וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום תאושר העלאת המסים; ח"כ גפני: "מדיניות גרועה"

פנחס וולף

6.8.2012 / 0:02

הכנסת תתכנס לישיבת פגרה מיוחדת, בה תצביע על חלק מהגזירות הכלכליות. כפי הנראה האישור מובטח, אולם יו"ר ועדת הכספים גפני מאיים: "לא נאשר גזירות שיפגעו במעמד הביניים"

חלק מהגזירות הכלכליות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר האוצר יובל שטייניץ צפויות לעבור היום (שני) אישור סופי במליאת הכנסת - במסגרת הצעת חוק הנקראת "צמצום הגירעון והתמודדות עם השלכות המשבר הכלכלי העולמי". על מנת לאשר את התכנית ולדון בהצעה לסדר שהגישה סיעת קדימה, תתכנס מליאת הכנסת לישיבת פגרה מיוחדת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ במהלך דיון כלכלי, יולי 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
רוב מובטח לאישור הגזירות. נתניהו ושטייניץ/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

לנתניהו, כפי הנראה, מובטח רוב לאישור הגזירות לאחר שהגיע להסכמות עם ישראל ביתנו כשהפחית דרמטית את הקיצוץ במשרדי שרי המפלגה, ועם ש"ס כשביטל את הקיצוץ בכל תקציבי הרווחה של משרד השיכון והפנים. כמו כן הגיע נתניהו להבנות עם סיעת העצמאות, במסגרתן יבוטלו הקיצוצים בנושאי חינוך במשרד התמ"ת (מעונות היום ובתי הספר המקצועיים) ויבוטל הקיצוץ הנוסף שהושת על משרד הביטחון, בסך 100 מיליון שקלים.

עם זאת, בעוד לנתניהו אין בעיה בהתמודדות עם השרים, יש לו בעיה מסוימת עם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). בתום ישיבה על הצעת החוק בוועדה, הודיע גפני כי "הגזירות יאושרו במידה שניווכח שלא תהיה פגיעה קשה במעמד הביניים". גפני דרש ממשרד האוצר לבחון העלאת מס החברות בחצי אחוז או יותר כדי להפחית מהעלאת מס ההכנסה.

"לא נותרה ברירה אחרת"

בעוד המגעים על הגזירות הצפויות נמשכים, תקף גפני את מדיניות המסים של הממשלה. לדבריו, "מדיניות המס בישראל גרועה: מס עקיף גבוה מאוד ומס ישיר נמוך. יש להעלות את מס החברות בחצי אחוז לפחות, שהוא שווה ערך ל- 400 מיליון שקלים. ממוצע מס החברות במדינות ה-OECD הוא 25.5% ובזה אנחנו צריכים לעמוד". גפני האשים את סיעת קדימה בכך שלא התנתה את כניסתה לקואליציה לפני כחודשיים וחצי בשינוי סדרי עדיפויות בנושאים החברתיים-כלכליים: "אז עוד היה ניתן לעשות משהו ואולי היינו היום במקום אחר. עתה, לא נותרה ברירה ויש לנקוט צעדים למניעת הידרדרות המשק" אמר.

בשעה 10:00 תמשיך ועדת הכספים בדיוניה על הגזירות, אך בלי לקיים הצבעה. בשעה 12:00 תיפתח ישיבת המליאה, במהלכה יאושר החוק בקריאה ראשונה. מיד לאחר מכן תגיע ההצעה לוועדת הכספים לאישור להכנה לקריאה שניה ושלישית, כאשר הכוונה היא להחזיר את הדיון למליאת הכנסת עם אישור ועדת הכספים, לאישור סופי של הגזירות. עם זאת, ייתכן שהאישור הסופי לא ייעשה היום אלא בהמשך השבוע או בשבוע הבא.

הדיון מחר לא יעסוק בתכנית הכוללת של הקיצוצים והגזירות, אלא בעיקר בנושא המסים: תחילה תאשר מליאת הכנסת את העלאת המע"מ באחוז ל- 17% החל מ- 1 בספטמבר – מהלך שיוסיף לקופת האוצר 4.4 מיליארד שקלים, זאת לאחר שוועדת הכספים כבר אישרה את הנושא ביום רביעי האחרון.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"להשית עוד מסים על החברות בעת הזו זה מסוכן"

לאחר מכן תתקיים הצבעה בקריאה ראשונה על העלאת המסים הישירים. הממשלה מבקשת להעלות את מס הכנסה ב-1% למרוויחים משכורת החל מ- 8,800 שקלים בחודש וב1% למרוויחים 67,000 ומעלה בחודש, מה שיוסיף לאוצר 1.2 מיליארד שקלים. כמו כן תבקש הממשלה לחייב את המעסיקים להפריש תוספת לביטוח הלאומי, שיעניק למדינה 950 מיליון שקלים, מס מיוחד על הכנסות גבוהות שיעניק לאוצר 600 מיליון שקלים נוספים, ובנוסף - הארכת הוראת השעה בנושא מס הרכישה עד סוף 2013, לגבי מכירת דירה שאינה דירה יחידה בשיעורים של 5% - 7% בהתאם לשווי הנכס.

שאול מופז מתפטר. דרור עינב
יכל למנוע את הגזירות עם הכניסה לקואליציה. מופז/דרור עינב

מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, טען כי "הגזירות אינן דרקוניות. החיים אינם קלים, אך נטל המס שמבקשים עתה להוסיף איננו כבד ובמדרגות המס הנמוכות הוא לא יורגש כלל. החל מ-2013 יהיה גידול במס ההכנסה משכר של 8,880 שקלים ומעלה. מדובר בסה"כ בתוספת שולית". לדברי כהן, "מי שמשתכר 15 אלף שקלים בחודש ישלם עוד כמה עשרות שקלים בחודש. מי שמשתכר מעל 20 אלף שקלים, ישלם עוד 100 שקלים בחודש, ומי שמעל 40 אלף שקלים – כ-300 שקלים בחודש. סך התוספת במס הכנסה תסתכם ב- 1.2 מיליארד שקלים תוספת הכנסות למדינה. בנוסף, מי שמרוויח מעל 67 אלף שקלים ישלם מס יסף בשיעור של 2%".

כהן ציין כי "אנשים עם שכר ממוצע כמעט לא משלמים מס. אישה עם שלושה ילדים שמשתכרת 12 אלף שקלים, כמעט לא משלמת מס. אישה עם שלושה ילדים שמרוויחה 15,000 שקלים, תשלם אחרי התוספת 767 שקלים - תוספת של 61 שקלים לחודש בלבד". בנוגע לדרישת גפני להעלות את מס החברות, אמר כהן: "מתווה הפחתת מס החברות כבר הופסק על ידי ועדת הכספים לפני כשנה, ועומד היום על 25%. דווקא בימים כאלה אסור להגדיל את מס החברות. רוב החברות במשק בקשיים. הבנקים, חברות הביטוח, חברות הסלולר וחברות השיווק – הרווחיות שלהן פחתה, כאשר זו של חברות הסלולר וחברות השיווק צונחת. להשית עוד מס על החברות בעת הזו זה מסוכן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully