וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן: "הסנקציות הכלכליות - כמו הכרזת מלחמה"

משה-חי הגיגת

3.8.2012 / 17:18

על רקע אישור סנקציות נוספות על טהרן, אייתוללה אחמד ג'נתי, מבכירי המשטר, טען כי ארה"ב מנסה להשתלט על ארצו. מפקד משמרות המהפכה, עלי ג'עפרי: "ניצבים בפני 'מלחמה רכה'"

אייתוללה אחמד ג'נתי, יו"ר מועצת שומרי החוקה באירן ומבכירי המשטר בטהרן, אמר היום (שישי) בנאום שנשא בבירה האירנית כי "ארצות הברית מנסה לשבור אותנו מבחינה כלכלית כדי להשתלט על ארצנו". לדברי אייתוללה ג'נתי, שנחשב לאחד מתומכיו הבולטים של הנשיא האירני, מחמוד אחמדינג'אד, "הבעיות הכלכליות של אירן הן רציניות ומיוחדות. ההתייקרויות הן דבר חולף, אולם הן לא דבר רגיל שאפשר להתעלם ממנו. עלינו להתייחס לכך כמו למלחמה".

הבכיר האירני, שנושא דרך קבע דרשות בפני מאמינים בטהרן בימי שישי, הוסיף כי "כל העם, המנהיגים והאזרחים, צריכים להתלכד כפי שכולם התגייסו בזמן המלחמה (בעירק – מ-ח.ה)".

בתוך כך, מפקד משמרות המהפכה של אירן, מוחמד עלי ג'עפרי, התייחס גם כן לעיצומים הכלכליים שהוטלו באחרונה על ארצו ואמר היום כי האיום הגדול ביותר הניצב בפני אירן הוא "מלחמה רכה" שאויבות המשטר בטהרן מנהלות נגדו. הקצין האירני הבכיר לא פירט בדבריו, אך ככל הנראה הוא התכוון לסנקציות הכלכליות שהטילו מדינות המערב על הרפובליקה האיסלמית, ריגול והחדרת וירוסים למחשבים באירן. דבריו של ג'עפרי פורסמו באתר משמרות המהפכה.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד ומפקד משמרות המהפכה מוחמד עלי ג'עפרי צופים במצעד של המשמרות, ספטמבר 2007. /Hasan Sarbakhshian, AP
מפקד משמרות המהפכה, גנרל מוחמד עלי ג'עפרי, ונשיא אירן, מוחמד אחמדינג'אד/AP, /Hasan Sarbakhshian

ג'עפרי טען כי "אירן נמצאת בתקופה רגישה והרת גורל" וכי על כוחות ה"בסיג", הנאמנים לשלטון האייתולות בטהרן, להגן על ארצם. דבריו של קצין משמרות המהפכה באים על רקע החלטת הקונגרס האמריקאי אתמול לאשר חבילה חדשה של סנקציות נגד אירן, במסגרתה יוטלו עיצומים על בנקים, חברות ביטוח וחברות שילוח המסייעים לטהרן במכירת הנפט שלה.

"החוק נועד להדק את טבעת החנק על המשטר מעבר לכל מה שנעשה עד כה", אמרה יו"ר הוועדה לענייני חוץ של בית הנבחרים, אילנה רוס-לטינן. החוק אושר בסנאט פה אחד, לאחר שבבית הנבחרים אושר על ידי מחוקקים משתי המפלגות ברוב של 421 מול שישה. כעת, לאישורו הסופי של החוק נדרשת חתימתו של הנשיא האמריקאי, ברק אובמה.

נזק כלכלי בגובה 133 מיליון דולר ביום

חבילת העיצומים החדשה מתבססת על הסנקציות על סחר הנפט האירני, שעליהן חתם אובמה בדצמבר האחרון, אשר הובילו את יפן, דרום קוריאה, הודו ומדינות נוספות לקצץ ברכישת הנפט מהמדינה. מאחורי החוק עמדה השדולה האמריקאית למען ישראל, אשר טענה כי הצעדים החדשים, בשילוב עם הסנקציות הקיימות, "מייצגים את מערכת הסנקציות החזקה ביותר לבידוד מדינה כלשהי בעולם בזמן שלום".

הסנקציות נגד טהרן מסבות נזק כבד לכלכלה האירנית. סוכנות בלומברג דיווחה כי אירן מפסידה מדי יום כ-133 מיליון דולר, כחצי מיליארד שקלים, בשל חרם הנפט שהוטל עליה ב-1 ביולי. ייצוא חביות הנפט מאירן צנח בכ-1.2 מיליון חביות ליום, ירידה של כ-52%, מאז החלו הסנקציות האוסרות רכישה, שינוע, מימון וביטוח של נפט גולמי מאירן. בחישוב שנתי, מדובר בנזק עצום של כ-48 מיליארד דולרים, כעשירית מהכלכלה האירנית.

עוד בנושא:
נזקי הסנקציות: אירן מפסידה 133 מיליון דולר ביום
ארה"ב: הקונגרס אישר להחריף את הסנקציות נגד אירן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully