וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר בשיחות: "יעלון חזר בו מההסכמות על חוק הגיוס"

פנחס וולף

11.7.2012 / 14:31

גורמים המעורים במגעים טענו כי יעלון חזר בו מההסכמות על סנקציות אישיות נגד המשתמטים לאחר שהתייעץ בנושא עם נתניהו. יעלון מצדו: "קדימה מתנהגת באופן חסר אחריות"

משבר בין ח"כ יוחנן פלסנר לשר משה יעלון בניסיון להביא לנוסח מוסכם על חוק שוויון לכל. גורמים המעורים במגעים בין הצדדים טענו היום (רביעי) כי "הליכוד חזר בו מכל ההסכמות שהיו, כולל גיל הגיוס, האחריות האישית והאחריות המוסדית. זה נראה כמו המשבר הכי גדול מאז שהצוות קם בתחילת השבוע. נכון לאתמול בלילה חזרו בהם מהסכמות".

בעקבות המשבר תתכנס הערב סיעת קדימה בשעה 17:30 לישיבה דחופה, כדי לעדכן את חברי הסיעה בדבר המשבר במגעים. עם זאת, עדיין לא ברור אם ישיבת הסיעה נועדה להבהיר שקיים משבר קואליציוני. גורמים בקדימה אמרו אחר הצהריים בשיחה עם וואלה! חדשות כי, "יעלון מנסה להכשיר חרפה שנכפתה עליו, יש ציפייה ממנו לגלות עמוד שדרה ומנהיגות בשלב הזה".

גורם המעורב במשא ומתן בין הליכוד לקדימה תקף את ח"כ פלסנר ואמר כי, הוא "מחפש כותרות ולא פיתרון. התדרוכים שלו מנותקים מהמציאות. במקום להיות שותף למהלך היסטורי, הוא מתעסק בפוליטיקה קטנה".

משה (בוגי)יעלון ויוחנן פלסנר ,יוני 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
"נראה כמו המשבר הכי גדול מאז שהצוות קם". פלסנר ויעלון/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

כפי שפורסם השבוע לראשונה בוואלה! חדשות, השניים כבר הגיעו להסכמה לפיה נוסח החוק יהיה על פי מתווה פלסנר, כולל גיוס מקסימלי בגיל 22-23 וסנקציות אישיות. שני הדברים שהיוו הישג לליכוד היו הארכת המתווה שיהיה מדורג לחמש שנים, עליהן דיבר מתווה פלסנר, והכנסת ערביי ישראל לחובת הגיוס עם הטלת סנקציות אישיות גם על המשתמטים באותו מגזר. "הליכוד רצה להעביר חלק מהסנקציות ומשהו מיעדי הגיוס לשנת 2018, אבל אתמול יעלון היה כנראה אצל ראש הממשלה, והיום התברר שהם לא רוצים אחריות אישית – שתקבע רק בעתיד, לא מוכנים למכסות אם יש עמידה ביעדים", אמרו אותם גורמים.

"המשמעות היא שזה מעלה את הגיל עד 26, גם פתאום התברר שאין הסכמה לגבי נוסח הצעת המחליטים לממשלה, שבה יש את האחריות המוסדית. בלי המכסה ובלי יעדים זה 'חוק טל 2'. זו נסיגה מוחלטת מכל מה שהיה. העבודה כרגע במבוי סתום", הוסיפו. השר יעלון עצמו אמר כי "בפגישה שהתקיימה הבוקר דווקא צומצמו הפערים. אני מאמין שניתן להגיע להסכמה באשר להצעת החוק שתגדיל את השוויון בנטל ולא תביא לקרע בעם".

בחור ישיבה בירושלים חולף סמוך ללשכת הגיוס בירושלים, פברואר 2012. רויטרס
"אפשר להגדיל את השוויון בנטל בלי להביא לקרע בעם"/רויטרס

המשנה לראש הממשלה טוען כי הפיצוץ היה "די מפתיע. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר כי "אתמול היה משבר בשיחות. הבוקר פלסנר ביקש להיפגש, הוא הציג גמישות באיזה עניין שהיה במשבר, אני הלכתי להתייעצות והתחילו לדווח לי שיש פיצוץ. בפגישה בינינו הוא לא דיבר על פיצוץ. ההתנהלות נראית לי תמוהה וחסרת אחריות". לדברי יעלון, הפער העיקרי הוא האם להגדיר מכסה של לומדים, כפי שקדימה רוצה, או יעדי גיוס, כפי שהליכוד רוצה. המשמעות היא שבהצעת הליכוד אם החרדים מילאו את יעדי הגיוס (של 6,000 מתגייסים בשנת 2016) לא ייקבעו סנקציות אישיות נגד חרדים משתמטים, אבל אם לא יעמדו ביעד – יוטלו סנקציות. קדימה דורשת להטיל סנקציות על כל מי שלא יוגדר "מתמיד" (1,500 "מתמידים" בשנה משנת 2016).

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', קראה למופז להודיע בישיבת סיעת קדימה כי קדימה תפרוש לאלתר מהממשלה. לדבריה, "על מופז להפסיק את הפארסה הפוליטית סביב חוק טל, שממילא לא תניב תוצאות של ממש אפילו אם יחוקק החוק. הבחירות היו צריכות להתקיים בספטמבר, והן נמנעו רק בשל תרגיל פוליטי של הישרדות, וכעת יש ללכת לציבור ולאפשר לו לומר את דברו בקשת רחבה של נושאים משמעותיים ביותר הנמצאים בפתחה של החברה הישראלית".

בעקבות המשבר אמרו במטה המאבק נגד חוק טל כי "אין מה לחכות יותר לנתניהו - נתניהו לא בא, הוא גם הפסיק לצלצל - הוא מחכה רק לליצמן וישי. אנחנו שמחים שסוף סוף נחשפים פניו האמיתיות של ראש הממשלה. נתניהו לא רוצה גיוס חרדים, הוא רוצה מריחת משרתים. נתניהו עושה הכל בכדי שדו"ח פלסנר לא ייושם. הוא נגד מכסות לעילויים, נגד שירות בגיל 18 ונגד סנקציות משמעותיות". המטה אף קרא לח"כ פלסנר להפסיק את השיחות עם יעלון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully