וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע עד המדינה שנרצח אמש לא זכה להגנה משטרתית?

12.7.2012 / 17:46

דוד חקק, שנורה למוות בתל אביב, העיד נגד 15 עבריינים בפרשת הימורים, אך הרשות להגנת עדים הוקמה רק ב-2010, שמונה שנים אחרי שהוחלט על יסודה, ומאז לא נפגע אף עד

דוד חקק, עד המדינה שנרצח לפנות בוקר (חמישי) בדרום תל אביב, לא היה חלק מהתוכנית להגנת עדים במשרד לביטחון פנים. ההסכם עמו נחתם לפני שנת 2010, אז נקלט העד הראשון במיזם. אריה לבנה, שהיה הראשון לעמוד בראש הרשות שהוקמה לאחר מכן, אומר בשיחה עם וואלה! חדשות כי הירצחו של חקק מחזק את הצורך להגן על עדים, ומצביע על נחיצותו של הגוף שהוקם לשם כך, שנועד לעודד את העדים להגיע לבתי המשפט.

הרשות להגנת עדים הוקמה בעקבות ועדה שבראשה עמד משה לדור, כיום פרקליט המדינה. הוועדה הוקמה בשנת 2002 בהמלצת פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, ומפכ"ל המשטרה דאז, שלמה אהרונישקי. בשנת 2006 התקבלה ההחלטה בממשלה להקים את התוכנית, במה שנחשבת להחלטה האחרונה שקיבל ראש הממשלה אריאל שרון. ב-2007 מונה לבנה לתפקיד ראש התכנית, והחוק לאישורה עבר סופית בחודש נובמבר 2008. בתחילת שנת 2010 נקלט העד הראשון בתוכנית, שנקראה מאז הרשות להגנת עדים.

מאז החלה הרשות לפעול, לא אירע מקרה כמו זה שהתרחש אמש בתל אביב. העדים הראשונים שזכו להגנה באופן הזה היו אלה שהעידו בפרשת הברחת הקוקאין, שזכתה לכינוי "פרשת כוכב הצפון". גם מי שהעיד נגד העבריין עיזאת חמאד נמצא תחת חסות הרשות.

חשד: עד המדינה נרצח כנקמה על עדותו בפרשת ההימורים

זירת הרצח במאפייה בתל אביב. דרור עינב
זירת רצח בתל אביב, בשבוע שעבר. על פרטי הרצח אמש הוטל צו איסור פרסום/דרור עינב

על פי החוק, הרשות להגנת עדים פועלת תחת המשרד לביטחון פנים, והחוק מגדיר אילו עדים יקבלו הגנה דרכה. מדובר בדרך כלל בעדים בסיכון גבוה המשמשים עדים נגד ארגוני פשיעה, ובתיקים בעלי עניין ציבורי רחב. המגמה היא להוציא את העדים מגבולות המדינה, ובמקרים מסוימים להעניק להם ולבני משפחותיהם זהות וחיים חדשים. לדברי לבנת, לרוב נמשך הקשר בין הרשות לבין העד לשארית חייו, הן לצורך הגנה והן "משום שהעד זקוק לקשר הזה מבחינה נפשית".

ראש התכנית לשעבר: הרצח ירתיע עדים מלשתף פעולה עם הרשויות

בתקופת עדותו של חקק, טרם הקמת הרשות, ההגנה על עדים הייתה באחריות המשטרה, וכל גוף חקירה היה אחראי לעדים שלו. לדברי לבנה, מדובר היה במצב בעייתי. "זה לא שאני בא בטענות למשטרה", הוא אומר. "אבל תפקיד היחידה החוקרת לחקור. למשטרה אין את התקציבים, האמצעים ותורת העבודה לקיים את ההגנה. לאחר שנגמרה החקירה, היחידה החוקרת הייתה עוברת לתיק הבא, והעד היה נותר ללא הגנה".

על פי לבנה, המקרה של רצח דוד חקק רק מוכיח את הצורך בתוכנית ובהקצאת תקציבים עבורה. "חשוב להדגיש שלחקק לא היה שום קשר לתוכנית, שתפקידה למנוע בדיוק מקרים מסוג הזה. ביסוס הרשות להגנת עדים הוא תהליך ארוך והוא עדיין מתנהל. לא זבנג וגמרנו".

"התוכנית להגנת עדים היא חשובה מאד במלחמה בפשיעה החמורה ובארגוני הפשיעה", מציין לבנת. "עד שהוקמה התוכנית, אנשים פחדו להעיד. לצערי, הרצח אתמול עשוי לפגוע קשות במוטיבציה של העדים לשתף פעולה עם המשטרה ועם הפרקליטות".

הבוקר, שעות ספורות אחרי הירצחו של דוד חקק, פרסם המשרד לביטחון פנים הודעה, בה נאמר כי "העד הנ"ל אינו נכלל בתכנית להגנת עדים". עוד נמסר כי "מאידך, זאת הסיבה לשמה הומלץ על הקמת הרשות להגנת עדים, והיום קיימת בישראל תכנית להגנת עדים". במקביל, נמסר כי אגף החקירות של המשטרה העביר את חקירת הרצח מהיחידה המרכזית של מחוז תל אביב לטיפולה של היחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל).

לקריאה נוספת
רצח בתל אביב: עד מדינה לשעבר נורה למוות ברכבו
עד המדינה שנרצח: עבריין שהעיד בפרשת הימורים

לפניות לכתבת: mor.shimony@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully