וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרונוביץ': "ירקנו דם למען הרפורמה בכבאות"

פנחס וולף

17.7.2012 / 10:00

כחודש לאחר פרסום הדו"ח החמור על השריפה בכרמל, מקיימת הוועדה דיון מעקב. השר שטייניץ, שספג ביקורת בדו"ח, נעדר ובוועדה שוקלים להוציא צו הבאה. "אין הנחות לאף אחד"

צילום מסך

(באדיבות ערוץ הכנסת)

הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת מתכנסת היום (שלישי) לדיון מעקב בעקבות מסקנות דו"ח מבקר המדינה על השריפה בכרמל שפורסם לפני כחודש. לדיון הגיעו משפחות הנספים וכן השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' ושר הפנים אלי ישי, אך שר האוצר, שספג ביקורת בדו"ח, לא הגיע. ראש הממשלה בנימין נתניהו יופיע בפני הוועדה ב-7 באוגוסט. בפתח הדיון עמדו הנוכחים דקת דומיה לזכר הנספים באסון הכרמל, זאת לאור בקשתו של מבקר המדינה הנכנס, יוסף שפירא, שזו הופעת הבכורה שלו בפני הוועדה מאז שנכנס לתפקידו.

דיון בועדה לביקורת המדינה בדוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל. מגד גוזני
"אחזק את הארגון". אהרונוביץ' וישי/מגד גוזני

"אני ואנשיי ירקנו דם כדי שהרפורמה תעמוד", אמר אהרונוביץ' בדיון בהתייחסו למערך הכבאות. "כשבשבוע שעבר אמרו שהרפורמה מוכנה, אמרתי: 'הרפורמה לא תצא ללא גיבוי תקציבי, כי כך רצו להוביל את זה'. קיבלנו אתמול מיליארד ומאה אלף לחמש שנים, 400 מיליון כבר השקענו בכבאיות ובהכשרה. המערך הזה זה אחד המערכים החשובים של ישראל להצלה, והוא הוזנח עשרות שנים".

"כשר לביטחון פנים אני ממונה על המשטרה ועל שירותי בתי הסוהר, ויש לי אחריות מיניסטריאלית, ובינואר העבירו אלי גם את מערך הכבאות", ציין השר. "לא המתנתי לדו"ח ולא לטיוטה הראשונה. כבר התחלנו צוותי בדיקה ותחקירים. מה שאני קיבלתי, ואני אומר בלשון עדינה, ארגון עם אנשים מצוינים עם פערים גדולים מאוד בכל נושא הרכש, הציוד, האמצעים, ההכשרה, וראיתי צורך לאומי לקבל את המשימה הזאת. אמרתי: אחזק את הארגון הזה", אמר אהרונוביץ'.

דיון בועדה לביקורת המדינה בדוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל. מגד גוזני
דיון ראשון עם המבקר החדש/מגד גוזני

"הכתובת היתה על הקיר", אמר השר ישי בדיון. "כשבאתי למשרד ראיתי מערך כבאות עם חסרים משמעותיים, וזה בא לידי ביטוי בציטטות שלי בשביעייה ובקבינט, שמערך הכבאות סובל מחוסרים גדולים מאוד כתוצאה מהתניה של תקצוב מול רפורמה. ראיתי שיכולה להיות סכנה יומיומית. אמרתי שאם אין סולם להגיע לשריפה ואין כבאית – זה יכול להיות מסוכן. בסוף, מתוך 700 מיליון שביקשנו, קיבלנו 100 מיליון, שמתוכם 60 ממשרד הפנים ו-40 ממשרד האוצר. ביקשתי שיהיה דיון בממשלה להפקת לקחים. רק עכשיו, שנה וחצי אחרי האסון, העבירו את הרפורמה. זה מראה כמה קשה היה לפני, וחבל שלא היתה".

בתחילת הדיון הודיע יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), כי ישקול להוציא צו הבאה לשר האוצר יובל שטייניץ, בשל העובדה שהוא החליט להיעדר מישיבת הוועדה. "אין הנחות לאף אחד", אמר אריאל. "אנחנו לא בית משפט ולא תליינים, אנחנו הוועדה לביקורת המדינה וכולם צריכים להגיע, ומי שלא יגיע בכוחות עצמו, נשקול להביא צו הבאה. אם יהיה צורך נשתמש בו. אשתדל שלא יהיה, אך אם יהיה צורך נשתמש גם בכלי הזה". את דבריו חיזק גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, שהודיע כי שר לא יכול לפטור עצמו מלהגיע לדיון בוועדה לביקורת המדינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אוטובוס הצוערים בכרמל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדו"ח החמור על השריפה עלו מחדלים, ליקויים, ופגמים חמורים ומתמשכים בכל הנוגע להיערכות, פיקוד ושליטה על מערך כיבוי האש. המבקר לא הסתפק בהצגת המסקנות העגומות לגבי תפקוד מערך שירותי הכבאות, המשטרה, ושירות בתי הסוהר, אלא קבע בבירור כי הממשלה כולה, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, נושאת באחריות "כוללת" לליקויים ולכשלים שהתגלו בשריפה, ובפרט למצב החמור של מערך כיבוי האש בישראל.

שניים מהשרים הבכירים בממשלה עמדו במוקד הביקורת - ישי, שהיה ממונה בשעת השריפה על שירותי הכבאות, ושטייניץ, שמופקד על העברת התקציב לשירותי הכבאות. מבקר קבע כי השניים נושאים "באחריות מיוחדת למחדלים החמורים שהביאו לרמת המוכנות וההיערכות הנמוכה של שירותי הכבאות", כפי שבאו לידי ביטוי בשריפה.

נחתם הסכם שיאפשר העברת הכסף לשדרוג מערך הכבאות

כאמור, לאחר שנים של עיכובים ומאבקים, הודיע השבוע משרד האוצר כי נחתם הסכם שכר קיבוצי שיאפשר את העברת הכסף המיועד לשדרוג מערך הכבאות. הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, עו"ד קובי אמסלם, ונציגי הכבאים וההסתדרות הכללית חתמו על הסכם השכר ועל תוואי ההתקדמות של הרפורמה במערך הכבאות. במסגרת הרפורמה תקום רשות ארצית לכבאות והצלה במשרד לביטחון פנים בשנת 2013, וזאת במקום המצב הקיים בו פועלים 24 איגודים העוסקים בשירותי כיבוי לאזרחי ישראל.

במסגרת ההסכם, העובדים שהועסקו ברשויות הכיבוי השונות ברחבי הארץ יועברו לשירות המדינה, ויחולו עליהם כללי התקשי"ר והכללים החלים על כלל עובדי המדינה. ההסכם הקיבוצי שנחתם בין העובדים הנוכחיים של שרות הכבאות מסדיר גם את שכרם ותנאי העסקתם של כבאים חדשים שייקלטו לרשות הארצית לכבאות והצלה. בהודעת האוצר לא פורטו התנאים לפיהם יועסקו העובדים, לא של דור א' ולא של דור ב'.

מאחר שמדובר בשירותים מצילי חיים, ההסכם שנחתם כולל גם הגבלות על יכולתם של עובדי שירותי הכבאות לשבות בעתיד. כחלק מיישום ההסכם יופעל מנגנון מיוחד, רב שלבי, להכרזה והפעלה של סכסוכי עבודה, שבסופו יוכל רק יו"ר ההסתדרות הכללית החדשה להכריז על סכסוכי עבודה ולהפעילם.

עוד בנושא
משרד האוצר חתם על הסכם שכר קיבוצי עם הכבאים
המבקר: מערך הכיבוי אינו מוכן לאירועים חריגים
דו"ח השריפה בכרמל: מערך הכבאות - כרוניקה של הזנחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully