וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים בוערת: מי עומד מאחורי גל ההצתות בבירה?

22.6.2012 / 8:37

מתוך 284 שריפות קוצים שנרשמו מתחילת החודש האחרון, יותר ממחצית הוגדרו כהצתות. "זו תופעה מאורגנת, שמקורה במזרח העיר. אנו רצים מאירוע לאירוע, ולעתים אף מותקפים"

כבאי ירושלים מתמודדים עם גל הצתות חסר תקדים בהיקפו בבירה. לדבריהם, מתחילת החודש ועד לאמצעו, הם נקראו ללא פחות מ-3,000 אירועים, מהם 284 שריפות קוצים. כ-60% מהם – יותר ממחצית – היו הצתות בזדון. לשם השוואה, במהלך כל חודש מאי תועדו 2,200 אירועים, לעומת ממוצע השנתי שעומד על 8,000. סיכום האירועים לחודש יוני, שאנו נמצאים רק מעט אחרי מחציתו, כבר מצביע על עליה של 36% במספר.

"אנו רצים מאירוע לאירוע", מספר דובר כבאות ירושלים, רשף משנה אסף אברס. "בחלק גדול מהאירועים, נמצאים במוקדים שרידי כלי הצתה של ממש, קופסאות גפרורים, צמיגים בוערים ומכלי דלק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בחלק גדול מהאירועים נמצאים במוקדים שרידי כלי הצתה של ממש כמו קופסאות גפרורים, צמיגים בוערים ומכלי דלק"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורמים המעורים בנושא אמרו לוואלה! חדשות כי מדובר "בהתארגנויות של פלסטינים תושבי העיר", לטענתם, על רקע חבלני: "למרות שישנן גם שריפות שנגרמות עקב חוסר זהירות או מעשי קונדס, התופעה שאנו רואים כאן היא תופעה מאורגנת. יוצאים מספר צעירים, משכונות, במזרח העיר כשהם מצוידים בכלי בערה ומציתים מספר רב של מוקדים באותו תא שטח תוך זמן קצר. בורחים, ולמחרת מציתים במקום אחר. אנו מתמודדים עם תופעה כזו כל שנה, עם בוא הקיץ, אך לא בהיקף הזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נוכח הנתונים הקשים, השבוע נערך דיון חירום בוועדת הכבאות של עיריית ירושלים, בו השתתפו מפקד כוחות הכיבוי של ירושלים, טפסר שמוליק פרידמן, ומחזיק תיק החירום, הביטחון, כיבוי האש וההצלה בעירייה, אלישע פלג.

"במשטרה לא ניתנת עדיפות ראויה לחקירת ההצתות"

"חברו להם שני גורמים, שלצערי גורמים לריבוי השריפות", אומר פלג. "הגורם הראשון הוא גורם אובייקטיבי - חורף מאוד גשום, ולקראת הקיץ כל העשבייה שגדלה כעת מיובשת. העיר מלאה מרבדים של עשב צהוב ודליק מאוד. אך לצערי, גם גורמים פלילים וחבלניים מציתים את השדות בצורה מאורגנת, מחבלים, גורמים נזקים ומסכנים חיי אדם".

לדברי פלג, נוסף לכך הוא גורם ההרתעה. "משום מה, במשטרה לא ניתנת עדיפות ראויה לחקירת הצתות שהן למעשה פשע. אני סבור שלמשטרה יש יכולות הרבה יותר גבוהות ללכוד את המציתים, לבצע פעולות מניעה בהיקפים יותר נרחבים, ואני חושב שענישה משמעותית של אותם עבריינים בהחלט תהווה גורם מרתיע לאותם אנשים שמתכננים בקיץ הקרוב להבעיר את העיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אנו מתמודדים עם תופעה כזו כל שנה, עם בוא הקיץ, אך לא בהיקף הזה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכבאות ירושלים מספרים כי לעתים, ההצתות נעשות ממש מול עיני הכבאים, כמו ביער ענתה הממוקם בין מחנה הפליטים שועפאט לפסגת זאב. בעוד הכבאים נאבקים עם הלהבות, המתגברות בחום הכבד ברוחות העזות, ממחנה הפליטים מושלכים מפעם לפעם בקבוקי תבערה לעבר החורשה הסמוכה על מנת ללבות את האש. "אנו חוטפים אבנים וצריכים לסגת", אומר להב אסף אברס, "הוכחה לכך ראינו באירוע של בסיס עופרית - עד כמה האש יכולה להוות סכנה כשהיא מטפסת במעלה ההר במהירות. במקרה הזה, כתוצאה מפעילות מהירה של צוותי הכיבוי היא נבלמה ממש על גדר הבסיס".

במספר מקרים הצתות מכוונות אלו כבר גרמו לפינוי בתי מגורים, כמו בשריפת קוצים גדולה שאירעה בתחילת החודש בשכונת ארנונה, ופגיעה בנפש כמו בשרפה בבסיס עופרית בהר הצופים, שם נפגעו 14 חיילים משאיפת עשן. בחלק מהמקרים הכבאים סיפרו כי הותקפו ישירות, כפי שאירע בעיסאוויה. כבאית הגיע לפאתי הכפר לכיבוי שרפת קוצים נוספת, והותקפה על ידי עשרות צעירים שידו לעברה אבנים וגרמו לנזק של ממש.

בישיבת החירום דיווח מפקד שירותי הצלה בירושלים, טפסר שמוליק פרידמן, כי פנה בנושא למפקד מחוז ירושלים של המשטרה, ניצב ניסו שחם. "שוחחנו על המצב, והתרשמתי שהמשטרה לוקחת את זה מאוד ברצינות. מפקד המחוז הנחה את כל שוטרי המחוז, בכלל זה את מפקדי המרחבים ומשרדי החקירות, לתת עדיפות לחקירת ההצתות. בתחום אחריותנו אנו מגיבים במהירות וביעילות מאוד גבוהה לכל אירוע וזה מה שמנע, עד כה, את התפשטות השריפות".

הכבאים מסיירים במקומות המועדים לפורענות

לדברי פרידמן, הכבאים פועלים בשיתוף העירייה ועם קק"ל לזהות באופן מוקדם אזורים בעלי "מטען אש" גדול, במיוחד אזורים הקרובים לבתי מגורים ושכונות. "ביצענו סיורים, ובהנחייתי הכבאים מסיירים בחצי יום הראשון במקומות המועדים לפורענות על מנת להכיר אותם. מעבר לכך, אנו מבצעים שריפות מבוקרות של צמחיה יבשה על מנת לנפות אותה. אנו מקבלים תחזיות מזג אוויר וכשיש ימים בעיתיים, כגון יובש ומשטר רוחות חזק, אנו מציבים מחצית מכוח האדם בשטח על מנת לקצר טווחים במקרה של שריפה.

עוד הוסיף כי "חשוב להעביר מסר לתושבי העיר: אם יש מקומות שאנשים מזהים אותם כבעייתיים, שיפנו לעירייה ואם מדובר בשטח פרטי שיפנו לבעל המקום, משום שברגע שאין עשבייה ומטען האש קטן – בין אם זו רשלנות ובין אם זו הצתה בזדון, 90% מהתפשטות האש נמנעת". בקרן קיימת לישראל סיפרו כי יערות ירושלים עוברים דילול כל שש שנים וכן משופצים כבישי גישה.

גל הצתות בירושלים , יוני 2012. כבאות ירושלים, ספק 500
המשטרה: "יש לזכור כי ישנן שרפות שנגרמות כתוצאה מרשלנות, כדוגמת ביעור שטח, ולא מכוונה זדונית. יחד עם זאת, כל שריפה נבדקת ונחקרת עד תום"/ספק 500, כבאות ירושלים

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה: "המשטרה פועלת בשיתוף כיבוי אש עיריית ירושלים וקק"ל למניעת שריפות והצתות בירושלים ומסביב לה. פעילות המשטרה נעשית במספר מישורים במקביל - הסברה, תצפיות וסיורים של לוחמי מג"ב בשיתוף עם פקחי קק"ל. מעבר לכך, כל מקרה של הצתה נפתחת חקירה אינטנסיבית ללכידת החשודים. בחודש וחצי האחרונים נעצרו חמישה קטינים החשודים בהצתות. יש לזכור כי ישנן שריפות שנגרמות כתוצאה מרשלנות, כדוגמת ביעור שטח, ולא מכוונה זדונית. יחד עם זאת, כל שרפה נבדקת ונחקרת עד תום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully