וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטאות לבג"ץ: בטלו את ההכרה באריאל

בעתירה שהוגשה בין היתר נגד המועצה להשכלה גבוהה-יו"ש והמדינה, נטען כי ההחלטה להכיר במרכז באריאל כאוניברסיטה "נגועה בשיקולים זרים" ומהווה חריגה מסמכות המל"ג

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: טל רזניק

ועד ראשי האוניברסיטאות עתר היום (שני) לבג"ץ נגד ההחלטה להכיר במרכז האוניברסיטאי אריאל כאוניברסיטה. בעתירה, שהוגשה נגד המועצה להשכלה גבוהה - יהודה ושומרון (מל"ג-יו"ש), מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון וממשלת ישראל, בפרט שר האוצר, שר החינוך ושר הביטחון, נטען כי ההחלטה להכיר במרכז כאוניברסיטה "פגומה באופן חמור", ו"נגועה בשיקולים זרים".

העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין רחל בן ארי וגילי שפר ממשרד רחל בן ארי, אדם פיש ושות', ועוד נטען בה כי "ההכרה במרכז האוניברסיטאי אריאל כ'אוניברסיטה' הייתה חץ שסביבו סומנה מטרה, וממילא כל 'הבדיקות' (שלאו בדיקות הן) והדו"חות (שלאו דו"חות הם) היו רק כדי לצאת ידי חובה".

"החלטת מל"ג-יו"ש הינה החלטה פגומה באופן חמור, בחוקיותה, בסבירותה, ובפגמים מהותיים ומשמעותיים מתחום המשפט המנהלי, ולרבות נגועה בניגוד עניינים, בשיקולים זרים, במסד נתונים חלקי ושגוי", נכתב בעתירה. "בשלושת השיקולים המרכזיים בהחלטה - השיקול האקדמי, השיקול התכנוני, והשיקול התקציבי, נפלו פגמים חמורים היורדים לשורשו של עניין, וכל אחד מהם לבדו מחייב ביטולה של ההחלטה. במשך מספר שנים 'נתפר' מהלך, ששלושת השיקולים הללו זרים לו".

התחייבות האוצר לתקצוב - לא חוקית

בעתירה מאשים ועד ראשי האוניברסיטאות כי קבלת החלטה החלה באופן מובהק על כלל מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מהווה חריגה מסמכותה של מל"ג-יו"ש. "ההחלטה התקבלה על ידי מל"ג-יו"ש, שעניינה האזור הספציפי בלבד, ושאין לה כלים (ואף אין לה יומרה) לשקול את כלל השיקולים הרלוונטיים למערכת המחקר וההשכלה הגבוהה במדינת ישראל", נכתב.

"ההחלטה התקבלה בחריגה מהותית מכל סטנדרט סביר לבדיקת מערכות אקדמיות, כאשר הבדיקות שנערכו היו שטחיות ולא עומדות אפילו בסטנדרט המקובל בבדיקות בקרת איכות שנערכות על ידי מל"ג ביחידות אקדמיות מזעריות שבהם מספר בודד של חוקרים", נטען עוד בעתירה. כמו כן, נכתב כי התחייבותו של שר האוצר בנוגע לתקצוב המוסד איננה חוקית. "תקצוב 'עוקף ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב)' מהווה חתירה תחת עקרונות היסוד של עצמאות מערכת ההשכלה הגבוהה וניתוקה מפוליטיקה, ולפיכך הוא בלתי חוקי", נטען.

במרכז האוניברסיטאי אריאל הגיבו בזעם לעתירה. "צר לנו על פעולה נוספת בשרשרת הפעולות של קרטל ראשי האוניברסיטאות, שממשיכים לחתור תחת המוסדות המוסמכים במדינת ישראל", נמסר בהודעה מטעם המרכז. "האוניברסיטה באריאל, על מאות חברי הסגל שלה וכ-13,000 הסטודנטים הלומדים בה, היא עובדה שלא ניתן להתעלם ממנה ולא ניתן להחזיר את גלגל הקדמה אחורנית".

"פניית קרטל ראשי האוניברסיטאות לבג"ץ, לאחר שאושרה ההכרה כמתבקש בחוק ועל פי כל הפרמטרים האקדמיים שנקבעו, חושפת את המניעים האמיתיים העומדים מאחורי פנייה זו", נמסר בהודעה. "פעולה זו לא תצלח. עם סיום כל ההליכים על פי חוק ולפי הנחיית המוסדות המוסמכים של ישראל, ההכרה בנו כאוניברסיטה הינה המשך טבעי לכך שהמוסד פועל כאוניברסיטה כבר שנים רבות, ואף היה תחת הכרה זמנית כאוניברסיטה במשך חמש השנים האחרונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully