וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו ומופז נפגשו; ברק גיבש פתרון למשבר הגיוס

ראש הממשלה ומשנהו נועדו על רקע הפיצוץ במשא ומתן בין הליכוד לקדימה באשר לניסוח חלופה לחוק טל. במקביל, שר הביטחון רקם מתווה חדש אותו יציע לצדדים כבר בסוף השבוע

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ומשנהו, יו"ר קדימה שאול מופז, נפגשו הערב (רביעי) פעם נוספת על מנת לגשר על הפערים והמחלוקות שגרמו לפיצוץ במשא ומתן בין נציגי הליכוד וקדימה באשר לניסוח חלופה לחוק טל. בפגישה, שארכה כשעה, סיכמו השניים על המשך עבודתם המשותפת של השר משה (בוגי) יעלון וח"כ יוחנן פלסנר בניסיון לגיבוש חלופה.

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
יצליחו לגשר על הפערים? מופז ונתניהו/עומר מירון

במקביל לפגישתם של נתניהו ומופז, מגבש שר הביטחון, אהוד ברק, מתווה של חוק – אותו הוא צפוי להציג לצדדים בסוף השבוע, כחלק מנסיונו לגשר ביניהם בתקווה למציאת פתרון מוסכם, שיתבסס על המלצות פלסנר עם התאמות "כדי לא להביא את הדברים לידי פיצוץ", כהגדרת מקורביו. כזכור, ברק היה גם מתווך מרכזי בכניסת קדימה לממשלת האחדות ובגיבוש הרעיון של הקמת צוות יעלון-פלסנר.

המתווה של ברק מורכב משבעה סעיפים. מדובר בהוראת שעה שבאופן מכוון לא מגדירה יעדי גיוס לחרדים וגיל גיוס מקסימלי, וגם אין בה סנקציות כלפי משתמטים, אלא הטבות משמעותיות מאוד למשרתים, כולל שכר שיגיע בסופו של דבר לשכר מינימום, לו לא יזכו המשתמטים. המתווה מציע גיוס ככלל בגיל 18, ומעניק עדיפות לצה"ל בבחירה מי יתגייס לצבא. על פי המתווה, החרדים שלא ישרתו בצה"ל ייקחו חלק בשירות אזרחי שיימשך כשמונה עד 12 חודשים.

כמו כן מציע ברק כי המתגייסים שימלאו אחר חובת השירות יקבלו שכר, שילך ויגדל החל משנת השירות השנייה עד לגובה שכר מינימום. ההצעה מדברת על כך שייקבעו יעדי גיוס לחרדים שיומרו ליעדים מספריים, למה שייקרא "עילויים בתורה". בהמשך הזמן, על פי ההצעה, כולם, כולל ערבים וחרדים, ישרתו בשירות אזרחי או צבאי, והמשתמט לא ייהנה מהטבות שיינתנו למשרתים. הגדרת גיל המקסימום לגיוס ויעדי הגיוס, העומדים במרכז המחלוקת בין קדימה לליכוד, ייקבעו בהמשך. "ברק אומר: בואו נצא לדרך עם הצעת החוק, והדברים האלו ייקבעו בהמשך", אמרו מקרוביו בשיחה עם וואלה! חדשות.

"אם לא נגיע למה שאנחנו מצפים - לא נהיה בקואליציה"

בתוך כך, נפגש הערב מופז עם כ-150 תלמידי ישיבות חרדים בפורום "ליל שישי אקטואלי" בירושלים. במהלך הדיון, שהתמקד בנושא השוויון בנטל, ובגיוס החרדים לצה"ל בפרט, אמר מופז כי הוא "מאמין שחלק מתעודת הזהות של מדינת ישראל זה השירות בכלל, בדגש על השירות בצה"ל". מופז קרא לחרדים "להתעניין, לדעת ולתמוך" בנשיאה בנטל, ואמר כי התהליך שמתרחש בימים "הוא היסטורי".

"אם לא נצליח בימים הקרובים להגיע להסכמות להצעת חוק, אני מאמין שיהיה קשה מאד ב-15 השנים הקרובות להגיע לכך כי לא תהיה קואליציה בסדר גודל כזה", סבר מופז. "לכן ההתנהלות שלנו חייבת להיות ערכית ואחראית ותוך מיצוי כל האפשרויות". הוא התייחס לפיצוץ במשא ומתן בין נציגי הליכוד וקדימה ואמר כי "בכל מו"מ יש רגעים של יותר הצלחה ופחות הצלחה. אנחנו הגענו לרגע הניסוח. התקדמנו. נעצרנו, מכל מיני סיבות, אבל נעשה לפחות עוד ניסיון אחד להתקדם מחר. נמפה את נקודות המחלוקת". באשר לשאלה אם יפרוש מהקואליציה השיב כי "נכנסתי לקואליציה על מנת להעביר את החוק ולא כדי לצאת. אם לא נגיע למה שאנחנו מצפים להגיע, לא נהיה שותפים בקואליציה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully