וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתרגלים תרחיש מלחמה: "צירים ייסגרו לתנועת אזרחים"

12.8.2012 / 17:06

מפקד מרכז ההובלה לשעבר, אל"מ יורם אזולאי, סיפר לוואלה! חדשות על תרגיל רחב היקף שמטרתו להיערך להובלת אוגדות לצפון הארץ. "העורף הפך החזית. יהיו צווארי בקבוק"

מתכוננים למלחמה? אל"מ יורם אזולאי שסיים ביום חמישי את תפקידו כמפקד מרכז ההובלה של צה"ל, סיפר בשיחה עם וואלה! חדשות כי לפני שלושה שבועות השלים מרכז ההובלה תרגיל מלחמה מטכ"לי רחב היקף. אל"מ אזולאי, שהחל את שירותו הצבאי כנהג משאית לפני 27 שנים ויתמנה בקרוב לקצין לוגיסטיקה ראשי באט"ל, סיפר כי בתרגיל לקחו חלק שלושת הפיקודים המרחביים, פיקוד העורף, משטרת ישראל, המשטרה הצבאית וגורמים נוספים במטרה להיערך להובלת אוגדות מדרום ומרכז הארץ צפונה במסגרת מלחמה.

"בגלל מורכבות האיום והעובדה שאין הרבה צירי אורך בישראל, בנינו מערכת שיכולה לעשות לנו מקסימיזציה לתוכנית היסעים שמכונה 'שנהב'", סיפר אל"מ אזולאי. "מכניסים בה את הדרישות והמטרות שלנו כמובילים והיא מייצרת לנו סימולציה על נקודות התורפה".

צה"ל נערך למתקפה קרקעית בדרום. דובר צה"ל
"בגלל מורכבות האיום והעובדה שאין הרבה צירי אורך בישראל, בנינו מערכת שיכולה לעשות לנו מקסימיזציה לתכנית היסעים שמכונה 'שנהב'"/דובר צה"ל

תרחישי המלחמה כוללים בין היתר פגיעה בתשתיות באמצעות טילים, התמוטטות גשרים ופקקי תנועה שייווצרו כתוצאה מעומס תעבורה, תאונות דרכים ואירועים חריגים כמו פגיעה במובילים ובנהגים. על פי התוכנית, שאישר המטה הכללי בהמלצה של ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה אלוף קובי ברק, אגף המבצעים יקבע סדר עדיפויות להובלה של האוגדות והחטיבות. מרכז השירות לניהול תנועה של החברה הלאומית לדרכים יהיה בשליטה של צה"ל ויוכפפו אליו גדוד משטרה צבאית, משטרת התנועה הארצית וכוחות נוספים ממשטרת ישראל, רשות המצלמות ומטוס ללא טייס שיעניק תצפית רחבה על המתרחש בשטח. נבחרו צירי אורך מרכזיים בישראל שייסגרו לתנועת רכבי צה"ל בשעות שיבחרו על פי הערכות מצב ובהתאם לכך יוקצו צירי תנועה לאזרחים בשעות מסוימות.

אל"מ אזולאי הסביר כי "האיום היום הולך ומתחדד בזכות התרגילים. העורף הפך החזית. יהיו צווארי בקבוק והחוכמה שלנו תהיה בחשיבה איך יהיה ניתן לשלוט בזה". על פי ממצאי התרגיל, הנחה אלוף פיקוד העורף אייל אייזנברג את מפקדי המחוזות לסייע בכל דרך במידה ויתמוטטו גשרים, מחלפים או ייפגעו תשתיות, זאת כדי לאפשר את המשך הובלת הטנקים והנגמ"שים.

קסדות ושכפ"צים יחולקו לנהגים

"לפני שבוע תרגלנו עם פיקוד העורף התמוטטות צומת מאוד מרכזית וראינו פעולה מאוד מסודרת של הפיקוד עם כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי, א.ב) שפתחו ציר תוך מספר שעות", סיפר אל"מ אזולאי. "החלטת אלוף פיקוד העורף היא קפיצת מדרגה. צה"ל בכיוון הנכון אבל יהיו קשיים ויהיו צווארי בקבוק".

כמו כן, במסגרת המוכנות של הנהגים לנפילות טילים יחולקו להם בשעת חירום קסדות, שכפ"צים ויחפרו שוחות בחניונים המיועדים למשאיות והמובילים. עוד הוחלט לחבר את כלל בסיסי מרכז תובלה בארץ למערכת הצופרים הארצית כשאר היישובים בישראל. אל"מ אזולאי, סיכם את ההכנות למלחמה כוללת: "כשאתה מדבר על חקר ביצועים ומעבדה תפישתית שבחנה את התרחישים, אנחנו מבינים שבכל שדה קרב שאליו נגיע יהיו נפגעים ואנחנו נצטרך לצמצם את זה. אני מקווה שביום פקודה אנשים לא יברחו. אני מאמין שאני משאיר אחרי יחידה עם גאווה ומוטיבציה. היום מרכז ההובלה עומד על מעל 115% איוש בתקנים. זה מעיד על המוטיבציה הגבוהה. ביום רביעי האחרון מתוך 105 שהתגייסו, 67% ביקשו בעדיפות ראשונה מרכז הובלה".

מרכז ההובלה יחדש בעוד שנה את מערך המובילים שלו וירכוש כלים מתקדמים כדי לעמוד בעומס שמייצרים טנקי המרכבה סימן 4 ונגמ"שי ה"נמר" החדשים. עם זאת, יש עדיין פערים באישור למובילים אזרחיים להוביל את טנקי המרכבה על כבישי ישראל מחשש לפגיעה בתשתיות. "יש פערים במשק האזרחי להובלה כבדה", מודה אל"מ אזולאי, "אנחנו צריכים מאוד את משק המובילים האזרחי בשעת חירום ואני מאמין שהסוגיה הזו תיפתר בהקדם מול הגורמים המתאימים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully