וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שלום עכשיו" מציג: כמה עולה תלמיד בהתנחלות?

יהושע בריינר

31.7.2012 / 17:02

בעקבות הגזרות הכלכליות, הציג הארגון תוכנית להעברת תקציבים המועברים להתנחלויות לטובת מניעת הקיצוץ הרוחבי. "תוכנית הקיצוצים האלטרנטיבית יכולה לחסוך 1.6 מיליארד"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

האם נמצאה הדרך למנוע את הקיצוצים בתקציבי הבריאות והחינוך? כך לפחות טוענים בארגון "שלום עכשיו", שהציגו היום (שלישי) תוכנית שעיקרה העברת תקציבים המועברים להתנחלויות לטובת מניעת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, על רקע תוכניתו של ראש הממשלה. ראשי הארגון קיימו מסיבת עיתונאים על מנת להציג את תוכניתם ואת תקציבי הענק המועברים לדבריהם אל היישובים ביהודה ושומרון. לדברי מזכ"ל הארגון, יריב אופנהיימר, תוכנית הקיצוצים האלטרנטיבית יכולה לחסוך 1.6 מיליארד שקלים למדינה.

אופנהיימר הציג נתונים המתבססים לדבריו על הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה והציג את הפערים בין המתנחלים לבין האזרחים המתגוררים בתוך תחומי הקו הירוק. כך למשל גילה כי משרד החינוך משקיע בתקציבים 4,900 שקלים בתלמיד המתגורר בתוך הקו הירוק, לעומת תקציב של 8,034 שקלים עבור תלמיד ביהודה ושומרון. פערים נוספים נמצאו לדברי "שלום עכשיו" בתקצוב המועצות האזוריות, כך שמועצה בתוך תחומי הקו הירוק מקבלת 2,254 שקלים לתושב לעומת 4,913 שקלים לכל מתנחל המתגורר באחת מהמועצות בשטחים. עוד עולה מהנתונים כי ההשקעה הציבורית בבינוי לנפש היא 332 ששקלים בתוך הקו הירוק, ו-991 שקלים ביהודה ושומרון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף, הוצגו נתונים לתקציבים מיוחדים המועברים מדי שנה למתנחלים. כך למשל העברת תקציב המוגדר כ"מענקים להתיישבות צעירה" בסך 48 מיליון שקלים, מענקים חד פעמיים שניתנים מדי שנה בסכום של 35 מיליון שקלים על ידי משרד הפנים, וכן מענקים שהועברו בתמורה להקפאת הבנייה בשטחים בסכום של 36 מיליון שקלים. "התוכנית שאנו מדברים עליה מדברת רק על השוואת התקציבים המועברים להתנחלויות לעומת שאר המדינה", אומר אופנהיימר, "רק על ידי השוואה שכזו המדינה יכולה לחסוך למעלה ממיליארד וחצי שקלים, מה שיבטל את הצורך בקיצוץ בתקציבי משרדי הממשלה, וזאת מבלי שנכנסנו כלל לתקציבי הביטחון המועברים לטובת אבטחת ההתנחלויות".

במועצת יש"ע דחו את הטענות וטענו כי המדינה איננה משקיעה בתושבי יהודה ושומרון יותר מ"אזרח רגיל", ואף אמרו כי קיימת ירידה בעשור האחרון בהשקעות הממשלה בשטחים. "ההתיישבות ביהודה ושומרון הינה עובדה קיימת והתושבים שם שותפים מלאים בנטל העשייה בחברה הישראלית ולכן גם זכאים לזכויות מלאות ככלל אזרחי המדינה בתחומי החינוך, הרפואה, התרבות ועוד. תרבות פוליטית בריאה מסוגלת לקיים שיח נוקב אך עם זאת ענייני. שימוש שטחי וציני בנתונים כלכליים על מנת לתקוף את ההתיישבות מטעה את הציבור ולא תורם לתרבות השיח והדיון בנושא".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

לקריאה נוספת
הממשלה אישרה את הגזירות הכלכליות החדשות
האופוזיציה: "השרים - בובות של נתניהו ושטייניץ"
ביקורת בממשלה על הקיצוצים: "לקחת מהשכבות החזקות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully