וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק המתגבש: גיוס בהדרגה של הערבים ו-80% מהחרדים

פנחס וולף

9.7.2012 / 19:42

על פי סיכומים של קדימה והשר יעלון, החוק יושתת בעיקר על מתווה פלסנר, ופרק מיוחד בו יוקדש לגיוס ערבים. קדימה תיאלץ להסכים להחלת החוק בצורה הדרגתית "למנוע קרע בעם"

המתווה המתוכנן לחוק השוויון בנטל: מתווה פלסנר צפוי להוות את שלד הצעת החוק, אך הוא יוחל באופן הדרגתי ובנוסף יוקדש בו פרק מיוחד לגיוס ערבים, כך נודע הערב (שני) לוואלה! חדשות. על פי הסיכומים שנעשו בצוות המצומצם של המשנה לראש הממשלה, השר משה יעלון וח"כ יוחנן פלסנר, ביישומה הסופי של החקיקה יישארו בישיבות רק 20% מהחרדים ה-"מתמידים" והיתר יגויסו, למעט מי שיקבל פטור על רקע בריאותי או אי-התאמה, כפי שנהוג עם כל צעיר אחר העומד בפני גיוס.

היום התקיימה הישיבה השנייה בין השניים, בה נידונה הצעת החוק, והושגה התקדמות של ממש בהסכמה - הליכוד דבק בצורה כמעט מלאה בעקרונות מתווה פלסנר. קדימה תיאלץ להסכים להחיל את החוק בצורה הדרגתית יותר מזו שהתכוונה מלכתחילה, כדי שהחוק יהיה ישים ובכדי "למנוע קרע בעם". בנוסף, השניים נפגשו עם גורמים שונים במשרדי הביטחון, האוצר והמשפטים ובמנהלת השירות הלאומי, והסתבר שההדרגתיות חשובה גם לגופים שאמורים לקלוט את המתגייסים וגם לישיבות, שעבורן מדובר יהיה במהפך של ממש, שידרוש תקופת הסתגלות.

משה (בוגי)יעלון ויוחנן פלסנר ,יוני 2012. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
יעלון ופלסנר/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

ההדרגתיות, שטרם ברור מה משמעותה, תיושם גם בכל הקשור לסנקציות, גם בנוגע לגיל הגיוס, וגם בנוגע לאחוזי הגיוס. בסוף התהליך - שעדיין לא ברור על פני כמה שנים יימשך - גיל הגיוס המקסימלי יהיה 22-23, כפי שמופיע במסקנות פלסנר, ואז גם יכנסו לתוקף הסנקציות האישיות, שיהיו משמעותיות מאוד. עוד סוכם כי כבר בתחילת הדרך יחולו סנקציות מוסדיות על הישיבות. תלמיד שיתגייס יזכה את ישיבתו בתקציב נוסף, והתקציב יקוצץ בגין כל תלמיד שלא יתגייס.

הכללת הערבים - הישג לליכוד

מלבד הסנקציות ימומשו גם תמריצים למשרתים, כפי שנחשף היום בוואלה! חדשות, בתחומי הדיור (דיור חינם או בהוזלה גדולה בפריפריה) והלימודים (לימודים חינם או בהלוואות ארוכות טווח ללא ריבית באוניברסיטאות). מתווה התמריצים יהיה מדורג, כאשר חיילים יקבלו יותר ממשרתים בשירות האזרחי, זאת במטרה לתמרץ מועמדים לשירות להתגייס לצבא.

ההישג המשמעותי של הליכוד יהיה בהכללת ערביי ישראל בחובת הגיוס, בפרק מיוחד בחוק שייוחד להם. גם כלפיהם יינקטו סנקציות אישיות, אך ההדרגתיות תיפרס על פני מספר רב יותר של שנים, בשל העובדה שקיים כבר מנגנון פעיל לגיוס חרדים, ואילו במקרה של הערבים דרוש מנגנון חדש.

המתווה החדש יוצר משבר אמון קשה בין הסיעות החרדיות – ש"ס ויהדות התורה – לבין הליכוד. עם זאת, שתי הסיעות העבירו מסרים ששוללים את האפשרות שיפרשו. בכירים בליכוד תקפו גם את עמדתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, לפיה סיעתו תתנגד להצעת חוק שלא תכלול בתוכה חובת גיוס לכל מגיל 18. "הרוב שלנו שברירי גם כך", אמרו, "אנחנו רוצים להעביר מתווה גם לחרדים וגם לערבים, קדימה מפנימה שלא יהיה מנוס אלא להכניס את הערבים לחוק, אבל אולי בסוף בגלל התנגדות ליברמן לכל החוק, הנושא של ערביי ישראל ייפול".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully