וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הביון הבריטי: "אירן גרעינית - תוך שנתיים"

יוסי מלמן

13.7.2012 / 6:09

ראש סוכנות ה-MI6, סר ג'ון סויירס, העריך בהתבטאות נדירה כי עד שנת 2014 תחזיק אירן בנשק גרעיני. לדבריו, הצלחת תכנית הגרעין "תעמיד את ארצות הברית וישראל בסכנה גדולה"

אירן תשיג נשק גרעיני בתוך שנתיים – כך ציטט הבוקר (שישי) עיתון ה"דיילי טלגרף" את ראש סוכנות הביון הבריטית MI6, סר ג'ון סויירס. בכנס של כמאה בכירים ביטחוניים שנערך בלונדון, סיפר סויירס כי סוכנים בריטיים סיכלו את ניסיונותיה של אירן להשיג נשק גרעיני בארבע השנים האחרונות. "אלמלא הם, אירן הייתה גרעינית עוד בשנת 2008", אמר, והוסיף כי "אני חושב שיהיה מאוד קשה עבור ראש ממשלה ישראלי או נשיא אמריקאי להשלים עם מצב שכזה".

התבטאותו הנדירה של סויירס הינה הפעם הראשונה בה הוא מתייחס לסוגיית הגרעין האירני בתקשורת. למעשה, זהו נאומו הפומבי השני מאז מונה לראש הסוכנות בשנת 2009. סויירס ציין בין היתר כי אירן נמצאת "במרחק של שנתיים מהשגת נשק גרעיני", וכי בקרוב "יגיע הרגע" בו יהיה על ישראל וארצות הברית להחליט האם לתקוף במתקני הגרעין שלה.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
"היה עלינו לעכב את הרגע הנוראי בו הפוליטיקאים ייאלצו להחליט בין השלמה לתקיפה". הכור בבושהר/AP

"האירנים ממשיכים בנחישות בניסיון לשלוט בכל ההיבטים של נשק גרעיני", אמר סויירס. לדבריו, "ברור שישראל וארצות הברית יעמדו בפני סכנה גדולה אם אירן תהפוך למדינה גרעינית". כמו כן, התגאה סויירס בהישגי הסוכנות בראשה הוא עומד, וטען כי הודות לה תכנית הגרעין של אירן התעכבה משמעותית. "היה עלינו לעכב את הרגע הנוראי בו הפוליטיקאים ייאלצו להחליט בין השלמה עם היותה של אירן מדינה בעלת נשק גרעיני, לבין פתיחה במתקפה נגדה".

מקורות ישראלים אמרו לא פעם בעבר כי תרומת שירות הביון הבריטי לסיכול תכנית הגרעין האירנית חשובה מאוד, והביעו הערכה לפעילותו. ה-MI6 יחד עם ה-CIA וגורמי ביון אירופאיים אחרים פועלים בשיתוף פעולה הדוק שבו נכלל גם המוסד בכל הקשור לתכנית הגרעין האירנית. השירות הבריטי מצטיין בעיקר ביכולתו לאתר ולגייס סוכנים.

דבריו של ראש הסוכנות מכוונים ככל הנראה לכך שקציני ביון בריטים הצליחו לאתר רשתות רכש אירניות, לחדור אליהן ולמנוע מהן לרכוש ציוד וטכנולוגיות המוגדרים "שימוש כפול". לכאורה מדובר ברכיבים שמיועדים לתכניות אזרחיות, אך בפועל אפשר לעשות בהם שימוש גם למטרות צבאיות. בגלל משטר האיכונים על אירן, היא מפעילה מאות אנשי רכש הפועלים ברחבי העולם כדי לרכוש את הדרוש לתכנית הגרעין שלה. מניעה זו היא חלק ממאמץ כולל לעכב לשבש ולסכל את התכנית האירנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully