וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת המינויים הפוליטיים: נסגר התיק נגד אולמרט

גלעד גרוסמן

21.8.2012 / 17:27

ראש הממשלה לשעבר לא יואשם בפרשה שהחלה בעקבות דו"ח שפרסם מבקר המדינה לשעבר. יועץ התקשורת של אולמרט: "זה מעט מדי ומאוחר מדי, שכן הנזק הכבד כבר נגרם"

צילום: דניאל בוק, סטלינק; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

(צפו בכתבה מזיכויו של אולמרט בחודש שעבר)

פרקליטות המדינה הודיעה היום (שלישי) על החלטתה לסגור את התיק נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד התמ"ת. גם התיק נגד מזכיר הממשלה לשעבר, עובד יחזקאל, ייסגר במסגרת הפרשה.

"לאחר בחינת חומר הראיות בתיק ומכלול השיקולים הרלבנטיים, ולאחר שקיימתי שימוע למר אהוד אולמרט ומר עובד יחזקאל, החלטתי, בעצה אחת עם פרקליט המדינה, לסגור את תיק החקירה שבנדון נגד מר אהוד אולמרט ומר עובד יחזקאל", נכתב בהחלטה שפרסם המשנה לפרקליט המדינה, יהושע למברגר. "קיומם של הליכים משפטיים נוספים, משמעותיים, בעלי מאפיינים דומים, היווה שיקול משמעותי בגיבוש ההחלטה". מעבר להכרעת הדין במשפטים בפרשת טלנסקי וראשונטורס והמשפט המתנהל בפרשת הולילנד, בפרקליטות הסבירו כי נתנו משקל בהחלטתם גם להכרעה בפרשת המינויים של השר לשעבר צחי הנגבי.

יצויין כי בעקבות הזיכויים של אולמרט בפרשות טלנסקי וראשונטורס הייתה הערכה כי בפרקליטות יחליטו שלא להגיש נגדו כתב אישום נוסף כדי להימנע ממראית עין של רדיפה, זאת לאור העובדה שהוא זוכה מרוב האישומים בתיק אחד וכן מתנהל כאמור נגדו משפט בתיק נוסף - הולילנד.

"מעט מדי ומאוחר מדי"

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט מסר בתגובה להחלטה: "זה מעט מדי ומאוחר מדי, שכן הנזק הכבד כבר נגרם כאשר הורידו לחינם מתפקידו ראש ממשלה מכהן. נושא המינויים הפוליטיים נופח במכוון מעל ומעבר לכל פרופורציה, כאשר רוב רובם של המינויים שיוחסו לאולמרט כלל לא בוצעו על ידו, ולמרות שלא נפל שום פגם בהליך המינויים והכל נעשה על-פי חוק. יתרה מכך, ברוב רובם של המקרים שנחקרו מדובר בבקשות למינויים שנבחנו וכלל לא יצאו אל הפועל מאחר ומלכתחילה נבחנו במסגרת כל ההליכים המקובלים.
בתיק זה, וזאת בשונה מתיק הולילנד, הפרקליטות אפשרה לאולמרט לקיים שימוע. אנו קוראים לפרקליטות גם כעת, לאפשר למר אולמרט שימוע גם בתיק הולילנד ובכך למנוע מעצמה התבזות משפטית מיותרת".

חקירת הפרשה החלה בעקבות דו"ח שפרסם מבקר המדינה לשעבר, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בו נכתב כי בתקופה בה כיהנו אולמרט כשר התמ"ת ורענן דינור כמנכ"ל, נעשה שימוש ברשות לעסקים קטנים כ"כר פעולה למינויים משיקולים פוליטיים ובהליך לא תקין".

המבקר גילה, בין היתר, שבראשית 2004 פעלו אולמרט ודינור ליצירת משרה חדשה של סמנכ"ל הרשות, שאחד מתפקידיו הפעלת פרויקטים. למשרה מונתה עו"ד לילך נחמיה, שהיתה אז בת זוגו של השר אברהם הירשזון, מקורבו של אולמרט. נחמיה נפסלה לתפקיד אחר ברשות הממשלתית לתיירות, מחשש לזיקה אישית ופוליטית ובהיעדר כישורים מיוחדים. לאחר מינויה כסמנכ"ל נשכרו כ"פרויקטורים" לפחות שלושה מחברי מרכז הליכוד.

המשטרה קבעה כי יש די ראיות לכתב אישום

לאחר פרסום הדו"ח, באוקטובר 2007 הורה היועץ המשפטי לממשלה על פתיחה בחקירה בחשד לביצוע מינויים פסולים על ידי אולמרט, בעת שכיהן כשר התמ"ת בין השנים 2003-2006. ביוני 2009 העבירה המשטרה את תיק החקירה לפרקליטות, וקבעה כי יש די ראיות לכאורה להגשת כתב אישום נגד אולמרט ויחזקאל בעבירה של מרמה והפרת אמונים.

בפרקליטות ציינו בהחלטתם על סגירת התיק כי הראיות לכאורה שנאספו היה סיכוי סביר להוכיח כי אולמרט "ניצל, לכאורה, את מעמדו וסמכויותיו במשרדים השונים בהם כיהן, ופעל בעצמו ובאמצעות יועציו, תוך ניגוד עניינים, לקידום ענייניהם - בתעסוקה ובדרכים נוספות - של חברי מרכז הליכוד, פעילי הליכוד ומקורוביהם, זאת בין היתר, כדי לזכות בתמיכתם ולחזק את מעמדו הפוליטי". על בסיס כך זומנו השניים לשימוע בטרס החלטה סופית על כתב אישום. הפרקליטות הוסיפה כי בעקבות המשפט שהתנהל נגד אולמרט בפרשות ראשונטורס וטלנסקי נדחו השימועים והתקיימו רק ביוני ויולי 2011.

הפרקליטות ציינה כי דיוני ההוכחות בתיק הולילנד התחילו להישמע בתחילת יולי 2012 והם אמורים להתמשך לאורך זמן רב, ולכן סביר שהתיק לא יישמע בתקופה הקרובה. "התלבטנו בשאלה אם בהינתן התנהלותם של שני תיקים פליליים רבי היקף ותובעניים ביותר המתייחסים גם לתקופת הזמן הרלוונטית לחשדות שבתיק זה, לרבות בעת שכיהן כשר התמ"ת, נכון לנהל נגד אולמרט תיק פלילי נוסף. הערכתנו כאמור, לא למותר להזכיר, היא כי במישור המעשי לא ניתן יהיה לקיים את המשפט נושא תיק זה אלא בעוד זמן ממושך".

"בהתייחס לכך סברנו כי העובדה שכנגד אולמרט מתקיימים כבר שני הליכים פליליים בגין מגוון מעשים המתבטאים לכאורה בכשלים נורמטיביים-פליליים המייצגים נדבכים מפעילותו הכוללת של אולמרט כשר, שפעל בין היתר הניגוד עניינים ותוך ניצול מעמדו בדרך הפוגעת בציבור, משליכה על האינטרס הציבורי במיצוי הדין עימו בקיום הליך פלילי נוסף - שלישי במספר. עמדתנו היא כי כאשר המעשים בבסיס האישום בפנינו הם למעשה ביטוי נוסף, לכאורה, לאותה התנהלות בלתי חוקית, המהווה 'מרמה והפרת אמונים', שבוצעה במסגרת אותו תפקיד מיניסטארלי, ובהתחשב בכך כי בפועל ניתן יהיה לקיים את המשפט רק בעוד זמן ממושך, דרושה תוספת חומרה, המתבטאת בתוכן ובהיקף הפסול שהמעשים, בהוואה לאלה הבאים לידי ביטוי בהליכים שהתנהלו ומתנהלים נגד החשוד, על מנת להצדיק הגשת כתב אישום נוסף נגדו", אמרו בפרקליטות.

לקריאה נוספת
משפט אולמרט: כך קרסה הקונספציה של הפרקליטות
אולמרט: "אין מעטפות כסף, אין ראשונטורס, אין שחיתות"
בעקבות זיכוי אולמרט: הפרקליטות שוקלת שינויים ב"הולילנד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully