וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטבע האירני צנח ב-5% ביום, לעוד שיא שלילי

7.8.2012 / 9:40

הסנקציות ממשיכות לתת את אותותיהן: הריאל הגיע בשוק החופשי לשערו הנמוך אי פעם, והביא לעצירת המסחר. הבנק המרכזי יוזם פיחות בשער היציג - שצפוי רק להגביר את האינפלציה

על רקע העיסוק הגובר בשאלת התקיפה באירן, נמשכת ההידרדרות המואצת בערכו של המטבע האירני: שער הריאל רשם אתמול (שני) צניחה תלולה של לא פחות מ-5% במסחר מול הדולר האמריקאי, והגיע שוב לשיא שלילי של כל הזמנים - יום אחרי שהבנק המרכזי האירני הודיע כי ישנה את שער החליפין הרשמי של המטבע, ועורר חשש מפני פיחות נוסף בערכו, על רקע קשייה הגוברים של הכלכלה האירנית הנאנקת תחת עול הסנקציות הבינלאומיות הגוברות. ברקע לכך, הדיווח האחרון על בנק בריטי שעקף את הסנקציות והמשיך לסחור עם אירן בהיקף של 250 מיליארד דולרים.

לפי נתוני אתר סחר המטבע האירני Manzanex, נכון לסגירת המסחר אתמול, נסחר הריאל בשוק החופשי בערך הנע סביב 21,510 לדולר - ירידה מ-20,440 ביום ראשון. לפי דיווח סוכנות הידיעות האירנית "מהר", הערך הספיק לצנוח אתמול עד 22,000 לדולר - לפני שרוב חלפני הכספים בטהרן הפסיקו למכור דולרים. לאחר מכן עלה מעט השער ל-21,400 לדולר, לפני שהתייצב על שערו הנוכחי.

ביום ראשון אמר נגיד הבנק המרכזי האירני, מחמוד בהמאני, כי "בתוך עשרה ימים" יכריז על שינוי בשער החליפין היציג, העומד על 12,260 ריאל לדולר, כדי לקרבו לשער האמיתי. הוא לא פירט, אך בתקשורת הכלכלית האירנית העריכו כי השער החדש יהיה בין 15,000 ל-16,000 ריאל לדולר. רוב האירנים אינם יכולים בכל מקרה לרכוש דולרים בשער זה ונאלצים לפנות לשער בשוק החופשי, הגבוה בהרבה.

מאגרי המטבע הזר מידלדלים

המשבר בשער המטבע משקף נאמנה את הלחץ הכלכלי הגובר על אירן, הנתונה לסנקציות בינלאומיות בגלל סירובה להגיע לפשרה בעניין תוכנית הגרעין שלה. שני המרכיבים המשמעותיים ביותר בעיצומים הם חרם הנפט האירופי, שהביא לצניחה ביצוא הנפט מהמדינה (הנפט היווה עד לאחרונה 80% מהיצוא וסיפק שני שלישים מהכנסות הממשלה); והניתוק מ"סוויפט", מערכת הסליקה הבנקאית הבינלאומית. מאז הניתוק, איבד הריאל כבר כמחצית מערכו.

בינואר האחרון כבר הכריזה ממשלת אירן על פיחות של 8% בשער המטבע מול הדולר בניסיון לאכוף שער חליפין אחיד ולהילחם בשוק השחור - אך המהלך התברר כחסר סיכוי, לנוכח ההידלדלות הנמשכת בזרימת מטבע זר לתוך המדינה. בהמשך נכנעו הרשויות והכריזו במרץ כי יאפשרו סחר חופשי לצד השער היציג, ובחודש שעבר הציגו שיטה חדשה של שער "משולש": השער היציג ישמש ליבוא מוצרי בסיס כמו בשר ותרופות; שער של 15,000 ישמש לרכש מכשור תעשייתי וטובין מהטווח הבינוני, והשער החופשי ישמש ליבוא מוצרי יוקרה.

הפיחות הצפוי עשוי להעיד על התרוקנות מאגרי המטבע הזר של אירן - שעמדו בסוף השנה שעברה, לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, על 106 מיליארד דולרים - עקב הסנקציות. נראה כי האמצעי בו בחרה אירן כדי להתמודד עם הגירעון הטופח הוא פיחות בשער המטבע היציג - אולם זהו פתרון מסוכן למדי, שכן הוא עלול להגביר את האינפלציה, שגם כך מורגשת היטב במחירי המזון ההולכים ומאמירים. אחייאן, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת טהרן שלא הזדהה בשמו בשל רגישות הנושא, הסביר לרויטרס כי כל פיחות רק יגביר את אפקט כדור השלג: "אם שער החליפין של הממשלה יעלה ל-17,000, השער בשוק החופשי יזנק ל-26,000".

הכלכלה האירנית קורסת תחת העיצומים - עוד כותרות:
נזקי הסנקציות: אירן מפסידה 133 מיליון דולר ביום
עקף את הסנקציות: בנק בריטי סחר בסתר עם אירן
אייתוללה בכיר: "להתייחס לסנקציות כמו למלחמה"
בשבוע שעבר: הקונגרס אישר עוד החרפה בסנקציות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully