגה הרוסית. לא דווח מה יעלה בפגישות הבכירים הסורים והרוסים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully