וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה תאשר היום: קיצוצים כואבים והעלאת מסים

פנחס וולף

30.7.2012 / 0:30

שר האוצר יביא לאישור הממשלה תכנית שתכלול עלייה במס ההכנסה, במע"מ, ובמסים נוספים. בנוסף, יקוצצו תקציבים בחינוך, בבריאות ובביטחון הפנים. אלו הם פרטי הצעת שטייניץ

צילום: לע"מ, עריכה: יותם בן-דוד

הממשלה צפויה לאשר היום (שני) את הגזירות הכלכליות הקשות ואת הקיצוצים הרוחביים של חמישה אחוז ברוב משרדי הממשלה, מלבד משרדי הביטחון והרווחה ומשרד החינוך, שבו יקוצץ 1%, אך במקביל יתווסף תקציב של כשישה מיליארד שקלים. הגזירות ייכנסו לתקוף כבר ביום רביעי הקרוב, 1 באוגוסט.

על פי "הצעת המחליטים" שהגיש שר האוצר יובל שטייניץ, הגזירות והקיצוצים במשרדי הממשלה צפויים ליצור תוספת הכנסה לאוצר בסך 14.4 מיליארד שקלים, שמהווים 1.5% תוצר. 9.5 מיליארד מתוכם יגיעו מהקיצוצים: העלאת המע"מ באחוז ל- 17% תיתן תוספת של 4.4 מיליארד שקלים, העלאת מס הכנסה ב-1% למרוויחים משכורת החל מ- 8,800 שקלים בחודש ובשני אחוז למרוויחים 67,000 ומעלה בחודש תוסיף לאוצר 1.2 מיליארד שקלים, העלאת מס הקנייה על סיגריות ובירות שכבר הוחל תביא מיליארד שקלים נוספים, האילוץ של המעסיקים להפריש תוספת לביטוח הלאומי יעניק למדינה 950 מיליון שקלים, מיסוי ירוק על רכבים יוביל להכנסה של 400 מיליון לאוצר ומס מיוחד על הכנסות גבוהות יעניק לאוצר 600 מיליון נוספים.

עוד על קיצוצי הענק
נתניהו יקצץ 5% מהתקציב, למעט הצבא, החינוך והרווחה
שטייניץ: ”העולם במשבר, נצטרך להטיל מסים”

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההפחתה מתקציבי משרדי הממשלה

יתר ההכנסות לאוצר יגיעו מקיצוץ של 5% מתקציב 2012 ועוד קיצוץ של 3% מתקציב 2013. לשכת נשיא המדינה תיאלץ להסתפק בפחות 935 אלף שקלים לשנה זו ועוד הפחתה של כחצי מיליון בשנה הבא. ממשרד ראש הממשלה יקוצצו 50 מיליון השנה ועוד 30 מיליון בשנה הבאה. הקיצוץ הגדול ביותר יהיה מהמשרד לביטחון פנים, ממנו יקוצצו 150 מיליון שקלים השנה ובשנה הבאה, ממשרד החינוך יקוצצו 60 מיליון בשנתיים הקרובות, ממשרד הביטחון יקוצצו 28 מיליון, אך בלי לגעת בתקציב מערכת הביטחון, ממשרד התחבורה 9.5 מיליון, ממשרד התמ"ת יקוצצו 127 מיליון שקלים, ממשרד השיכון 57 מיליון שקלים, ממשרד הבריאות 15 מיליון, ומתקציבי פיתוח התחבורה, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו מרבה להשתבח, קוצצו 57 מיליון שקלים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

גם השרים אומרים לנתניהו: אין ארוחות חינם

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אין ארוחות חינם", והשרים מוכיחים לו זאת כעת. בעקבות הקיצוצים שרי הממשלה מדברים על השירותים שאזרחי ישראל ייאלצו להפסיד בעקבות הקיצוצים הנרחבים. השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' איים כי קיצוץ יביא עמו יותר פשע ואלימות. אהרונוביץ' מנה את "המשמעויות המיידיות" של הקיצוץ בתקציבו: "סגירת ארבע תחנות קטנות ושתיים גדולות, פגיעה מיידית בפריסת ניידות ושוטרים בשטח, בדגש על טיפול במגזר הערבי כפי שאישר ודרש ראש הממשלה, ביטול כוחות משימה של משמר הגבול האמונים על פעילות משימתית בתחום לוחמה באלימות, פגיעה במקומות כליאה של מסתננים וקושי המהווה איום על הפעלת מתקן הכליאה הקיים. מדובר גם בקושי רב ביישום רפורמה במערך כיבוי האש, הפחתת פעילות בתוכניות לאומיות כגון עיר ללא אלימות, שיטור עירוני וברשות למלחמה בסמים ואלכוהול".

בינתיים, המערכת הפוליטית סוערת סביב אישור הקיצוצים, במיוחד לקראת מה שנתפס על ידי רבים כשנת בחירות. לאחר שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיע ביום שישי להבנות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על תמיכה בקיצוצים ובגזירות, נתניהו יכול להיות די רגוע לגבי השגת הרוב בממשלה לקיצוצים. מלבד חמשת שרי ישראל ביתנו צפויים לתמוך בתוכנית לפחות 12 מתוך 14 שרי הליכוד, וכך גם יו"ר הבית היהודי השר דניאל הרשקוביץ, כך שאם לא יהיה משבר של הרגע האחרון עם ליברמן, התכנית צפויה לעבור. ארבעת שרי ש"ס כבר הודיעו שיתנגדו לתכנית. "העלאת המסים תפגע באלפי משפחות בישראל המתמודדות גם כך עם יוקר המחיה", אמר יו"ר ש"ס השר אלי ישי. ש"ס דורשת להגדיר מע"מ מופחת על מוצרי היסוד גמו מים, חשמל ולחם. סיעת עצמאות תתכנס בבוקר להחליט על אופן הצבעתה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ במהלך דיון כלכלי, יולי 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
לקראת ישיבה סוערת. נתניהו ושטייניץ/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

במשרד הבריאות אמרו כי הקיצוץ, שלטענתם נקבע על ידי אנשי אגף התקציבים באוצר בלי התייעצות עם ראשי משרד הבריאות, יגרום לפגיעה בתכנית המיגון של בית החולים ברזילי באשקלון, פגיעה בשיפוץ ושדרוג בתי החולים הפסיכיאטריים הסובלים מהזנחה רבת שנים, פגיעה בתקציב הרפורמה בבריאות הנפש שרק לאחרונה אושרה לאחר 17 שנים של ציפייה וכן קיצוץ בטיפות החלב. מנהלי בתי חולים ובכירים במערכת הבריאות הודיעו כי חסרים תשעה מיליארד שקלים למערכת הבריאות וכי קיצוץ מהווה פגיעה בהיערכות העורף של ישראל.

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לטענות מערכת הבריאות כי "הקיצוץ בתקציב משרד הבריאות יחול רק על תקציבי מנהלה של המשרד ופיתוח של בתי חולים ממשלתיים. חשוב לציין שסל שירותי הבריאות שניתן על ידי המדינה וקופות החולים לא ייפגע".

הקיצוצים - כדי לממן "פרויקטים גדולים"

ממשרד החינוך יקוצצו אומנם 61 מיליון שקלים בשנתיים הקרובות, אך יוסיפו 6.1 מיליארד שקלים באותו זמן. שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, שלום שמחון, הודיע כי הקיצוץ ימנע סבסוד 5,000 ילדים שנרשמו למעונות היום שבאחריות התמ"ת, ואת מימון לימודיהם של 600 בני נוער בבתי הספר המקצועיים של התמ"ת. שמחון גם הזהיר שהעלאת ההפרשות של המעסיקים לביטוח לאומי תקשה על המעסיקים לשמור על מקומות העבודה של העובדים. "אני מזהה כאן סיכון גדול לכלכלה ולשוק התעסוקה", אמר והודיע כי יתנגד לקיצוצים. בתוך כך, המאפיות הודיעו על העלאת מחיר הלחם שבפיקוח בשיעור של שבעה אחוז, בעקבות הגזירות.

הקיצוצים והגזירות הכלכליות נועדו לצמצם את הגירעון שגדל בעקבות מחסור מהכנסות המדינה וכדי לממן פרויקטים גדולים שראש הממשלה הבטיח לקדם, כמו הרפורמה במערך הכבאות שיעלה לאוצר 350 מיליון שקלים, הקמת מתקן השהייה למסתננים בקציעות – שם יהיו 4,000 מקומות כליאה בעלות של 250,000 שקלים לשנתיים, הקמת מתקן סהרונים שאליו יוקצו 365 מיליון שקלים ו- 452 תקני כוח אדם, 4 מיליון שקלים ותשעה תקני כוח אדם להקמת בתי דין לטיפול במסתננים, ועוד כ- 100 מיליון שקלים לרשות ההגירה והאוכלוסין. בנוסף – הממשלה תקצה 22 מיליון שקלים למוכנות לעורף וכן תקציב לחינוך חינם מגיל 3.

תכנית הקיצוצים בכל משרדי הממשלה:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לחצו להגדלה/מערכת וואלה!, צילום מסך

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully