וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה אישרה את הגזירות הכלכליות החדשות

פנחס וולף

30.7.2012 / 18:08

הגזירות אושרו ברוב של 20 מול תשעה מתנגדים, בהם שרי ש"ס והעצמאות, והשר כחלון. חלק מהגזירות ייכנסו לתוקף ביום רביעי הקרוב. נתניהו: "צעד אחראי שישמור על כלכלת ישראל"

צילום: שי מכלוף וגדעון צנטנר; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: לירון בארי

הממשלה אישרה הערב (שני) את סדרת הגזירות הכלכליות הקשות והקיצוצים הרוחביים במשרדי הממשלה. ההחלטה התקבלה ברוב של 20 תומכים מול תשעה מתנגדים. בין המתנגדים, שרי העצמאות וש"ס, ושר הרווחה והתקשורת, משה כחלון (ליכוד). על פי החלטת הממשלה, 5% יקוצצו מתקציבם של מרבית משרדי הממשלה, וממשרד החינוך יקוצץ באופן רוחבי 1% בלבד, אך במקביל יתווסף תקציב של כשישה מיליארד שקלים לתחומים ספציפיים. העלאת המע"מ והקיצוץ הרוחבי צפויים להיכנס לתוקף כבר ביום רביעי הקרוב, 1 באוגוסט. ההעלאה במס הכנסה תיכנס לתוקף ב-2013.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתום ההצבעה: "זהו צעד אחראי שישמור על כלכלת ישראל ועל מקומות העבודה של האזרחים. גם אחרי אישור חבילת הצעדים הזאת השכבות החלשות ומעמד הביניים נשארים עם יותר כסף בכיס".

100 מיליון התווספו לקיצוץ במשרד הביטחון

מלשכת שר הביטחון, אהוד ברק, אשר הצביע לצד שלושת שרי סיעת העצמאות נגד ההצעה, נמסר כי "מדינה, בדיוק כמו משפחה, אינה יכולה לחיות מעבר לאמצעים שיש לה. אולם כשם שבמשפחה מוציאים כספים מהחסכונות כשמישהו נזקק לסיוע כדי להתגבר על הגרעון ומחזירים זאת בהמשך, כך צריך לנהוג גם במדינה". הוא עוד הוסיף: "התוצאה היא שהממשלה מחמירה את המיתון בפניו אנחנו ניצבים במקום להקל אותו. ולכן היא לא תעמוד ביעדי הגבייה שהיא מציבה כעת".

בעקבות הצבעת ברק נגד ההחלטה, החליט שר האוצר, יובל שטייניץ', להוסיף 100 מיליון שקלים לקיצוץ ממשרד הביטחון, שנקבע תחילה ל-28 מיליון בלבד. השר שטייניץ הודיע לברק כי לא מקובלת עליו העובדה ששר שמשרדו חורג מהקיצוץ יצביע נגד. מקורבי ברק מסרו בתגובה: "אם אכן היה קיצוץ נוסף, מדובר בהתנהגות ילדותית של שטייניץ שמענישה את ביטחון המדינה ולא את שר הביטחון אישית".

ראש הממשלה נתניהו החליט להעביר חלק מ-100 המיליון הנוספים שיקוצצו מהביטחון לטובת מיגון בית החולים ברזילי, אשר נמצא בסיכון בעקבות הקיצוצים, ולטובת מיגון העורף.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי "הצעת המחליטים" שהגיש שטייניץ, הגזירות והקיצוצים במשרדי הממשלה צפויים ליצור תוספת הכנסה לאוצר בסך 14.4 מיליארד שקלים, שמהווים 1.5% תוצר. 9.5 מיליארד מתוכם יגיעו מהקיצוצים: העלאת המע"מ באחוז ל- 17% תיתן תוספת של 4.4 מיליארד שקלים, העלאת מס הכנסה ב-1% למרוויחים משכורת החל מ- 8,881 שקלים בחודש ובשני אחוז למרוויחים 67,000 ומעלה בחודש תוסיף לאוצר 1.2 מיליארד שקלים, העלאת מס הקנייה על סיגריות ובירות שכבר הוחל תביא מיליארד שקלים נוספים, האילוץ של המעסיקים להפריש תוספת לביטוח הלאומי יעניק למדינה 950 מיליון שקלים, מיסוי ירוק על רכבים יוביל להכנסה של 400 מיליון לאוצר ומס מיוחד על הכנסות גבוהות יעניק לאוצר 600 מיליון נוספים.

יתר ההכנסות לאוצר יגיעו מקיצוץ של 5% מתקציב 2012, ועוד קיצוץ של 3% מתקציב 2013. לשכת נשיא המדינה תיאלץ להסתפק בפחות 935 אלף שקלים לשנה זו ועוד הפחתה של כחצי מיליון בשנה הבא. ממשרד ראש הממשלה יקוצצו 50 מיליון השנה ועוד 30 מיליון בשנה הבאה. ממשרד החינוך יקוצצו 60 מיליון בשנתיים הקרובות, ממשרד הביטחון יקוצצו, כאמור, 128 מיליון, אך בלי לגעת בתקציב מערכת הביטחון, ממשרד התחבורה 9.5 מיליון, ממשרד התמ"ת יקוצצו 127 מיליון שקלים, ממשרד השיכון 57 מיליון שקלים, ממשרד הבריאות 15 מיליון, ומתקציבי פיתוח התחבורה, בהם ראש הממשלה מרבה להשתבח, קוצצו 57 מיליון שקלים.

תוכנית הקיצוצים בכל משרדי הממשלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקיצוץ הגדול ביותר היה אמור להיות מהמשרד לביטחון הפנים - קיצוץ של 150 מיליון שקלים השנה ובשנה הבאה - אולם בסופו של דבר, לאחר שהשר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', סקר במהלך ישיבת הממשלה את משמעויות הקיצוץ בצפוי במשרד, הוחלט לצמצם באופן משמעותי את הקיצוץ, מ-5% ל-3% בלבד השנה. "הושגו הסכמות בין המשרד לביטחון הפנים ומשרד האוצר, אשר יאפשרו למשרד, למשטרה ולשב"ס להמשיך בעשייתם החשובה", ציין השר. שינוי נוסף שבוצע בתכנית הקיצוצים שהוגשה הוא קיצוץ של 5 מיליון שקלים בתקציב ההשכלה הגבוהה במקום 35 מיליון.

במהלך הישיבה, הודיע יו"ר הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ, כי יתמוך במתווה האוצר לקיצוצים. זאת, רק לאחר שראש הממשלה נענה לפנייתו, והתחייב בפניו כי יגובש מתווה להפחתת תשלומי ההורים בחינוך הדתי-לאומי בעשרות אחוזים, תוך שאיפה להשוות את התשלומים לתשלומי ההורים בחינוך החילוני.

הקיצוצים והגזירות הכלכליות נועדו לצמצם את הגירעון שגדל בעקבות מחסור מהכנסות המדינה, וכן לממן פרויקטים גדולים שראש הממשלה הבטיח לקדם, כמו הרפורמה במערך הכבאות שיעלה לאוצר 350 מיליון שקלים, הקמת מתקן השהייה למסתננים בקציעות – שם יהיו 4,000 מקומות כליאה בעלות של 250,000 שקלים לשנתיים, הקמת מתקן סהרונים שאליו יוקצו 365 מיליון שקלים ו- 452 תקני כוח אדם, ארבעה מיליון שקלים ותשעה תקני כוח אדם להקמת בתי דין לטיפול במסתננים, ועוד כ-100 מיליון שקלים לרשות ההגירה והאוכלוסין. בנוסף, תקצה הממשלה 22 מיליון שקלים למוכנות לעורף וכן תקציב לחינוך חינם מגיל שלוש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully