וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת המילואים: "טנקים מושבתים, מקלעים לא יורים"

פנחס וולף

19.6.2012 / 13:56

מפקדי פלוגות מילואים תיארו בכנסת את המצב בשטח: "השתמשנו בטנק להוריד מטרות לשטח כי לא היה רכב מנהלה". סגן הרמטכ"ל: "מקרה נקודתי, מערך המילואים מוכן למלחמה"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר; עריכה: גדי וינסטוק)

שבעה טנקים לא כשירים, מקלעים שלא יורים וטנק שמשמש כרכב מנהלה – כך תיאר היום (שלישי) אריאל וינר, מפקד בפלוגה ח' של השריון, את שירות המילואים האחרון לו היה שותף, לפני כחודש. במהלך ישיבה של הוועדה לביקורת המדינה בנושא דו"ח מבקר המדינה על מוכנות יחידות השדה של המילואים, אמר וינר כי "לפני חודש ביצענו שירות מילואים של שבוע בצאלים. נתקלנו במספר תקלות חימושיות ותחזוקתיות, המעידות גם על הטנקים שנמצאים בימ"חים (יחידות מחסני החירום - פ.ו.)".

טנק מרכבה סימן 4. דובר צה"ל
המצב בשטח פחות זוהר. טנק מרכבה סימן 4/דובר צה"ל

לדברי וינר, "שבעה טנקים של הגדוד שלנו לא היו כשירים באותו שבוע. לא היה לנו זמן להתאמן כמו שצריך, קיבלנו מקלעים שפשוט לא ירו לנו, מצאנו את עצמנו עולים על טנקים ועושים אימון יבש". את מצבם המדאיג של כלי הרכב הצבאיים, המחיש וינר כשאמר: "היינו יכולים כבר לעלות על ג'יפים מסוג 'האמר' ולא על הטנקים", והוסיך לתאר את המצב בשטח כשציין כי "היו לנו שני פיצוצים בקנה של המקלעים. השתמשנו בטנק כדי להוריד מטרות לשטח כי לא היה לנו רכב מנהלה".

בניגוד לוינר, מפקד פלוגה ח' במילואים, יואב, דווקא סבור כי מצב מחסני החירום טוב, אך הוסיף על דברי וינר כי רק ארבעה טנקים היו כשירים באימון. "זה מצב קיצוני וצריך לעשות את הטיפול הנדרש", הסביר.

"התקלות לא מאפיינות, מערך המילואים כשיר"

סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר נוה, השיב על טענות חיילי המילואים ואמר כי "כל חטיבות הליבה שלנו נמצאים במצב של בין 120-180 אחוזי איוש, יש כמות יותר גדולה מהתקן בעשרות אחוזים". לדבריו, "לאחרונה מסתמן שבחטיבות שהן לא בקו הראשוני מבחינת הצורך האופרטיבי, מתחילה להיווצר בעיה בגידול הדור הבא, וזה מצריך תיקון. התחום השני זה עולם הימ"חים ששופר מאוד ועוסק מרמת ציוד הפרט ועד ציוד המסגרת".

נוה התייחס לטענות שהשמיע מפקד פלוגה ח', ואמר כי מדובר ב"תקלות לא מאפיינות", וכי "עסקנו בתחקיר וזהו מקרה יחידי שמעיד על הכלל – כי הוא היוצא מהכלל. מערך המילואים כשיר למשימתו ומוכן למלחמה".

נוה הוסיף כי החל מהשנה הבאה יתווספו שני ימי מילואים ל"חיילים הפשוטים", כדי לאפשר למפקדי הפלוגות להכיר את חייליהם. לדבריו, קיימת בעיה של פיטורי מפקדי גדודים במילואים ממקומות עבודתם, ולכן הוא והרמטכ"ל החליטו כי מג"ד שיפוטר בשל שירות המילואים שלו יקבל פתרון ביניים למשך שנה מהצבא. מאוחר יותר צפוי הרמטכ"ל לשוחח בנושא עם מג"ד במילואים שפוטר ממקום עבודתו בשל שירותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully