וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע אסד לא משגר יותר כוחות צבא לדמשק?

ניר יהב

20.7.2012 / 19:05

אמנם נוכחות הצבא בדמשק דלילה, אולם אסד יודע שהצבא נאמן מתמיד, וברגע האמת יגיע להילחם עבורו על הבירה. לרוע מזלו - גם תמיכת לובשי המדים לא תצליח להצילו מהעם. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שידורי הטלוויזיה הסורית, אתמול

הדבר המפתיע ביותר שניתן לגלות בימים אלו על הלחימה בסוריה, הוא שהמשטר לא שיגר כוחות גדולים מקרב צבא סוריה כדי להגן על דמשק. המגנים העיקריים כיום על הבירה הסורית הם "משמר הרפובליקה" ומנגנוני הביטחון הצבאי. על אף הלחימה העיקשת המתנהלת בעיר (בעיקר בשכונות בצפון-מזרח העיר כגון חרסתא וקאבון, ובדרום-מערב העיר כמו כפר סוסה), אין בה כוחות צבא רבים. לא מן הנמנע שהנשיא, בשאר אסד, אינו מודע לגמרי למצב הלחימה בעיר ולפיכך אין שם כוחות רבים מדי, אך ייתכן גם שבניגוד לתמונה המצטיירת – המלחמה על דמשק תארך עוד זמן רב. אמנם דמשק דלילה בכוחות צבא בימים אלה, אולם סביר להניח שברגע האמת, אסד יזעיק את כוחותיו הנאמנים לקרב המכריע על דמשק.

דיווח: אסד נמלט ללאטקייה - מתכנן תגובה לפיגוע. רויטרס
ייתכן גם שבניגוד לתמונה המצטיירת – המלחמה על דמשק תארך עוד זמן רב/רויטרס

ייתכן שאסד סבור שכרגע ניתן לטפל במורדים החמושים בדמשק באמצעות הכוחות שנמצאים בעיר. זו אפשרות סבירה מאחר ועל פי כל ההערכות, הלחימה בבירה הסורית אינה עיקשת ומסיבית כמו שהייתה, לדוגמא, בשכונת באבא עמרו בעיר חומס, והיא יותר מפוזרת ומקומית. בשכונות הדרומיות והצפוניות של העיר מתנהלים אמנם קרבות עזים – אולם לב דמשק ואזור מתחם הנשיאות שבשכונת ראוודה עדיין נמצאים בשליטה מלאה של הצבא הסורי. גם לא מעט אזורים בפרברי דמשק עדיין נמצאים בשליטת הצבא. אסד עצמו, אגב, נמצא בארמונו בדמשק והוא מכחיש את כל הדיווחים על כך שהוא מוכן לעזוב את תפקידו.

מחשש לפיגוע נוסף: הלווית מקורבי אסד לא שודרה

גם באזור רמת הגולן התגברו בימים האחרונים העימותים בין הצבא לבין המורדים החמושים. בחלק מהמקרים מדובר באזורים שממש סמוכים לגבול עם ישראל. ביום-יומיים האחרונים הצליחו המורדים להשתלט על אחד הכפרים שם ומתנהלת שם לחימה עיקשת בין הצדדים, כשהצבא נחוש להשיב לעצמו את השליטה. בניגוד לזרם האדיר של הפליטים מסוריה לכיוון לבנון, ירדן, עירק וטורקיה – לא צפויים להגיע לישראל פליטים מסוריה.

שלשום חטף, כאמור, אסד מהלומה קשה כשחמישה מבכירי הצמרת הביטחונית בסוריה חוסלו בפיגוע במהלך ישיבה בדמשק. היום הם הובאו למנוחות, אולם למרות שהיו מבכירי המשטר הסורי במשך עשרות שנים – הטלוויזיה הסורית וכלי התקשורת בסוריה לא דיווחו על ההלוויה ולא סיקרו אותה בשידור חי. הדבר מעיד, ללא ספק, על הלחץ הגדול שבו נמצא המשטר הסורי והחשש מפני פיגוע במהלך ההלוויה עצמה.

צפו: הלוויתו בדמשק של שר ההגנה דאוד ראג'חה שנהרג בפיגוע בדמשק

חמשת הבכירים שנהרגו הם לב לבו של הפורום שניהל במשך שנה וחצי את המאבק בהתקוממות העממית. לאסד יהיה קשה מאד להכשיר אנשים חדשים שיצליחו להיכנס לנעליהם במהרה ושיוכלו להציג בפניו את הנעשה בשטח בצורה מדויקת ואמינה. עם חלק מההרוגים אסד אף היה מיודד ברמה האישית. לכן כל השמועות בימים האחרונים על כך שאסד עצמו – ביחד עם אחיו מאהר אסד – הם אלו שעומדים מאחורי הפיגוע, נראות מופרכות וחסרות-בסיס.

מאז שאירע הפיגוע בדמשק, שבו נהרגה הצמרת הביטחונית הסורית, נרשם גל עריקות מסיבי מצבא סוריה לשורות המורדים. אט-אט הוא נרגע. השדרה המרכזית בצבא סוריה עדיין תומכת בנשיא מטעמים אישיים ומתוך אינטרסים עדתיים. הצבא לא מתפרק ולא צפוי להתפרק. הוא מתפקד היטב ואסד יכול לסמוך עליו בימים אלו. כרגע, כאמור, אין כוחות צבא רבים בדמשק אולם אסד יודע שברגע האמת, כשהמלחמה על דמשק תהפוך למכריעה – הוא יקרא לכוחות נוספים שיבואו לסייע לו. עם זאת, לכולם ברור דבר אחד: יהיו הכוחות אשר יהיו, יהיה מספרם אשר יהיה - גורלו של אסד נחרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully