וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן נגד ישראל: סיכול הפיגוע בקפריסין הוא רק סממן

יוסי מלמן

15.7.2012 / 22:00

טהרן נחושה להשיב רעה לישראל על חיסול מדעני הגרעין, וחיזבאללה שואף לעשות פיגועי ראווה בחו"ל כדי לנקום את מותו של עימאד מורניה. למרות האיומים, יש עדיין סיבות להתעודד

סיכול מבצע הטרור החדש של חיזבאללה בקפריסין מיוחס, על פי התקשורת באי, למודיעין הישראלי. בזכות מידע שהעביר המוסד לשירותי הביטחון בקפריסין, נעצר בלימסול אזרח לבנוני עם דרכון זר, שבדי ככל הנראה, שנמנה עם מנגנון פיגועי החו"ל של הארגון. בראש מנגנון זה עומד מוסטפה באדר א-דין, שהחליף בתפקיד את גיסו, עימאד מורניה, שחוסל בפברואר 2008 בדמשק. גם פעולה זו מיוחסת למוסד.

לפי אותם פרסומים, סיכול המבצע בקפריסין מעיד כי הפעם, הצליחה ישראל - ואפשר להעריך שזו תוצאה של מאמץ משותף של אגף המודיעין בצה"ל ושל המוסד - להשיג מידע מדויק עדכני. הצלחה זו מצטרפת לפעולות שהתבססו על מידע שמקורו במודיעין הישראלי, ושמנעו בהצלחה פיגועים של חיזבאללה ואירן בשנים האחרונות נגד שגרירות ישראל ומרכז חב"ד באזרבייג'ן. לרשימה זו, אפשר להוסיף גם את סיכול הניסיון לפגוע בתיירים ישראלים בבולגריה לפני כמה חודשים, ואת מעצרם בקניה של שני האירנים, שברשותם נתפסו חומרי נפץ תקניים. אף שלא ברור עדיין מחקירתם אם הם התכוונו לפגוע ביעדים ישראלים דוגמת מבנה השגרירות בניירובי, ואולי ביעדים הקשורים לישראלים. ייתכן גם שמשימתם בכלל הייתה קשורה לארגון אל-שבאב הסומלי, קבוצה הפועלת ברוח אל-קאעדה ורעיון הג'יהאד האיסלמי.

"המידע לקראת סיכול הפיגוע הועבר לקפריסין מישראל"

מטוסים צבאיים בבסיס חיל האוויר הבריטי בלימסול. קפריסין, 2011. AP
משקיפים על מטוסים ליד בסיס צבאי בלימסול, העיר שבה נעצר החשוד בתכנון הפיגוע/AP

הצלחות אלה ניצבות מול אותם פיגועים שלא נמנעו - בגיאורגיה, בהודו ופעמיים בתאילנד, שם למודיעין הישראלי לא היה מידע מוקדם. למבצעים בשלוש מדינות אלה קדמו תקלות מבצעיות של האירנים והלבנונים שנשלחו על ידי חיזבאללה, משרד המודיעין האירני ויחידות כוח "קודס" של משמרות המהפכה. תקלות אלה, לפני או במהלך ניסיונות הפיגוע, העידו על רשלנות תכנונית מצד המבצעים ועל ביצוע לקוי מצדם, והעידו על חיפזון בתכנון.

שדה התעופה בניקוסיה, קפריסין. 2012. AP
טרם ברור מתי הגיע החשוד לקפריסין, אך כבר ניתן להעריך מי סייע למעצרו. שדה התעופה בלרנקה/AP

רשלנות זו היא תוצאה של רצון אירני לעשות פיגועים נגד ישראל כמעט בכל מחיר. ואכן, לטהרן ולחיזבאללה יש מספיק סיבות לפעול נגד ישראל. ארגון הטרור השיעי ממשיך ללקק את פצעיו מחיסולו של עימאד מורניה, ומתקשה להתאושש מהחלל המנהיגותי-מבצעי שנפער במותו. לאירן יש אינטרס עליון לפגוע ביעדים ישראליים ויהודיים, כאיתות וכנקמה על חיסול ארבעת מדעני הגרעין שלה ופציעתו של מדען חמישי, שכולם מיוחסים למוסד.

מתכנני הפיגועים נאלצים להסתפק במטרות "רכות"

רצף הפיגועים וניסיונות הפיגועים האלה - בתקופה של פחות משנה - מעיד על נחישות של אירן וחיזבאללה לפגוע בישראל או במטרות יהודיות. ואולם, ההצלחות של המודיעין הישראלי, ולצדן התקלות, הכישלונות והמעצרים, לא ירתיעו את אירן ואת שלוחתה חיזבאללה, שימשיכו לתכנן, ליזום ולנסות להוציא את מבצעי הטרור מן הכוח אל הפועל. כל מה שהם זקוקים לו הוא הצלחה אחת בלבד, ואז איש לא יזכור את עשרות הסיכולים שנזקפים לזכות המודיעין הישראלי, רובם, אגב, כאלה שאינם מתפרסמים.

אך בכל זאת אפשר להתעודד. כל מה שקרה מעיד כי אירן וחיזבאללה מתקשים לפגוע במטרות "קשות" כמו שגרירויות ישראליות או באישים בולטים מישראל - קציני צבא, אנשי ביון או דיפלומטים. כנראה ששילוב של מעטפת מודיעין יעילה של המוסד ואמ"ן, המשיגה מידע עדכני, לצד מעגל אבטחה שמספק השב"כ, מקשים ביותר על המתכננים והמבצעים מאירן ומלבנון. לכן, המתכננים נאלצים להסתפק במטרות "רכות": תיירים ישראלים הנופשים מחוץ לארץ, ובמיוחד במדינות שבהן אירן וחיזבאללה חשים שניתן לפעול בהן לפעול בקלות יחסית.

ויש סמן נוסף מעודד לסיכולים המוצלחים: הם מעידים כי שיתוף הפעולה הבינלאומי במאבק בטרור מתחזק ומשתפר, וכי ישראל היא אחת המוטבות שלו.

לקריאה נוספת
דיווח בקפריסין: המידע שסייע לסכל את הפיגוע הגיע מישראל
שר המודיעין של אירן: סיכלנו מזימה להתנקש במדענים שלנו
ספר חדש: "ישראל חיסלה את מדעני הגרעין של אירן - ובעצמה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully