וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל הפיגוע: השב"כ תיגבר עמדות אל-על במספר מדינות

19.7.2012 / 16:30

בארגון קיימו הערכת מצב בעקבות הפיגוע אתמול בבורגס והוחלט שההוראה על עיכוב מספר טיסות למזרח אירופה תוסר בעקבות עיבוי האבטחה. אין התרעה נוספת על פיגוע

צילום: שי מכלוף, דניאל בוק, דובר צה"ל, הטלוויזיה הבולגרית, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

השב"כ ממשיך לבחון את דרכי התגובה האפשריות לפיגוע באוטובוס הישראלים התיירים בבורגס. בשירות קיימו היום (חמישי) מספר דיונים והערכות מצב בעקבות הפיגוע, ובשלב הראשון הוחלט לעכב עד הודעה חדשה כמה טיסות שהיו אמורות להמריא מישראל ליעדים במזרח אירופה. לאחר זמן מה הוחלט להסיר את העיכוב. כמו כן, הוחלט לתגבר את מערכי האבטחה בכמה דלפקי אל-על במדינות שונות, אחרי שכבר אמש נשלחו מאבטחים כתגבורת לכוחות הקיימים, עד שיתבהר המצב הביטחוני. במערכת הביטחון מדגישים כי עד כה לא התקבלה התרעה ממוקדת לקראת פיגוע טרור נוסף נגד מטרות ישראליות.

תא"ל (מיל.) ניצן נוריאל, שהיה ראש המטה ללוחמה בטרור, אומר כי הפיגוע בבורגס מעלה שאלות רבות בנוגע לרמת האבטחה הניתנת לתיירים הישראלים ברחבי העולם. לדבריו, תיירים ישראלים מהווים נקודת תורפה מבחינת אבטחה. "ניתחנו את הנושא הזה כבר לפני שנים, אבל המענה מורכב ותלוי בגורמים רבים, שחלקם אינם באחריותה של ישראל". לדבריו, "הגיע הזמן לשנות את החשיבה בנושא".

לדברי נוריאל, רוב מערכי האבטחה הם באחריות המדינה המארחת. "כמדינה, ישראל לא תמיד מצליחה לשכנע את המדינה המארחת להעלות את רמת האבטחה, וגם לא תמיד יש לנו מידע מדויק". בתחום ההפלגות, למשל, אמר נוריאל כי "יש החלטת קבינט כיצד לנהוג ומה מצופה מחברות הספנות, ומדובר בסדרה שלמה של פעולות: תיאום מסלול השיט ומול הנמל, ובדיקת רמת האבטחה שמצופה מחברת הספנות, כדי למנוע מגוון תרחישים". עם זאת, אמר, "לא הצלחנו להגיע לאותה רמה בתחום התעופה".

הפיגוע בבורגס - סיקור מלא בוואלה! חדשות

שר הפנים של בולגריה, צווטאן צווטאנוב, במסיבת עיתונאים בשדה התעופה בבורגס. רויטרס
מסיבת עיתונאים של שר הפנים הבולגרי, הבוקר בשדה התעופה בבורגס/רויטרס

נוריאל אמר כי "מנהל שדה תעופה מבין שעליו להיות מסונכרן עם המודיעין, המשטרה ושירות הביטחון המקומי באופן תמידי, אבל במקומות מתוירים זה קצת קשה, כי לכאורה זה ניגוד". לדבריו, ישראל נוהגת לבקש להציב ניידות משטרה במקומות מסוימים כדי שיסרקו את האזור, ויפגינו נוכחות גדול יותר. "בדיוק כמו שעשינו לפני ארבעה חודשים בבולגריה", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

נקודות התורפה - האבטחה המקומית וטיסות הצ'רטר

"חברות התיירות יצטרכו להציע חבילות טיסה מאובטחות", טוען נוריאל. "יש לדאוג, למשל, שיהיה מאבטח באוטובוס שיוצא משדה התעופה, ושיסרקו אותו קודם לכן". הוא התלונן כי בעבר, ישראל לא הצליחה לקדם את הנושא לתחום התעופה. כדוגמה, הזכיר את ניסיון הפיגוע בשנת 2006 בטורקיה, אז משאית התכוונה לפגוע בספינת נוסעים. "עלינו על המידע והצלחנו לסובב את הספינה בזמן. כמדינה, קבענו רף לנושא, אבל זה עוד לא קרה בתחום התעופה".

לדבריו, ניתן לשכנע את חברות התיירות שיפעלו מול גורמי הביטחון המקומיים כדי להעלות את רמת האבטחה. "לכל מלון יש קב"ט, ואפשר להסביר מהי המשמעות של מצלמות מסביב למלון ולחנייה. גם סריקות הן יעילות. זה עולם תוכן שלם, וצריך רק להציב את הרף הזה. יש ידע אזרחי בתחום".

האם טיסות צ'רטר הן נקודות תורפה? כן, לפי נוריאל. "השב"כ אינו מנחה אותן, בניגוד לטיסות אל-על, שמאובטחות ומונחות מקצועית על ידי השב"כ. טיסות צ'רטר עומדות בקריטריונים של שדה התעופה ותו לא. זה לא מספיק. יש חברות צ'רטר ישראליות שיקבל הנחייה לא לטוס ליעדים מסוימים כי הם אינם מאובטחים דיים". עם זאת, יש לא מעט טיסות צ'רטר בבעלות זרה, שעליהן – לדבריו - לישראל אין יכולת פיקוח ושליטה. "זו נקודת תורפה גדולה, שהיא באחריות הנוסע".

באשר לטענת הבולגרים כי ישראל לא העבירה להם מידע מודיעיני מדויק לפני הפיגוע, אומר נוריאל כי אם היה מידע שכזה, הרי שהמטה ללוחמה בטרור היה מפרסם אזהרת מסע.

"המוסד אינו סוכנות נסיעות לישראלים" / פרשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully