וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא תפנה "מאחז" פלסטיני בשטח אש ישראלי

יהושע בריינר

9.8.2012 / 18:00

ביחידת הפיקוח של המנהל האזרחי הודיעו שאין בכוונתם לאכוף צווי פינוי שהוצאו להתיישבות של 15 קרוואנים של בדואים-פלסטינים שהוקמה באופן בלתי חוקי סמוך לבסיס צה"ל

המדינה הודיעה כי לא תפנה "מאחז" פלסטיני שהוקם על שטחי אש סמוך לבסיס ליד כביש מספר 1, זאת על אף שהמקום הוקם על אדמות מדינה בניגוד לחוק - כך נודע היום (חמישי) לוואלה! חדשות. מדובר ב-15 קרוואנים שהובאו בן לילה בתחילת מאי האחרון אל שטח סמוך ליישוב מישור אדומים, ובמקום עברו להתגורר מספר משפחות בדואיות-פלסטיניות.

תצלומי אוויר מעידים על כך שעד להגעת הקרוואנים למקום, בשטח לא התגורר בשטח איש, שכן מדובר בשטחי אש, השייכים לבסיס צה"ל הנמצא במרחק של 500 מטרים בלבד. במנהל האזרחי גילו כעבור מספר ימים את היישוב החדש שצץ לפתע, ומיהרו להוציא לכלל המבנים צווי פינוי. התושבים הפלסטינים עתרו לבג"ץ, שהוציא צו ביניים למניעת הפינוי, ובשבוע שעבר הודיעה פרקליטות המדינה כי ביחידת הפיקוח של המנהל האזרחי הודיעו ש"אין בכוונתם לאכוף את צווי הפינוי". לאור ההודעה, הסכימו הפלסטינים למחוק את העתירה, ובפועל, ההתיישבות הפלסטינית החדשה תפונה לעת עתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר של ההתיישבות הפלסטינית על אדמות מדינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסיפור כולו התחיל במאי האחרון, כאשר במהלך אחד מסופי השבוע גילו תושבי מישור אדומים כי לשטח הסמוך אליהם הובאו 15 מבנים יבילים, בהם עברו להתגורר כמה משפחות של פלסטינים. המקום זכה לשם "קורשאן", על שם החמולה המתגוררת במקום. בפועל, מדובר בשטח המצוי על אדמות מדינה ואף על שטחי אש של הבסיס הנמצא. "בן לילה הוקם מתחת לאף של כולנו, מתחת לבסיס של יחידה, יישוב חדש ומשוכלל במימון מלא של הרשות הפלסטינית וגורמים זרים שמנסים לקבוע עובדות באדמות המדינה", טוען עובד ארד, רכז השטח של עמותת "רגבים", העוסקת במעקב ותיעוד הבנייה הבלתי חוקית במגזר הערבי.

"שיטת צו ביניים לעולמים"

בעמותה מכנים את דפוס הפעולה הפלסטיני "שיטת צו ביניים לעולמים". על פי השיטה, הפלסטינים ממהרים להקים "מאחזים" חדשים, בעיקר בשטחי אש, על שטחים שהוכרזו כאדמות מדינה. אותם יישובים חדשים מתגלים במהרה על ידי המנהל האזרחי, שמחלק צווי פינוי, מה שמביא את הפלסטינים למהר להגיש עתירות לבג"ץ נגד מימוש הצווים, וזה מוציא בתגובה צו ביניים. הוצאת צו הביניים בפועל כובל את ידי המנהל האזרחי לפעול נגד המבנים, כשבפועל ההליך המשפטי יכול להיגרר שנים, וגם כאשר ההליכים המשפטיים בבג"ץ נפסקים – הצו נותר על כנו ואינו מאפשר פינוי. גם במערכת הביטחון מכירים היטב את השיטה, ומנסים למנוע אותה בדרכים משפטיות.

אלא שבמקרה הנוכחי, בחרו במנהל האזרחי במפתיע להודיע לבג"ץ כי אין בכוונתם לממש את צווי הפינוי שכבר חולקו לתושבי המקום. הדברים מגובים בתצהיר של הממונה על המימוש והאכיפה ביחידת הפיקוח של המנהל האזרחי, רזיאל גולדשטיין. כעת, נראה כי הדרך היחידה לפינוי ההתיישבות החדשה היא רק באמצעות ועדות התכנון של המנהל האזרחי, בהן ינסו הפלסטינים להכשיר את המאחז החדש – הליך שיימשך תקופה ארוכה, במהלכה לא ניתן לפנות את המקום.

"מערכת אכיפת החוק הרגילה במשך שנים את הפלסטינים שביהודה ושומרון אין דין ואין דיין", אומר ארד, "נוצר מצב שבו הפלסטינים גונבים קרקע, יושבים עליה לאורך שנים, ולאחר מכן לא מתביישים לטעון שהעובדה שהם יושבים על אדמה גזולה לאורך זמן מקנה להם זכויות. הגיע הזמן שמערכות האכיפה ביהודה ושומרון יתחילו לעשות את עבודתם. האם מישהו יכול לעלות על דעתו שפרקליטות המדינה הייתה מודיעה בראש חוצות כי היא מוותרת על אכיפת צווי פינוי כנגד בנייה בלתי חוקית יהודית?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המתנחלים מקימים מאחזים במטרה להשתלט על אדמות ואילו בסוגיה הזו הדבר נעשה על מנת לחיות, שכן אין להם מקום אחר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם במנהל האזרחי, הבקיא בפרטי המקרה, אמר בתגובה לדברים בשיחה עם וואלה! חדשות כי "הוחלט לפעול בצעדי אכיפה שונים מאלו שננקטו בהתחלה, מתוך כוונה לאכוף את הדין בצורה המתאימה לנסיבות המקרה. אין בכוונת המנהל האזרחי להימנע בשום אופן מאכיפת הדין".

עו"ד מועין עודה מ"מרכז ירושלים לזכויות אדם", המייצג את התושבים במקום, טוען בתגובה כי בני החמולה נמצאים במקום מספר שנים, אולם עד כה התגוררו באוהלים. "באחרונה הם קיבלו תרומה והקימו מספר מבנים צנועים שהחליפו את הסככות הישנות בחדשות", הוא אומר, "הבדואיים הם סוג מיוחד של תושבים שזהו סגנון חייהם. אמנם אין להם לעיתים זכות קניינית בקרקע, אולם הם רוכשים את הזכות על ידי התיישבות, רעיית צאן ודרכים נוספות. לאנשים הללו אין פתרון חלופי, והם מנסים קודם להשיג היתר, אולם לצערי הרב ועדות התכנון של המנהל האזרחי מתייחסות לחוק בצורה יבשה, ואינן מפרשות את החוק בצורה שתקל על האוכלוסייה. ההבדל בין המקרה הזה למתנחלים בעניין זה הוא שהמתנחלים מקימים מאחזים במטרה להשתלט על אדמות ואילו בסוגיה הזו הדבר נעשה על מנת לחיות, שכן אין להם מקום אחר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully