וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "עזיבת אנאן מדגישה את סרבנותו של אסד"

עוד נמסר מהבית הלבן כי עזיבת שליח האו"ם אחרי כחצי שנה בלבד, מצביעה על עיקשות רוסיה וסין. סוריה הביעה צער: "מתנגדים להתערבות זרה, אך הוכחנו מחויבות לתכנית אנאן"

צילום: רויטרס, עריכה אמיר קוטיגרו

התפטרותו של שליח האו"ם לסוריה, קופי אנאן, מדגישה את סירובו של נשיא סוריה, בשאר אסד, לציית לתכנית השלום של האו"ם, וכן את כישלונן של סין ורוסיה להכיר באחריותו של אסד למעשיו" – כך אמר הערב (חמישי) דובר הבית הלבן ג'יי קרני לכתבים על המטוס הנשיאותי "אייר פורס 1". לדבריו, "הנשיא אסד, למרות הבטחתו להיצמד לתכניתו של אנאן, ממשיך לרצוח את עמו באכזריות". קרני הוסיף כי הבית הלבן מאמין כי "על אסד ללכת", וכי הוספה של כלי נשק לעימות במדינה לא יסתיים במעבר שקט של אסד מהשלטון.

קופי אנאן במסיבת עיתונאים בז'נבה בה הודיע על פרישתו מתפקיד השליח המיוחד של האו"ם לסוריה, 2 באוגוסט 2012. רויטרס
"דיפלומט מבריק ואדם הגון מאוד". אנאן, היום/רויטרס

משרד החוץ הסורי הגיב אף הוא "בצער" על התפטרות אנאן, ואף האשים מדינות זרות "שברצונן לערער את סוריה" בניסיון להפריע ליישום תכניתו של אנאן - אליה ממשלת סוריה "תמיד הייתה מחוייבת לחלוטין". בהודעה רשמית מטעם המשרד נמסר כי "הפתרון היחיד למשבר הוא דיאלוג לאומי ופיוס, ללא כל התערבות חיצונית".

גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס לעזיבתו של אנאן. פוטין אמר כי הוא מצר על העזיבה, וכינה את המצב בסוריה "טרגדיה". "קופי אנאן הוא אדם מכובד מאוד, דיפלומט מבריק ואדם הגון מאוד, כך שזה ממש חבל", אמר פוטין בלונדון, לפי סוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס". "עם זאת, אני מקווה שמאמצי הקהילה הבינלאומית לעצור את האלימות יימשכו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

"לא להסתפק בדיבורים"

על רקע ההתפטרות, קרא שר החוץ, אביגדור ליברמן, לקהילה הבינלאומית לפעול באזור לנוכח המשך אי היציבות בסוריה, וכן בעירק. "התפטרותו של קופי אנאן והמתרחש בעירק, שם נהרגו במהלך החודש שעבר כ-300 אנשים, הן עדויות נוספות וקשות לטלטלה הכבדה שעובר המזרח התיכון וחוסר הצלחתה של הקהילה הבינלאומית להשפיע על המתרחש", אמר ליברמן בפגישה שקיים הערב עם ראש ממשלת אלבניה, סאלי ברישה. "על מנת להחזיר את אמינותה ואת יכולתה להוות גורם מייצב בזירות של סכסוכים בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט, על הקהילה הבינלאומית לנקוט צעדים ממשיים בנוגע למתרחש בסוריה ולא להסתפק בדיבורים".

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, הודיע אחר-הצהריים כי אנאן יסיים את תפקידו, לו מונה ב-24 בפברואר מטעם האו"ם והליגה הערבית. "מר אנאן הודיע לי ולמזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, כי אינו מתכוון לחדש את כתב המינוי שלו שצפוי לפקוע ב-31 באוגוסט", הודיע באן, והוסיף כי אל-ערבי החל כבר במגעים על מינוי מחליף. "אנאן ראוי להערצה", הוסיף באן, "על האופן הבלתי-אנוכי שבו השתמש בכישוריו יוצאי הדופן ובמוניטין שלו למשימה הקשה והכה כפויית טובה שנטל על עצמו".

אשה חולפת על פני הריסות בדמשק בירת סוריה, אוגוסט 2012. רויטרס
הלחימה נמשכת. סוריה/רויטרס

במהלך ששת החודשים האחרונים ניסה אנאן שוב ושוב לקדם את "תכנית שש הנקודות" שלו לכינון הפסקת אש בסוריה, ואף נסע מספר פעמים לדמשק ונפגש עם הנשיא בשאר אסד. הוא הקפיד עד הרגע האחרון להביע אופטימיות לגבי ההתפתחויות העתידיות - אך שוב ושוב התנפצו תקוותיו על סלע המציאות. בדברים שנשא היום בז'נבה, אמר אנאן כי הוא פורש בגלל "הטחת האשמות במועצת הביטחון" - מבלי לפרט בדיוק מי הם המאשימים.

בתגובה לשאלה האם מישהו יתמנה למלא את מקומו, אמר אנאן כי "העולם מלא במשוגעים כמותי. לכן אל תהיו מופתעים אם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון יוכל למצוא מישהו שיעשה עבודה טובה יותר ממני". אנאן הוסיף כי "יש תכניות אחרות רבות, גישות אחרות שעשויות לעבוד ביעילות", והודה כי בשלב זה יש להתמקד בפתרון פוליטי, מאחר ש"הנשיא אסד ייאלץ לעזוב במוקדם או במאוחר". עוד אמר כי הוא מקווה שגם אחרי פרישתו, ימשיכו הגורמים הנוגעים לדבר לקדם את תוכנית השלום שלו, ותימשך פעילות "קבוצת הפעולה" הבינלאומית שהקים בניסיון למצוא פתרון למשבר.

לקריאה נוספת
אנאן פרש מתפקידו: "אסד יעזוב במוקדם או במאוחר"
סוריה: 120 נהרגו אתמול, עימותים קשים בלב דמשק
תיעוד: מורדים בחלב הוציאו להורג ארבעה נאמני אסד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully