וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שגריר ארה"ב: "יש סימנים שחיזבאללה מעורב בפיגוע"

טל שלו

20.7.2012 / 16:41

בשיחה עם וואלה! חדשות, אמר שפירו כי לוושינגטון יש "הרבה מידע רלבנטי" לסייע בחקירת הפיגוע בבורגס. להערכתו, נתניהו טרם החליט איך להגיב. "ישראל זכאית להגן על עצמה"

צילום: טל אנגלנדר, קובי אליהו, ערן גילאוורג

"הפרטים הספציפיים של הפיגוע בבולגריה עדיין נחקרים, אבל בהחלט יש כאן דפוס דומה להתקפות של חיזבאללה ואירן בחודשים האחרונים" - כך אמר היום (שישי) שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, בשיחה עם וואלה! חדשות. מוקדם יותר היום דיווח "ניו יורק טיימס" מפי בכיר בממשל כי וושינגטון שותפה להערכת המודיעין הישראלית, לפיה טהרן וחיזבאללה אחראים לפיגוע בבורגס, בו נהרגו שבעה בני אדם.

שפירו הדגיש כי בעוד לא ניתן לקבוע בוודאות את פרטי האירוע בבולגריה, "אנחנו יודעים שהישראלים היו מוקד להתקפות טרור פעמים רבות בעבר ולאחרונה היו מספר התקפות שנושאות סימני זיהוי של מעורבות חיזבאללה ואירן. אנחנו בהחלט רואים סממנים ודפוס דומה להתקפות אלה, ואנחנו עובדים בתיאום ובאופן הדוק עם ישראל ומדינות אחרות כדי להתמודד עם הנושא".

הרוגי הפיגוע בבורגס הובאו למנוחות בישראל

ארונות הקרבנות מהפיגוע בבורגס, בולגריה נחתו בנתב"ג, יולי 12. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"הטרוריסטים ממשיכים לעבוד ולהתפתח". גופות ההרוגים בפיגוע מובאות לארץ/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בישראל מעריכים כי הפיגוע בבולגריה הוא חלק מגל טרור בינלאומי שמבוצע על ידי חיזבאללה וכוח "אל-קודס" האירני, שלוחת החוץ של משמרות המהפכה של אירן, שניסה להוציא לפועל כעשרים ניסיונות פיגוע נגד מטרות ישראליות במהלך 2011. "יש מידע מודיעיני שמצביע על כך שמדובר בחיזבאללה, אבל גם אם לא היה, אפשר להגיד את זה על סמך המודוס אופרנדי (דרך הפעולה) שזוהתה בפיגוע וכבר זוהתה בעבר", אמר אתמול גורם ביטחוני בכיר. "הם חיפשו בטן רכה של תיירים ישראלים שמגיעים, ונקודה שבה ישראלים מרוכזים ואין עליהם שום אבטחה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"ממשיכים לנסות להביס את הטרור העולמי"

על רקע מילותיו של ראש הממשלה לפיהן ישראל "תגיב בעוצמה" על הפיגוע, אמר שפירו כי "כשישראל מרגישה שיש איום על אזרחיה, יש לה את הזכות להגן על עצמה. למיטב ידיעתי, ראש הממשלה עוד לא קיבל שום החלטה לגבי אופן התגובה הישראלי על הפיגוע. אני מניח שבימים הקרובים נמשיך בשיחות על ההתמודדות עם האיומים המשותפים וחיזוק הביטחון ההדדי של ישראל וארה"ב".

לדבריו, "דרוש מאמץ עצום ושיתוף פעולה של הרבה מדינות כדי להילחם בטרור בינלאומי שממומן על ידי מדינה ומוצא לפועל על ידי ארגון טרור שפועל ללא גבולות. בשנים האחרונות הצלחנו לבנות רשת משותפת של לוחמה בטרור עם ישראל ועם מדינות נוספות באירופה, אסיה ואפריקה, והיכולות בתחום הזה השתפרו מאוד. אבל הטרוריסטים ממשיכים לעבוד ולהתפתח, וגם אנחנו צריכים כל הזמן לעבוד, לשפר ולשדרג את היכולות שלנו. אנחנו ממשיכים לחפש דרכים להביס את הטרור העולמי".

הפיגוע בבורגס - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

שפירו ביקש להביע השתתפות אישית בצער המשפחות, המביאות היום את יקיריהן לקבורה, וכן איחל להחלמתם המהירה של הפצועים, והדגיש כי הוא "נסער לחלוטין מהפיגוע ומגנה את ההתקפה לחלוטין". לדבריו, "ארה"ב תספק כל סיוע שניתן לרשויות בבולגריה ובישראל בחקירת הפיגוע ולהבטיח שהאחראים יובאו לדין. יש לנו ניסיון בחקירת אירועים מסוג זה ויש הרבה מידע שעשוי להיות רלבנטי שאנחנו נעביר וננסה לפתח כדי לקדם את החקירה". שפירו הוסיף כי "אנחנו בהחלט מודעים ומודאגים מהדיווחים על הדרכון האמריקאי המזויף שהיה מעורב במקרה". כמו כן, שיבח שפירו את רצינותה של החקירה הבולגרית והדגיש כי גם בישראל וגם בארה"ב מביעים שביעות רצון גדולה "מהאחראיות והמקצועיות בה נוהגים הבולגרים, המובילים את החקירה".

האוטובוס השרוף מהפיגוע בבורגס בולגריה, יולי 2012. רויטרס
"יש הרבה מידע שאנחנו נעביר וננסה לפתח כדי לקדם את החקירה". האוטובוס השרוף/רויטרס

בהתייחס להמשך ההסלמה בטורקיה והחשש האמריקאי והישראלי המשותף לגורלם של מאגרי הנשק הכימי והביולוגי של משטר אסד, אמר שפירו כי "המצב בסוריה מחמיר והאלימות מתגברת. אנחנו כמובן רוצים שמשטר אסד ייפול במהירות האפשרית, ומעדיפים שחילופי השלטון יתבצעו בשקט וללא אלימות, למרות שברור שזה לא נראה כך כעת. אנחנו בהחלט מודאגים ממה שיקרה עם מאגרי הנשק של משטר אסד, אנחנו לא רוצים שהנשק ייפול לידיים אחרות ושישתמשו בו נגד אזרחי סוריה, ישראל, או מדינות אחרות באזור. זה נמצא במעקב מתמיד ובדיונים מתמידים בינינו ובין הישראלים ובין מדינות נוספות ששותפות לדאגה", אמר שפירו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully