וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המשטרה כשלה בהתמודדות עם הנשק במגזר הערבי"

ניר יהב

29.7.2012 / 14:02

במגזר הערבי מבקרים את המשטרה על תפקודה במאמצים למגר את תופעת הנשק הבלתי חוקי, שמביאה לאירועים אלימים דוגמת הירי הלילה בצפון. המשטרה: "הירי היה מקרה חריג"

בעקבות הרצח שאירע הלילה (ראשון) במועצה המקומית כעביה-טבאש-חג'אג'רה, מתרבים הקולות בציבור הערבי הקוראים למשטרה לפעול באופן תקיף יותר נגד תופעת החזקת הנשק הלא-חוקי במגזר הערבי. יאסר טבאש, ששימש עד לאחרונה ראש המועצה המקומית, אומר לוואלה! חדשות כי בעיית הנשק הלא-חוקי במגזר הערבי היא "בעיה קשה ומסוכנת, והיא מדאיגה מאוד את כל האוכלוסייה, בארץ בכלל ובמגזר הערבי בפרט". גם ח"כ ראלב מג'אדלה (העבודה) מתח ביקורת על תפקוד המשטרה: "במבחן התוצאה - המשטרה נכשלה".

"האלימות קיימת בכל רחבי המדינה, אבל בעיקר במגזר הערבי", מודה טבאש. "בשנים האחרונות, האלימות גואה מאוד, ואין ספק שחלק מהאשמה נופל על כתפי המשטרה. היא לא אוכפת מספיק את תופעת החזקת הנשק הלא-חוקי וזו הבעיה העיקרית. הדבר הזה מוביל להתגברות ברמת האלימות במגזר. הרי גם המשטרה יודעת שבמגזר יש כמויות אדירות של נשק לא-חוקי, ורובו נמצא בידיים לא אחראיות, כלומר בידי חבר'ה צעירים שהאצבע שלהם קלה על ההדק".

צעיר ערבי נרצח בירי בקטטה במועצה המקומית כעביה-טבאש-חג'אג'רה שליד שפרעם, יולי 2012. פאנט
זירת הירי במועצת כעביה-טבאש-חג'אג'רה, הלילה/פאנט

"הטיפול צריך להיות טיפול מונע", הוא מוסיף. "אסור למשטרה לחכות עד שיקרה אירוע ואז לטפל בו". לדבריו, המשטרה צריכה להשקיע את כל המאמצים כדי להוציא את הנשק הלא-חוקי מידי הצעירים, דבר המחייב גם שיתוף פעולה עם האוכלוסייה." ברגע שלא יהיה נשק, לא יהיו הרוגים. הרי גם ההורים שלנו והסבים שלנו השתתפו בקטטות, אך הם השתמשו באבנים או במקלות", ציין. "לכן התוצאה הייתה קלה יותר. זה שונה לגמרי מנשק. היום על כל הערה שמעירים לנהג, נשלף הנשק. ונשק, כזכור, הורג".

"רוצים לראות נוכחות משטרתית גדולה יותר"

לדברי טבאש, המשטרה אמנם מורגשת ביישובים הערבים, אך לא מספיק: "ביישוב שלנו, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, יש שיטור קהילתי. ניידות מסתובבות אך לא מספיק. הייתי אומר שיש ביטחון ביישובים ושהמשטרה עושה את עבודתה, אבל נראה לי שלא מספיק. אולי הסיבות הן מחסור של כוח אדם, וכראש המועצה נתקלתי מהמשטרה בתשובה הזו הרבה פעמים. עם זאת, היינו רוצים לראות נוכחות גדולה יותר של משטרה".

ח"כ מג'אדלה אמר לוואלה! חדשות כי המשטרה לא יכולה להתגאות בפעילותה נגד התופעה: "המשטרה לא יכולה להמשיך ולומר 'אנחנו נלחמים בתופעה ועושים את הכול נגדה'. היא חייבת להראות תוצאות. מבחן התוצאה כרגע הוא מאוד שלילי. המשטרה היא גורם האכיפה המרכזי הממונה על החוק. עליה ליישם את החוק ולא רק לדבר עליו. המצב הזה לא יכול להימשך יותר כי זה פוגע בכולם בחברה הישראלית".

טבאש מאשים לא רק את המשטרה, אלא גם את המגזר הערבי שאליו הוא משתייך: "המגזר הערבי, ובעיקר ההורים והמנהיגות המקומית, לא עושה מספיק כדי לגדוע את תופעת החזקת הנשק הלא-חוקי. זה מחייב שיתוף פעולה בין כל הגורמים כדי לפתור את הבעיה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מפקד תחנת עפולה: ראשי הכפר עוזרים להרגיע הרוחות

מג'אדלה מצטרף לדבריו של טבאש וטוען כי המגזר הערבי צריך למלא את חלקו בהתמודדות עם האלימות הגואה. "המשטרה צריכה להתוות תכנית ביחד עם ראשי ציבור הערבי, כיצד ניתן למגר את התופעה של שימוש בנשק בלתי חוקי וגם חוקי, וכיצד היא מתמודדת עם הפשיעה", אומר מגדאדלה. "זה מתחיל באלימות ונגמר ברצח, וחוזר על עצמו מהגליל ועד הנגב. גם לנו יש חלק בהתמודדות עם הבעיה ויש לנו חלק בפתרון הבעיה".

מפקד תחנת עפולה, סנ"צ איתן מנשה, שפיקד אמש על הכוחות שפיזרו את הקטטה האלימה שהסתיימה ברצח, אמר כי האירוע אתמול הוא חריג וכי השוטרים משתפים פעולה עם ראשי הכפר. "אין ספק שבסדר גדול של אירוע כזה אנחנו חייבים להישאר ערניים ודרוכים. אנחנו לא מרגישים שאנחנו מסכנים את חיינו, אלא עושים את עבודתנו במלוא האחריות", ציין. "כמובן שבגלל האמוציות של תושבי הכפר באירועים כאלה, עלינו להיכנס עם כוח גדול ורציני של שוטרים. ראשי הכפר עוזרים לנו להרגיע את הרוחות ומשתפים איתנו פעולה כדי למנוע עד כמה שניתן את גלי האלימות".

בהכנת הידיעה השתתף הכתב קובי דוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully