וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולין: אחרון הבורחים מאושוויץ הלך לעולמו

אוגוסט קובלצ'יק היה חבר בקבוצה של 50 פולנים-נוצרים שנכלאו במחנה כעובדי כפייה וניסו להימלט ממנו ב-1942. 9 הצליחו, והוא היה האחרון מבינם שנותר בחיים. הוא מת בגיל 90

השריד האחרון של סיפור הגבורה: מוזיאון מחנה ההשמדה אושוויץ בפולין הודיע אמש (שני) כי אוגוסט קובלצ'יק, אחרון השורדים בחיים מקבוצת אסירים שברחו מהמחנה ב-1942, הלך לעולמו. דובר המוזיאון, פאבל סביצקי, הודיע כי קובלצ'יק מת ביום ראשון בהוספיס בו העביר את ימיו האחרונים בעיירה אושוויצ'ים שבדרום פולין, סמוך למקום בו שכן המחנה. הוא היה בן 90 במותו.

קובלצ'יק - שלא היה יהודי - הוא אחד מעשרות אלפי פולנים נוצרים שנכלאו באושוויץ, לצדם של היהודים (שכמיליון וחצי מהם נרצחו במחנה, לצד כ-100 אלף פולנים ועוד אלפי רוסים וצוענים). הוא גלה מפולין עם תחילת המלחמה, והצטרף למחתרת הפולנית בצרפת. ב-1940 נעצר על ידי הנאצים בסלובקיה, והובא כעובד כפייה לאושוויץ, שם קיבל את המספר 6804.

ב-10 ביוני 1942, הוא היה בין 50 אסירים פולנים שניסו לברוח מהמחנה, בזמן שעבדו בשדות. רובם נהרגו במהלך ניסיון הבריחה, אך תשעה הצליחו להימלט. הוא הסתתר ביערות ובשדות, ולבסוף נאסף על ידי אישה מקומית, והתחבא שבעה שבועות נוספים בעליית הבית בביתה. בהמשך חבר שוב למחתרת הפולנית, ובשורותיה נלחם נגד הנאצים עד סיום המלחמה.

יתר שמונת הבורחים מתו במהלך השנים, וקובלצ'יק נותר האחרון מבינם. במרוצת השנים הוא הפך לשחקן פופולרי במולדתו - בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה - ואף ביים סרטים. הוא הקדיש שנים מחייו להנחלת סיפורו לדורות הבאים.

לקריאה נוספת:
מדינות באירופה תרמו מיליוני אירו לשימור אושוויץ
חרדי מארה"ב רכש את יומני מנגלה שנחשפו
"אושוויץ": אכן סרט השואה המזעזע אי פעם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully