וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמין, מגוון ורב: עלייה מדאיגה בשימוש בנשק במגזר הערבי

קובי מנדל

26.3.2012 / 6:24

כלי הנשק הזמינים לכל דורש, סכסוכי המשפחות המסתיימים בשפיכות דמים, רובים שנגנבו מצה"ל, מעבדות עצמאיות לייצור נשק והאכיפה המוגבלת - כך פושה האלימות ביישובים הערביים

גל האלימות במגזר הערבי מקיים לאחרונה ביקורים לא מחמיאים בכותרות, כאשר פעמים רבות מבוצע שימוש באמצעי לחימה - החל מירי וכלה במטעני חבלה ורימוני יד. ראש הממשלה התייחס אתמול (ראשון) לפשיעה במגזר ולשלושת מקרי הרצח שאירעו בסוף השבוע האחרון בלוד, טייבה וליד טמרה, וציין כי יעד הממשלה הוא צמצום הפשיעה בקרב המגזר הערבי, אשר לדבריו, "יכול לעזור לעצמו באכיפה חזקה יותר של החוק, גם בפעולות התנדבות בשירות האזרחי".

הקלות שבהשגת כלי הנשק, על סוגיו השונים, וזמינות אמצעים אלה בידי גורמים רבים במגזר, הפכו את השימוש בהם לשכיח ולרווח בפתרון סכסוכים, כאשר לעתים, גם ריב בין ילדים עשוי להתפתח לריב בין משפחות, ומשם אף לחילופי יריות בין הצדדים.

הרוג ופצוע קל מירי לעבר מכונית בלוד מרץ 2012. דניאל בוק
כלי הנשק מגיעים בקלות לעבריינים במגזר הערבי. זירת הרצח בלוד בסוף השבוע האחרון/דניאל בוק

סכסוכים על רקע רומנטי, חובות, ריב בין חמולות על אדמות ואף סכסוכים שמקורם בסחר בסמים, מספקים מניע לשימוש באמצעי לחימה בקרב תושבי המגזר, עד כדי שכמעט ואין בנמצא ראש מועצה במגזר הערבי שלא חווה השלכת רימון לעבר ביתו. למרבה המזל, אירועים אלה מסתיימים "רק" בנזק לרכב שחנה ליד הבית, כשכוונת המשליכים להפחיד ולהזהיר, ולא לסכן חיי אדם. על כל אלה דיבר נתניהו ולהם התייחס.

אלא שדיבורים לחוד ומציאות לחוד; באזור הצפון, בו מרוכזת רוב האוכלוסייה הערבית, נרשמו מאז תחילת השנה לא פחות מ-557 שימושים בכלי נשק, 579 חשודים נעצרו ונגד 182 בני אדם הוגש כתב אישום. במקביל, החרימו שוטרי המחוז 110 אקדחים, למעלה מ-70 רובים, 50 רימוני יד, 15 מטעני חבלה, שלושה טילים ואפילו מאג.

רובה M-16 שנגנב מצה"ל נמכר ב-30,000 שקלים

"אנו במחוז עושים מאמצים גדולים מאוד למגר את התופעה", אמר לוואלה! חדשות מפקד מחוז צפון, ניצב רוני עטיה. "בתקופה האחרונה נעצרו לא מעט חשודים ונתפסו כלי נשק רבים, אבל יש לנו עוד הרבה מאוד עבודה, שכן לתופעה זו ישנן השלכות לא רק במגזר הערבי; גם גורמים עבריינים משתמשים בכלי נשק אלה", הסביר עטיה. עם זאת, לדבריו, "נפעל בכל הכוח כדי לאכוף את החוק גם במגזר וגם מחוצה לו".

כלי הנשק מגיעים לעבריינים במגזר הערבי בדרכים רבות; החל מחטיפות אקדחים ממאבטחים, דרך כלי נשק המושגים באמצעות פריצות לבתים ועד כזה המוכן בייצור עצמי. מפקד ימ"ר המחוז הצפוני, ניצב משנה מיכאל שפשק, סיפר על מעבדה ליצור נשק שנחשפה בקיץ האחרון בנצרת. "במהלך חודש יולי, לאחר כניסתנו המואצת לטיפול באמצעי לחימה, הגענו לבית בנצרת בו פעלה מעבדה, כאשר מפעיליה ניזונו ממידע שפורסם ברשת האינטרנט", תיאר. "במקום נחשפו כלי נשק מאולתרים אשר בבדיקות מעבדה הוכח שהם מסוגלים להרוג. כלי הנשק יוצרו כחיקוי לכלי נשק צה"ליים", הוסיף על הפרשה, כשהוא מדגיש כי כתבי אישום הוגשו כנגד המעורבים בה.

ולהיצע ישנו גם ביקוש לא מבוטל, בגינו שוויו של אקדח נמכר למבקש בסכום של 8,000-10,000 שקלים. מחירו של כלי נשק דוגמת הקרל גוסטב המיוצר במעבדה, כבר ינוע בין 15,000-20,000 שקלים. רובה M-16 שמקורו בצה"ל נמכר במגזר הערבי בסכום של 30,000 שקלים ולעתים אף מרקיע עד 50,000 שקלים. המציאות הזו, המתורגמת לנתונים סטטיסטיים, מצביעה על כך שבשלושת החודשים הראשונים של השנה לבדם, נרשמה עליה של 7% בשימוש באמל"ח לסוגיו השונים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מעצרים שקטים בחתונות בהן מבוצע ירי

"התופעה חמורה ורחבת היקף", הסביר נצ"מ שפשק. "בחודשים האחרונים נחשפנו לעלייה בשימוש בירי ובמטעני חבלה שגרמו לפציעות של אנשים". לדבריו, התופעה גורמת לפגיעה במרקם החברתי במגזר הערבי ומחוצה לו. "אנו מזהים את התופעה של שימוש באמל"ח כסרטן במגזר הערבי. מבחינתנו, התופעה היא בלתי נסלחת, לכן ננקוט בכל האמצעים", הסביר שפשק. "באירועים כמו חתונות, בהם נהוג לבצע ירי שמחה באוויר, אנו מגיעים עם שוטרים סמויים הנכנסים כאורחים רצויים עם מעטפות כסף. אלה מזהים את מבצעי הירי, ועם סיום השמחה - מבצעים מעצרים שקטים", הוא מתאר את דרך הפעולה במחוז הצפוני, אשר לדבריו הביאה באחרונה לירידה בשימוש בכלי נשק באירועים המתקיימים במגזר הערבי.

אירוע מסוג זה הסתיים בטרגדיה בחודש יולי האחרון, אז, בכפר מג'דל כרום שליד כרמיאל, ירה צעיר בן 29 מהכפר שעב כדור שהרג את אחי החתן, אמיר חמדאן, בן ה-20. סנ"צ רמי ניימרק, ששימש באותם ימים מפקד תחנת כרמיאל, סיפר כי "לאותה החתונה הגיע אורח חמוש באקדח גנוב, והספיק לירות כמה כדורים באוויר עד שנתקל במעצור". באותם רגעים נכנס הצעיר למכוניתו, כאשר התבקש בידי אחי החתן להזיז את מכוניתו, וכדור אשר נפלט כדור מנשקו הביא לטרגדיה. "מדובר במקרה נוסף שבו נהרג אדם כתוצאה משימוש לא חוקי בנשק במגזר הערבי", הסביר ניימרק.

עוד בנושא
חיסול בלוד: הרוג ופצוע בינוני, מצוד אחר החשוד
בעקבות הרצח בלוד: הסכסוך בין המשפחות בעיר גובר
חשד לרצח בטייבה: גבר כבן 40 נורה מרכב חולף
חשד לרצח: גבר נמצא ירוי למוות בחורשה ליד טמרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully