וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ: "העולם במשבר, נצטרך להטיל מסים"

צבי זרחיה

24.7.2012 / 11:14

שר האוצר יובל שטייניץ הציג בפני ועדת הכספים את הצעת החוק להכפלת יעד הגירעון ל-3% בשנת 2013 ואמר כי אם לא יועלה היעד יהיה צורך בהוספת מסים בכ-15 מיליארד שקל

"אנו רואים דווקא היום מה קורה בעולם והגיע הזמן שהאסימון ייפול, אם עוד לא נפל. העולם במשבר נוראי, ולצערי המשבר לא נגמר", כך אמר הבוקר (ג') שר האוצר יובל שטייניץ בהופיעו בועדת הכספים. שטייניץ הציג הצעת חוק להכפלת יעד הגירעון בתקציב המדינה ל-3% בשנת 2013 כך שהגירעון יגיע לכ-30 מיליארד שקל.

לדבריו, "היעד של 3% לשנת 2013 הוא יעד יומרני אבל ריאלי. גם ככה נצטרך להטיל מסים. אם היינו נשארים ביעד של 1.5% ב-2013 היינו צריכים להוסיף מסים בכ-15 מיליארד שקל - דבר שהיה פוגע בכלכלה".

שטיינץ הוסיף כי "האיום לגבי הדירוג של גרמניה שהיתה היחידה מבין מעצמות המערב שנשארה עם דירוג מושלם והיתה יציבה, העובדה שגם בארזים נפלה שלהבת צריכה להדליק נורות אדומות. המצב לא פשוט ומשפיע על כלכלת ישראל. בארה"ב המצב סביר מינוס. יש התאוששות אבל איטית ממה שחשבו. אירופה על סמך קריסה ואפילו בסין יש האטה ובהודו האטה יותר חשובה".

כשאנו מחלקים את העולםה כלכלי ל-3: ארה"ב נמצאת במצב סביר מינוס, אירופה גרוע מאוד ומנוע הצמיחה: סין, הודו וברזיל גם הוא לא במצב הכי טוב. הדברים הללו מאיימים על כלכלת ישראל כי אנו חלק מהעולם.

"המשק עדיין צומח אבל בקצת פחות מהיר מאשר בשנים 2011-2012. לכן, גם יש לנו ירידה בהכנסות המדינה ב-2.8 מיליארד שקל מתחילת השנה ביחס לתחזית המעודכנת. לכן, היעד של הגרעון שנקבע בשנת 2009 בשיעור של 1.5% לשנת 2013 היה יומרני ולא ריאלי לאור ההתפתחויות בעולם. צריך לקבוע יעד חדש. אין גורם מקצועי אחד שחשב שצריך להישאר ביעד הלא ריאלי של 1.5%".

שטייניץ הדגיש כי "אנו נדרשים אחריות להחלטות קשות ולצעדים לא פשוטים. יש כל מיני אופציות בתחום המסוי וגם נצטרך לבצע קיצוץ מסויים בשנת 2012". הוא סירב לפרט את הצעדים".

שטייניץ הוסיף כי "אני מקווה שבימים הקרובים נציג חבילה צעדים של צעדים שיאפשרו לנו לעמוד ביעד הגרעון. עוד לא גיבשנו אותה באופן סופי. אנו עובדים בימים אלה על התחזית המעודכנת של ההכנסות ועל חבילת צעדים נדרשים שאותה אביא בימים ובשבועות הקרובים לממשלה. זה יאפשר לנו לעמוד ביעד הזה. ייתכן שבסוף השנה נציג צעדים נוספים ל-2013. חברות דירוג האשראי לא מתרגשות מיעד של 3% אבל רוצות שנציג צעדים שיאפשרו לעמוד ביעד הזה".

"יש למדינת ישראל את היכולת וסיכוי סביר להמשיך לעבור את המשבר הנורא והקטסטרופה הגלובלית בשלום בלא פגיעה מהותית בכלכלה ובאזרחים. כדי להמשיך ולעבור את זה בשלום אנו נדרשים לשים את פופוליזם בצד לגלות אחריות ורצינות כולל עמידה ביעד הגירעון".

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, אמר כי "אני לא חולק על העלאת יעד הגירעון ל-3% כי אחרת נצטרך להטיל יותר מסים ולפגוע יותר באזרחים בזמן שיש מחאה חברתית צודקת. אני לא בטוח שעמדתו של נגיד בנק ישראל שצריך להעלות את היעד ל-2.5% היא נכונה. הנושא החברתי הוא לא פחות חשוב מהכלכלי וצריך לקחת אותו בחשבון. היציבות של המדינה היא לא רק היציבות הכלכלית. ערעור היציבות החברתית מסכנת את החברה הישראלית".

על כך השיב שטייניץ "אני מאוד מכבד את הנגיד ובעניין זה היה ביננו ויכוח מכובד וענייני".

גפני הזהיר את שטייניץ: "לפני שעושים צעדים לא קלים צריך לקחת בחשבון שמאחורי הצעדים יש אזרחים שלא יכולים להגיע לדירה, מחירי המזון גבוהים, מחירי הדלק, החשמל והמים גבוהים וצריכים לדעת לאזן את זה".

ח"כ אבישי ברוורמן (עבודה) התייחס ל"התנהלות הכושלת של משרד האוצר", כדבריו. "הההצלחה הגדולה של המדיניות הכלכלית לא חילחלה לשכבות החלשות ולמעמד הביניים. תחזית האוצר לשנת 2012 היתה יומרנית מדי. לגבי התקציב, אף אחד לא יודע את המספרים ואין שקיפות טוטלית. הגירעון בתקציב גדל כי שר האוצר ופקידיו נרדמו בשמירה. אם היה תקציב חד שנתי ניתן היה לשלוט בתקציב. טרכטנברג היה ה'ספין' הגדול כי עיקר המלצותיו לא תוקצבו", אמר ברוורמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully