וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בממשלה על הקיצוצים: "לקחת מהשכבות החזקות"

פנחס וולף

30.7.2012 / 11:00

הממשלה התכנסה לאשר את תכנית הקיצוצים על רקע ביקורת אף במפלגת השלטון. ארדן: "לשנות את תמהיל הקיצוצים". נתניהו: "נגבה יותר ממי שיש לו יותר ופחות ממי שיש לו פחות"

צילום: גדעון צנטנר; עריכה: גדי וינסטוק

הממשלה צפויה לאשר היום (שני) את הגזירות הכלכליות הקשות ואת הקיצוצים הרוחביים של 5% ברוב משרדי הממשלה, מלבד משרדי הביטחון והרווחה ומשרד החינוך, שבו יקוצץ 1%, אך במקביל יתווסף תקציב של כשישה מיליארד שקלים. הגזירות ייכנסו לתוקף כבר ביום רביעי הקרוב, ה-1 באוגוסט. חרף הנימוקים של שר האוצר, יובל שטייניץ, בעד הקיצוצים, כבר בפתח ישיבת הממשלה תקף השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, את הצעת שר האוצר כשטען שתמהיל הקיצוצים איננו הוגן, וכי צריך היה "להטיל את כובד המשקל על השכבות החזקות בחברה". ארדן הציע להחזיר את מס הרכוש, מס על מחזיקי קרקעות שלא בונים עליהן, ולהחזיר מס ירושה ומס שבח על דירה נוספת מעבר לדירת מגורים.

"אנחנו רוצים להגן על האזרחים מפני הקטסטרופה ואנחנו עושים את זה בתעוזה ובנחישות", אמר שטייניץ, בצל הביקורת, "בכדי למנוע הידרדרות לתהום, אנו מבצעים מה שהכרחי", הוסיף שטייניץ. לדבריו, המהלכים יגבירו את האמון במשק הישראלי, וישדרו לעולם מסר לפיו הכלכלה הישראלית יציבה, שתוביל לטענתו להשקעות זרות בישראל. בתשובה לטענות נגד הממשלה שפוגעת בשכבות החלשות באוכלוסייה, השיב שטייניץ כי "אנו עושים זאת כדי למנוע הידרדרות שתחייב צעדים כואבים הרבה יותר בעתיד". לדבריו, "אין לנו את בן ברננקי (יו"ר הבנק הפדרלי האמריקאי. פ"ו) או מריו דרגי (נשיא הבנק האירופי. פ"ו) כמו ביוון שישלחו מאות מיליארדי דולרים. לכן, אנחנו זהירים יותר, אחראים יותר ונחושים להגן על אזרחי ישראל שלא ייפגעו כמו אזרחי אמריקה או אירופה או כמו אזרחי ספרד או יוון".

"אזרחי ישראל יקבלו יותר"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה להסביר בפתח הישיבה מה עומד מאחורי התוכנית. "בשלוש השנים האחרונות אנו במשבר עולמי והצלחנו לשמור על כלכלת ישראל ולהגן על מקומות העבודה. בזה אנחנו חריגים. המשבר רק הולך ומחריף וצריך לעשות צעדים נוספים להמשיך להגן על מדינת ישראל. ממשלות שלא פעלו בזמן בנחישות ובאחריות גרמו לנזק אדיר לאזרחיהן. אני לא אתן לזה לקרות. צריך לדאוג בזמן ובאחריות", אמר נתניהו.

"אנו מביאים צעדים שגם אם הם מדודים, הם קשים - מס לעשירים ויותר מס למעסיקים בחצי אחוז והעלאת המע"מ באחוז. זה לא קל וזה דורש נחישות ואומץ לב של הנהגה קולקטיבית. נגבה יותר ממי שיש לו יותר. נגבה פחות ממי שיש לו פחות ולא נפגע באף פעולה שעשינו להורדת יוקר המחייה. עדיין אזרחי ישראל יקבלו יותר לחודש בחינוך חינם בנקודות זיכוי למס וברפואת שיניים חינם, אם מוסיפים לזה את הממיר הדיגיטלי ואת הרפורמה בסלולר אנו מדברים על מאות שקלים בחודש שנשארים אצל כל משפחה. זה מה שממשלה אחראית עושה. עם זאת אלו צעדים לא פשוטים אך הכרחיים יש ויכוח. המון ביקורת של פופוליזם שרוצים להוציא ולהוציא, כך מגיעים לקריסה. אנחנו לא נהיה שם".

בש"ס כבר הבהירו כי יצביעו נגד הצעת שר האוצר. שר הפנים אלי ישי הבהיר בפתח הישיבה כי על האוצר לשנות את מתווה הקיצוצים כך שיהיו פרוגרסיבים (כלומר – בשיעור יחסי להכנסה. פ"ו), "להוריד את המע"מ על מוצרי יסוד, אוכל לתינוקות, חשמל, מים, תרופות מצילות חיים ולהטיל מע"מ גבוה על שכבות חזקות, כמו מכוניות יוקרה ומלונות". ישי הדגיש כי שרי ש"ס יתנגדו היום להצעת האוצר, אולם ינהלו משא ומתן על צמצום הגזירות. "יש אנשים שאין להם מה לאכול וילדים שתזונתם נפגעת וצריך לדעת איך לעשות חלוקה שוויונית יותר", אמר ישי.

בתוך כך, עשרות פעילי מרצ מפגינים בשעה זו מול ישיבת הממשלה שדנה במתווה הקיצוצים נגד מה שהם מגדירים "חוק השוד הגדול המעניק פטור לחברות ענק מהחזר מס (רווחים כלואים. פ"ו) בשווי של עשרות מיליארדי שקלים". לדבריהם, "מדובר בכספים שיכלו לכסות את הגרעון ולמנוע את גזירות המס של ממשלת נתניהו. "1,400 איש חתמו עד כה על עצומה נגד המהלך, שהעלתה אמש מרצ לרשת", נמסר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי "הצעת המחליטים" שהגיש שטייניץ, הגזירות והקיצוצים במשרדי הממשלה צפויים ליצור תוספת הכנסה לאוצר בסך 14.4 מיליארד שקלים, שמהווים 1.5% תוצר. 9.5 מיליארד מתוכם יגיעו מהקיצוצים: העלאת המע"מ באחוז ל- 17% תיתן תוספת של 4.4 מיליארד שקלים, העלאת מס הכנסה ב-1% למרוויחים משכורת החל מ- 8,800 שקלים בחודש וב-2% למרוויחים 67,000 ומעלה בחודש תוסיף לאוצר 1.2 מיליארד שקלים, העלאת מס הקנייה על סיגריות ובירות, שכבר הוחלה, תביא מיליארד שקלים נוספים, האילוץ של המעסיקים להפריש תוספת לביטוח הלאומי יעניק למדינה 950 מיליון שקלים, מיסוי ירוק על רכבים יוביל להכנסה של 400 מיליון לאוצר ומס מיוחד על הכנסות גבוהות יעניק לאוצר 600 מיליון נוספים.

יתר ההכנסות לאוצר יגיעו מקיצוץ של 5% מתקציב 2012 ועוד קיצוץ של 3% מתקציב 2013. לשכת נשיא המדינה תיאלץ להסתפק בפחות 935 אלף שקלים לשנה זו ועוד הפחתה של כחצי מיליון בשנה הבא. ממשרד ראש הממשלה יקוצצו 50 מיליון השנה ועוד 30 מיליון בשנה הבאה. הקיצוץ הגדול ביותר יהיה מהמשרד לביטחון פנים, ממנו יקוצצו 150 מיליון שקלים השנה ובשנה הבאה, ממשרד החינוך יקוצצו 60 מיליון בשנתיים הקרובות, ממשרד הביטחון יקוצצו 28 מיליון, אך בלי לגעת בתקציב מערכת הביטחון, ממשרד התחבורה 9.5 מיליון, ממשרד התמ"ת יקוצצו 127 מיליון שקלים, ממשרד השיכון 57 מיליון שקלים, ממשרד הבריאות 15 מיליון, ומתקציבי פיתוח התחבורה, בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו מרבה להשתבח, יקוצצו 57 מיליון שקלים.

הקיצוצים והגזירות הכלכליות נועדו לצמצם את הגירעון שגדל בעקבות מחסור מהכנסות המדינה וכדי לממן פרויקטים גדולים שראש הממשלה הבטיח לקדם, כמו הרפורמה במערך הכבאות שתעלה לאוצר 350 מיליון שקלים, הקמת מתקן השהייה למסתננים בקציעות – שם יהיו 4,000 מקומות כליאה בעלות של 250,000 שקלים לשנתיים, הקמת מתקן סהרונים שאליו יוקצו 365 מיליון שקלים ו- 452 תקני כוח אדם, 4 מיליון שקלים ותשעה תקני כוח אדם להקמת בתי דין לטיפול במסתננים, ועוד כ- 100 מיליון שקלים לרשות ההגירה והאוכלוסין. בנוסף – הממשלה תקצה 22 מיליון שקלים למוכנות לעורף וכן תקציב לחינוך חינם מגיל 3.

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

עוד בנושא
הממשלה תאשר היום: קיצוצים כואבים והעלאת מסים
זעם על תוכנית הקיצוצים: "וידוא הריגה למעמד הביניים"
דעה: נתניהו, במקום מסים - בטל הטבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully