וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על הנשק הכימי של אסד: המורדים מקימים "מערך מיוחד"

"הטלגרף" מדווח כי "הצבא הסורי החופשי" עמל על איסוף חיילים שהגנו בעבר על מאגר הנשק המסוכן, במטרה לוודא שאסד לא ישתמש בו נגד עמו. "יש שני מחסנים - בדמשק ובחומס"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

"הצבא הסורי החופשי", ארגון המורדים בשלטונו של בשאר אסד, עמל על הקמת מערך שיפעל להגנה ולפיקוח על מאגרי הנשק הכימי של הנשיא ששלטונו קורס, במטרה למנוע ממנו להשתמש בנשק הבלתי-קונבנציונלי נגד אוכלוסיה אזרחית – כך פרסם היום (שבת) העיתון הבריטי "דיילי טלגרף". בשל החשש עמלים המורדים על אבטחת הנשק מפני אסד. "אנחנו סורקים את כל סוריה בחיפוש אחר עריקים מצבא סוריה שטיפלו בעבר בנשק כימי", אמר פעיל אופוזיציה סורי. "אנחנו מנסים לארגן אותם לכדי יחידה אחת, כדי לאבטח את האתרים".

העיתון ציטט את גנרל עדנן סילו, שעד 2008, היה אמון על הכנת תכנית חירום להתמודדות עם זליגת הנשק הכימי משורות המשטר. הוא עבד באזור הערים דמשק ולאטקיה, ואימן אלפי חיילים להתמודד עם התרחישים הללו. "הקמנו קבוצה שתפקידה להתמודד עם הנשק הכימי, והיא אומנה באזורים מאובטחים", סיפר סילו. לטענת גורמי מודיעין בעולם המערבי, סוריה מחזיקה במאגרי הנשק הכימי הגדולים בעולם – הכוללים בין היתר גז סארין, גז חרדל וציאניד.

דיווח: אסד נמלט ללאטקייה - מתכנן תגובה לפיגוע. רויטרס
נפילת משטרו של אסד, והסיכוי שהחומרים המסוכנים ייפלו בידי ארגוני טרור, מעוררים חשש רב במערב/רויטרס

"היו לנו שני מחסנים מרכזיים", מספר סילו, "מחסן 417 במזרח דמשק, ומחסן נוסף – 419 – באזור חומס. אימנו 1,500 חיילים למשימה, ושניים-שלושה גנרלים הוצבו בכל בסיס". נפילת משטרו של אסד, והסיכוי שהחומרים המסוכנים ייפלו בידי ארגוני טרור, מעוררים חשש רב במערב, וגם בישראל. סילו מסכים גם עם ההערכות במערב לפיהן אסד עשוי להשתמש בנשק האלים נגד עמו, בניסיון אחרון להיאחז במושכות השלטון: "אני מכיר את בשאר אסד. סביר מאוד שהוא ישתמש בנשק כימי נגד עמו", אמר, "הם יכולים לירות אותו מטנקים, באמצעות רקטות, או ממסוקים".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

"הנשק שנועד להגן על סוריה, מגן על בשאר"

אלא שסילו לא רק חושש – אלא גם מאשים. לדבריו, הוא קיבל באחרונה דיווחים כי אסד אכן השתמש בחומר כדי לדכא מהומות ברסתאן. על פי דיווחים שהגיעו לעיתון, עדים ראו מטופלים מהאזור מבתי חולים בלבנון שדיווחו על אובדן שיער, גירוי בעור וכאבי שרירים עזים. רופאים שטיפלו בהם בבתי החולים שם דיווחו שמדובר בסימפטומים "בלתי רגילים". גנרל עדנן סילו סיכם את החשש של המורדים: "הנשק הזה נועד להגן על סוריה בעבר. כעת בעצם מגן על בשאר".

במערכת הביטחון חוששים מזליגת נשק כימי לארגוני טרור

מלבד החשש שהנשק ישמש את אסד נגד עמו, בישראל ובמערב חוששים גם מזליגת הנשק הבלתי קונבנציונלי לידי ארגוני טרור, בהם חיזבאללה או תאי אל-קאעדה, ואשר עלול להוביל את ישראל למתקפה, שתגרור אחריה תגובות שרשרת לא רק של הצבא הסורי, אלא של גם של לבנון ואירן.

גורם ביטחוני בכיר אישר לוואלה! חדשות כי הדיונים בראשות הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, ושר הביטחון, אהוד ברק, שהתנהלו בשבוע האחרון בעקבות ההתפתחויות, עסקו בין היתר במחסני הנשק של הצבא הסורי. הגורם הבכיר סיפר כי השאלה המרחפת באוויר היא אילו פעולות צריך צה"ל לנקוט במקרה שהמשטר הסורי יקרוס. על פי פרסומים בעיתונות זרה, בסוף השבוע שעבר ביקר בישראל בכיר אמריקאי, שהזהיר את ישראל מפני תקיפה של מחסני הנשק בשל חשש מכאוס אזורי.

על פי הגורם הבכיר, במערכת הביטחון מודעים לעובדה שמדובר בסוגיה משפטית מורכב מבחינת הדין הבינלאומי, ועל כן, בכלל הערכות המצב שקיים הרמטכ"ל בשבועות האחרונים שעסקו בסוגיה הסורית, נכח גם הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל דני עפרוני. "מדובר בסוגיה רגישה ביותר בעל השלכות קריטיות לביטחון מדינת ישראל", אמר הגורם הבכיר, "האמריקאים מבינים זאת היטב ויש לנו תיאום גבוה בנושא. דרכי פעולה נבחנות ונמדדות. צה"ל עוקב בעיניים פקוחות על הנעשה בסוריה".

"המטרה הבאה - ראשו של אסד"

בתוך כך, הקרבות העזים ברחבי סוריה נמשכים. האופוזיציה הסורית דיווחה כי במהלך היום נהרגו עד כה 54 בני אדם מאש כוחות הביטחון ברחבי המדינה. על פי הדיווחים, במעבר הגבול "נסיב" עם ירדן מתנהלים קרבות קשים בין צבא סוריה לבין המורדים. בנוסף, דווח כי כוחות הצבא הכפופים למשטרו של הנשיא אסד נסוגו משדה התעופה הצבאי אבו אל-דהור לאחר מתקפה של המורדים. במקביל, נמשכים קרבות עזים גם בדמשק ובחלב.

יממה לאחר שאסד הכחיש את דבריו של שגריר רוסיה בפריז, לפיהם הוא מוכן לעזוב את תפקידו, הבהיר הבוקר מפקד "הצבא הסורי החופשי", ריאד אל-אסעד, כי אסד עצמו הוא היעד הבא של המורדים. בראיון לעיתון הסעודי "אל-ווטן" אמר אל-אסעד כי ניסיונותיה של רוסיה להציל את אסד מפני העמדה לדין או מוות "לא יצליחו, שכן הראש של אסד הפך למטרה הבאה של המורדים". עוד הוסיף כי "כוחותיו של אסד לא יצליחו להשיב לעצמם את השליטה במקומות שבהם המורדים שולטים".

סגנו של אל-אסעד, עארף חמוד, אישר הבוקר לעיתון "א-שרק אל-אווסט", הרואה אור בלונדון, כי חייליו נסוגו לגמרי משכונת מידאן בבירה הסורית, אך הבהיר כי מדובר בנסיגה טקטית בלבד וכי חייליו לא יצאו לגמרי מהשכונה: "אנחנו נמצאים בכל רחבי דמשק. חלק מהמורדים נלחמים ונושאים נשק, ולאחר מכן הם לובשים בגדים רגילים והולכים למקומות העבודה שלהם. בכל רגע יש אפשרות שיפרצו עימותים קשים בדמשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully