וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניהול משברים נוסח דמשק: ה"מטבחון" של אסד

ניר יהב

20.7.2012 / 7:00

לא לחינם התעקשו המורדים לפגוע דווקא בישיבה הזו: ב"צוות ניהול המשבר" חברים מקבלי ההחלטות הבכירים בסוריה, שדנים מדי יום בדיכוי ההתקוממות. בישיבה הבאה יהיו פחות מהם

פעולת החיסול שלשום (רביעי) בדמשק, שהיכתה בישיבה של הצמרת הביטחונית הסורית וגרמה למותם של שר ההגנה, סגן שר ההגנה (שהוא גם גיסו של הנשיא בשאר אסד), שר ההגנה לשעבר וכנראה גם שר הפנים, שופכת אור על התנהלותו של הצוות שמקבל מדי יום את ההחלטות השוטפות בכל הקשור לדיכוי ההתקוממות העממית הנמשכת זה 16 חודשים במדינה. הצוות, המורכב מראשי המערכת הבטחונית בסוריה, מכונה "צוות ניהול המשבר", ובדומה לקבינט מדיני-ביטחוני – הוא נחשב לצוות הבכיר והיוקרתי ביותר במדינה. זו הסיבה שהמורדים ניסו פעם אחר פעם לפגוע בחברי הצוות. שלשום הם הצליחו.

"צוות ניהול המשבר" הוקם מיד לאחר תחילת ההתקוממות בסוריה, במרץ 2011. הוא מתכנס כמעט מדי יום, ומשימתו העיקרית היא להגיש המלצות לנשיא אסד, כיצד ניתן לדכא את המחאה נגד משטרו. הנשיא עצמו משתתף מדי פעם בישיבות של הצוות, שמורכב משרים, גנרלים וראשי מנגנוני הביטחון השונים. רוב הישיבות שלו מתקיימות ב"ארמון העם" בדמשק, אולם מדי פעם מתקיימים כינוסים גם במקומות אחרים.

שלטון אסד מתמוטט? כותרות אחרונות:
אסד נמצא בדמשק? "תועד בטקס השבעת שר ההגנה"
בשל הנעשה בסוריה: עוצר יציאות חלקי בצה"ל
בעת ביקור ברק בצפון: הפגזות בצד הסורי של הגבול
"ארה"ב וישראל דנו בהפצצת הנשק הכימי של אסד"

אסד הזים השמועות: תועד בטקס השבעת שר בדמשק. רויטרס
אסד היום בדמשק, בהשבעת שר ההגנה החדש, פהד ג'אסם אל-פרויג'/רויטרס

הצוות כלל, עד שלשום, שמונה חברים קבועים: שר ההגנה דאוד ראג'חה (שנהרג שלשום); ראש "המועצה לביטחון לאומי", הישאם בחתיאר, הנחשב לאיש אמונו של אסד (הוא כנראה נפצע קשה); שר הפנים מוחמד א-שעאר (שכנראה נהרג, אך טרם ניתן לכך אימות רשמי); ראש "מינהלת בטחון המדינה", הגנרל עלי ממלוכ; ראש אגף המודיעין הצבאי, הגנרל עבד אל-פתאח קודסייה; ראש אגף המודיעין האווירי, הגנרל ג'מיל חסן; ראש אגף הביטחון הפוליטי, הגנרל מוחמד דיב זיתון; וראש הצוות - הגנרל חסן תורכמאני, רמטכ"ל ושר הההגנה לשעבר (שנהרג גם הוא).

"מחליטים איך להבהיל את הציבור"

לצד אלה, בישיבות שבהן מתקבלות החלטות מכריעות - וכזו כנראה התקיימה שלשום, ועסקה בשאלת דיכוי המרד שגבר בדמשק - נהגו להשתתף גם סגן שר ההגנה וגיסו של אסד, אסף שווכת (שנהרג אתמול בפיגוע); מפקד הדיוויזיה הרביעית של משמר הרפובליקה ואחיו של הנשיא, מאהר אסד (שככל הנראה נפצע אתמול בפיגוע, ייתכן באורח קשה); ראש אגף החקירות במודיעין הסורי ובן-דודו של אסד, חאפז מחלוף; והגנרל מוחמד נאסיף, עוזרו של הנשיא לענייני ביטחון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צילום ארכיון של נשיא סוריה, בשאר אסד, עם הגנרל חסן תורכמאני. AP
אסד עם ראש הצוות, הגנרל חסן תורכמאני/AP

הגנרל חוסאם אל-עוואכ, שערק לשורות מחתרת המורדים "הצבא הסורי החופשי", סיפר לעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון כי חלק מההחלטות שמקבל צוות זה נועדו להבהיל את הציבור: "הם מחליטים להפיץ דיווחים על פריצתה הקרובה של מלחמה בין-עדתית בסוריה". עוד אמר כי אסד מקבל לידיו את המלצות הצוות, והוא זה שמחליט "אם ליישם אותן ומתי".

שלשום לא הייתה זו הפעם הראשונה שבה מנסים המורדים הסורים לפגוע ב"צוות ניהול המשבר". ב-25 במאי הודיע "הצבא הסורי החופשי" כי סוכן מטעמם הצליח להחדיר רעל לתוך האוכל של חברי הצוות. על פי הדיווחים אז, שווכת, ראג'חה, בחתיאר ובכירים נוספים הורעלו, אולם חייהם ניצלו הודות לטיפול רפואי. שר הפנים הופיע בתקשורת מספר ימים לאחר הדיווחים, והזים את השמועות כי מת מהרעלה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully