וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפושע הנאצי המבוקש בעולם" נעצר בהונגריה

התביעה בבודפשט הודיעה על המעצר לאחר שבתחילת השבוע דיווח ה"סאן" הבריטי כי איתר את לאדיסלוס צ'אטארי בן ה-97, שסייע לשליחת 15,700 יהודים מגטו קושיצה בהונגריה לאושוויץ

הפושע הנאצי המבוקש בעולם, לאדיסלוס צ'אטארי, נעצר בהונגריה ומואשם בביצוע פשעי מלחמה - כך הודיעה היום (רביעי) התביעה בבודפשט. בתחילת השבוע הודיע עיתון ה"סאן" הבריטי כי איתר את האיש בן ה-97, שסייע לשליחתם של 15,700 יהודים אל מותם במחנה ההשמדה אושוויץ. התביעה ציינה כי הוא מכחיש את ההאשמות וכי התביעה תבקש להחזיקו במעצר בית.

בעקבות הפרסום קראו ארגונים בקהילה היהודית, אליהם הצטרף גם משרד החוץ הצרפתי, לרשויות בהונגריה לעצור את האיש. בנוסף, ערכו סטודנטים יהודים הפגנה מחוץ לביתו בדרישה לעצרו.

צ'אטארי, שנחשב כאמור לפושע המלחמה הנאצי המבוקש בעולם על פי מכון ויזנטל, היה מפקד המשטרה ההונגרית שהיה אחראי על גטו קושיצה במהלך מלחמת העולם השנייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיווח בתחילת השבוע ב"סאן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר המלחמה צ'אטארי עזב את קושיצה, שהיום נחשבת לסלובקיה, ונידון למוות על פשעי מלחמה בהיעדרו בצ'כוסלובקיה ב-1948. הוא יצר לעצמו זהות בדויה והתגורר בקנדה כסוחר אומנות. כאשר זהותו נחשפה ב-1997, אזרחותו נשללה והמדינה החלה לבסס תיק נגדו. עם זאת, לפני שמסמכי הגירוש היו מוכנים, הוא ברח מהמדינה, ובמשך 15 שנה מיקומו נשאר בגדר תעלומה.

צוות של ה"סאן" איתר אותו בדירת שני חדרים בבודפשט אחרי שהחוקרים קיבלו מידע על מקום הימצאו האפשרי ממרכז ויזנטל. הצוות וידא את זהותו והצליח לשוחח עימו. האיש, שמדבר אנגלית במבטא קנדי אחרי שנים ארוכות שגר במונטריאול ובטורונטו, פתח את הדלת. כאשר נשאל על עברו הוא אמר: "לכו מכאן". הצוות התעקש ושאל אותו על התיק שהתנהל נגדו בקנדה והוא ענה בכעס: "לא, לא, אני לא רוצה לדון בכך". "האם אתה מכחיש שעשית זאת? הרבה אנשים מתו כתוצאה ממעשיך", אמר לו הכתב. "לא, לא עשיתי את זה, לכו מכאן", ענה וטרק את הדלת.

לפי משרד המשפטים הקנדי, צ'אטארי היה מפקד במשטרה ההונגרית והיה אחראי על הקצינים ששמרו על הגטו. הוא פיקח על איסוף היהודים וביצע חיפושים אחריהם. המשטרה העבירה את היהודים מהגטו למקום איסוף בסוף אפריל 1944, והעלתה אותם לרכבות שהובילו אותם לאושוויץ ולמחנות נוספים. "לפחות בשניים מהטרנספורטים, הוא נכח בעליית האנשים, בדק את שמות היהודים ברשימה", נכתב בתיק נגדו בקנדה. "מתוך כ-12,000 יהודים שהתאספו במקום וגורשו, רק 450 שרדו".

במהלך שהותו בקנדה הודה צ'אטארי במעורבות באיסוף היהודים, אך טען כי "מילא תפקיד מוגבל בלבד". הוא גם הודה כי מסר לפחות שני יהודים לגרמנים, וכי נכח בגירוש האחרון של היהודים מקושיצה. עם זאת, עורכי דינו טענו אז כי הוא לא ידע לאן היהודים מגורשים.

עוד בנושא
ה"סאן": "איתרנו את הפושע הנאצי המבוקש בעולם"
גרמניה: מבוקש נאצי מת בגיל 90 כאדם חופשי
לפני ארבעה חודשים: ג'ון דמיאניוק מת בגיל 91

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully