וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יכבה את השריפה הבאה שתפרוץ במבשרת ציון?

16.7.2012 / 17:00

תושבים טוענים כי הכבאים איחרו לטפל בשריפת הענק אתמול, השנייה בחודש באזור מוכה השריפות. ביישוב ישנה רק תחנה זעירה הקיימת משנות ה-50, בעלת יכולת מענה מצומצם בלבד

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן

כשלושה שבועות מאז שריפות הענק בירושלים חזרו אתמול (ראשון) הלהבות לאזור בסדר גודל כמעט זהה. השטח שעלה באש, כמאה דונם, מהווה אומנם רק שליש מהאזור שנשרף אז בשני המוקדים סמוך למוצא ומעלה החמישה, אולם קו האש הפעם התקרב ונשק לבתי שכונת הקסטל במבשרת ציון. עשרות משפחות פונו אתמול במבצע בהול כשלהבות חרכו את שורת הבתים הראשונה, הספיקו לשרוף שני מחסנים, לגרום נזק לגינות ולהעלות פיח על הקירות, אך עיקר הנזק, כך מסתבר, נגרם מחומר מעכב בערה שפוזר ממטוסי הכיבוי ממש על קו הבתים עצמם. בשיאה של השריפה פעלו במקום 38 כבאיות שנעזרו בשישה מטוסי כיבוי, היקף כוחות דומה בגודלו לזה שטיפל בשריפה הקודמת.

תושבי הרחובות שניזוקו התלוננו כי עברה לא פחות משעה עד שכוחות הכיבוי הגיעו למקום. יוסי בן יהודה, בעל שני מחסנים שנשרפו, אף אמר: "בושה וחרפה מה שקרה כאן. תושבים יצאו עם צינורות מים בכדי להיאבק בלהבות לבדם עד שכבאיות הגיעו לכאן". דובר שירות כיבוי בית שמש, שמוליק אמסלם, דחה את הטענות ומסר כי "שישה צוותי כיבוי הגיעו למקום בתוך דקות מרגע קבלת האירוע. הכבאים עבדו כאן בשטח הררי וקשה וחירפו נפשם על מנת להציל את בתי השכונה. מגיע להם ציון טוב מאוד על התושייה, המהירות והמקצועיות".

שריפה גדולה באזור מבשרת ציון; "היה פה מחדל"

שריפה במבשרת ציון, יולי 2012. דרור עינב
עיקר הנזק, כך מסתבר, נגרם מחומר מעכב בערה שפוזר ממטוסי הכיבוי ממש על קו הבתים עצמם/דרור עינב

אלא ששריפת הענק אתמול חשפה ויכוח עתיק יומין שנסוב ביישוב על הקמת תחנת כיבוי חדשה שאולי תקצר את טווחי הפעולה באחד מהאזורים מוכי השריפות בארץ. במבשרת ציון פועלת תחנת כיבוי קטנה ומיושנת משנות ה-50, ממוקמת ברחוב מצפה הבירה וכוללת כבאית מסוג "סער" ורכב כיבוי קטן המכונה "רותם". גודל התחנה הקטן אינו מאפשר הגעת כבאית נוספת וגם לא מיכלית מים או מנוף גבהים שעשויים לסייע מאוד בדקות הראשונות של אירוע שריפה. לא זאת בלבד, אלא שהמקום צמוד לבית כנסת, ואם מתקבל אירוע חירום בזמן פעילות בבית הכנסת כגון אזכרה או תפילה, הכבאים מעוכבים בידי הקהל הרב שנאסף במקום והם מתקשים לצאת מהתחנה במהירות.

לפני כשלושה שבועות: שריפת ענק באזור ירושלים, חשד להצתות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"אך אחד לא מוכן לתחנה ליד הבית"

מינהל מקרקעי ישראל היה ער לצורך בהקצאת שטח לתחנה חדשה, גדולה יותר ובמיקום טוב יותר, אלא שהשטח שעליו הייתה אמורה התחנה להיבנות ניתן לפני שבע שנים על ידי המועצה, מסיבות עלומות, לאדם פרטי שבנה עליו בית כנסת.
לאחר דין ודברים הוקצה שטח נוסף לתחנה באזור רכס חלילים בכיכר אבני-חן, אלא שהוא נתקל בהתנגדות עזה של התושבים, המובלת על ידי מיקי לוי, מפקד מחוז ירושלים לשעבר. התושבים חוששים מפגיעה באיכות חייהם משום רעש וזיהום אוויר. בינתיים נותרו תושבי מבשרת ציון ללא תחנה חדשה והכבאים נאלצים לתת מענה ראשוני מצומצם בלבד בכוחות דלים ומיושנים.

גורם בכבאות הרחיב על הסכנה: "המשך עיכוב בנייתה של תחנה חדשה יפגע ביכולתנו לתת מענה ראשוני לאירועים כמו שהיו אתמול ועלול לסכן, במצבים מסוימים, את בתי התושבים. כולם מסכימים שצריך תחנה חדשה אבל אף אחד לא מוכן שהדבר יהיה ליד ביתו. המינהל וראש המועצה צריכים להכריע בעניין".

השריפות ליד ירושלים: אחת מרשלנות, השנייה - הצתה

שריפה במבשרת ציון, יולי 2012. דרור עינב
"המשך עיכוב בנייתה של תחנה חדשה יפגע ביכולתנו לתת מענה ראשוני לאירועים כמו שהיו אתמול ועלול לסכן, במצבים מסוימים, את בתי התושבים"/דרור עינב

כמו כן, לוואלה! חדשות נודע כי המועצה המקומית מבשרת ציון התבקשה לבצע לקראת הקיץ שבילי אש וקווי בידוד סביב בתי התושבים. אלו הם שבילים נקיים מצמחייה שביכולתם לעכב את האש במידה וזו תגיע סמוך לקו הבתים. למרות זאת, הדבר לא נעשה עד היום.

ראש המועצה, אריה שמם, התייחס לטענות ומסר בתגובה כי "לפני עשרים וחמש שנה תכננו שכונה חדשה במבשרת ושם מצאו מגרש של שני דונמים לבניית תחנה לכיבוי אש. המיקום נבחר על ידי המינהל ולא היה על דעת הרשות. ב-2002 ראש המועצה הקודם קיבל החלטה שהמיקום של המגרש לא מתאים והמועצה פעלה לשנות את התב"ע של המגרש לשימושים אחרים. בינתיים הוקם במקום על ידי הקהילה בית כנסת ולאחר משא ומתן ב-2009 מליאת המועצה אישרה הסכם שיותיר שבית הכנסת יישאר במקומו".

שירותי הכיבוי: "השריפות ליד ירושלים - חלק מגל הצתות"

שריפה במבשרת ציון, יולי 2012. עומר מירון
"הכבאים עבדו כאן וחירפו נפשם על מנת להציל את בתי השכונה"/עומר מירון

עוד נמסר כי "הצענו מקום חילופי בן חמישה דונם באזור המחצבה שיכלול את מרכז החירום וההצלה של היישוב, בכלל זה גם את מד"א, אלא שהוועדות לתכנון פועלות בקצב איטי ושירותי הכיבוי לא הסכימו להמתין והצביעו של שטח זמין, שהוא בלב אזור מאוכלס, אזור העסקים של היישוב והכיכר המרכזית. המועצה התנגדה למיקום הזה בכל שלב ולמרות זאת החליטו בכיבוי לבקש היתר בנייה. אף אחד חוץ מכיבוי אש לא חושב שזה צריך להיות שם ואנחנו לא נאשר את זה. כרגע מתקיימים דיונים בינינו לבין כיבוי אש ובימים הקרובים נכריע איפה זה".

"לגבי שבילי האש, בשנה שעברה ביצענו מבצע גדול יחד עם קק"ל של קווי חיץ מסביב לכל הישוב. לצערנו אזור השריפה אתמול הוא האזור היחידי שם לא בוצעו קווי חיץ משום שקק"ל טענה שזה לא שטח בניהולם. התכתבתי עם מנכ"לית קק"ל וביקשתי לשקול זאת שוב אך הושבתי בשלילה. השטח הזה הוא גם לא באחריות מוניציפלית שלנו אלא של מטה יהודה. כתבתי מכתב למנהלת המחוז וביקשתי ממנה לאשר תקציבים. לצערי לא התקבלה אצלנו תגובה עד היום וחבל, משום שיכול להיות שמקצת הנזקים היו נמנעים אתמול".

לקריאה נוספת
תושבים מאזור השריפות: "מפחיד, לא יודעים מה יהיה"
בשריפה הקודמת באזור: מערכת הקשר של הכבאים קרסה
ירושלים בוערת: מי עומד מאחורי גל ההצתות בבירה?

לפניות לכתב: talk2yaira@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully