וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מופז: "ננהל מו"מ לפתרון משבר הגיוס - או שנפרוש"

לאחר שהמו"מ בין נציגי קדימה והליכוד בנוגע לניסוח חוק חלופי לחוק טל התפוצץ, כינס יו"ר קדימה את סיעתו ואמר כי ייפגש עם נתניהו כדי להביא לפתרון. יעלון: "הפיצוץ מפתיע"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מיכאל ברגמן)

סיעת קדימה התכנסה הערב (רביעי) לישיבה דחופה, כדי לעדכן את חברי הסיעה בדבר המחלוקת במגעים בין ח"כ יוחנן פלסנר לשר משה יעלון, בנוגע לניסוח החלופה לחוק טל, שנועדה להביא לגיוס חרדים וערבים לשורות הצבא. בצאתו מהישיבה, אמר מופז כי הוא ימשיך לנהל את המשא ומתן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, גם בפגישה שתתקיים הערב, והבהיר כי פרישת קדימה מהקואליציה עדיין עומדת על הפרק. "הישיבה הזו היתה חשובה לגורל הסיעה שהסמיכה אותי להמשיך לנהל את המשא ומתן לפיתרון או לפרישה שלנו מהקואליציה".

במהלך הישיבה ציין כי קדימה ניצבת בפני רגע משמעותי ושהוא מצפה להגיע לפתרון עד יום ראשון הקרוב. "אם לא נביא הצעת חוק והצעת מחליטים לישיבת הממשלה (שתתקיים ביום ראשון הקרוב, פ"ו) - לא נוכל להמשיך בשותפות הזו". במילים אחרות, הציב יו"ר קדימה אולטימטום לנתניהו שכן הצעת החלטה לממשלה צריכה להיות מוגשת בישיבת הממשלה ביום ראשון הקרוב, שהופך ליום המכריע מבחינת מפלגת קדימה וממשלת האחדות כולה. מופז הוסיף: "לא נקבל הצעת חוק בכאילו בלי אמצעי אכיפה שמגובים על ידי הצעת מחליטים (לממשלה. פ"ו). לוחות הזמנים ידועים".

יעלון: "הפיצוץ היה די מפתיע"

מנגד, השר יעלון אינו מבין את פשר הדיווחים אודות מחלוקת בין הצדדים. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר יעלון כי "הפיצוץ היה די מפתיע". לדבריו, "אתמול היה משבר בשיחות. הבוקר, פלסנר ביקש להיפגש, הוא הציג גמישות באיזה עניין שהיה במשבר, אני הלכתי להתייעצות והתחילו לדווח לי שיש פיצוץ. בפגישה בינינו הוא לא דיבר על פיצוץ. ההתנהלות נראית לי תמוהה וחסרת אחריות".

לדברי יעלון, הפער העיקרי הוא האם להגדיר מכסה של לומדים, כפי שקדימה רוצה, או יעדי גיוס, כפי שהליכוד רוצה. המשמעות היא שבהצעת הליכוד אם החרדים מילאו את יעדי הגיוס (של 6,000 מתגייסים בשנת 2016) לא ייקבעו סנקציות אישיות נגד חרדים משתמטים, אבל אם לא יעמדו ביעד – יוטלו סנקציות. קדימה דורשת להטיל סנקציות על כל מי שלא יוגדר "מתמיד" (1,500 "מתמידים" בשנה משנת 2016).

בתום פגישתו עם פלסנר, עדכן יעלון את ראש הממשלה נתניהו בצמצום הפערים, לדבריו. יעלון מספר כי הציב שלושה עקרונות לתכניתו: יותר משרתים בלי קרע בעם – הגדלת מספר המשרתים החרדים מ- 2,400 ל- 6000 ב- 2016, וערבים מ- 2,300 ל- 5,000 בשירות האזרחי; תמריצים לגיוס מגיל 18, בדומה למתווה פלסנר; סנקציות אישיות, אבל ללא רישום פלילי שעשוי להביא למעצר משתמטים בסוף התהליך. כרגע ראש הממשלה מעוניין להיפגש עם מופז, כדי לפתור את המשבר.

"אנחנו הצענו מתווה אחראי שיביא לגידול במספר המשתתפים בנשיאה בנטל בקרב החרדים והערבים בלי להביא לקרע בעם", אמר יעלון. "בעניין של החרדים היתה התעקשות של 'ייקוב הדין את העם'. יש לנו אחריות כממשלה להביא למשהו שלא יוביל לקרע בעם. אם תכריז על משהו כזה – גם הנח"ל החרדי לא יהיה. במקום ללכת לתהליך טבעי הוא התעקש על 'ייקוב הדין את העם'. אז כנראה אנחנו לא מגיעים להסכמה".

יעלון הוסיף כי "אצלנו הדלת עדיין פתוחה ונחכה לראות לאן הם (קדימה – פ.ו) מובילים. התייחסנו לעניין כהזדמנות היסטורית של מתווה. נלך על זה בכל מקרה – עם קדימה או בלי קדימה. זה אינטרס של מדינת ישראל. החרדים לא אוהבים את זה, אבל לא יהיה קרע בעם. אם לא נצליח להעביר את החוק, נמשיך להתקדם במתווה עולה של גיוס ונצטרך לחיות עד אז על פי הוראות מעבר בסמכות שר הביטחון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

מקורבים למגעים: "הליכוד חזר בו מכל ההסכמות"

גורמים המעורים במגעים בין פלסנר ויעלון, בניסיון להגיע לנוסח מוסכם, טענו היום כי "הליכוד חזר בו מכל ההסכמות שהיו, כולל גיל הגיוס, האחריות האישית והאחריות המוסדית. זה נראה כמו המשבר הכי גדול מאז שהצוות קם בתחילת השבוע. נכון לאתמול בלילה הצדדים חזרו בהם מהסכמות". כפי שפורסם השבוע לראשונה בוואלה! חדשות, השניים כבר הגיעו להסכמה לפיה נוסח החוק יהיה על פי מתווה פלסנר, כולל גיוס מקסימלי בגיל 22-23 וסנקציות אישיות. שני הסעיפים שהיוו הישג לליכוד היו הארכת המתווה שיהיה מדורג לחמש שנים, עליהן דיבר מתווה פלסנר, והכנסת ערביי ישראל לחובת הגיוס עם הטלת סנקציות אישיות גם על המשתמטים באותו מגזר.

"הליכוד רצה להעביר חלק מהסנקציות ומיעדי הגיוס לשנת 2018, אבל אתמול יעלון היה כנראה אצל ראש הממשלה, והיום התברר שהם לא רוצים אחריות אישית – שתקבע רק בעתיד, לא מוכנים למכסות אם יש עמידה ביעדים", אמרו אותם גורמים. "המשמעות היא שזה מעלה את הגיל עד 26, גם פתאום התברר שאין הסכמה לגבי נוסח הצעת המחליטים לממשלה, שבה יש את האחריות המוסדית. בלי המכסה ובלי יעדים זה 'חוק טל 2'. זו נסיגה מוחלטת מכל מה שהיה. העבודה כרגע במבוי סתום", הוסיפו. השר יעלון עצמו אמר כי "בפגישה שהתקיימה הבוקר דווקא צומצמו הפערים. אני מאמין שניתן להגיע להסכמה באשר להצעת החוק שתגדיל את השוויון בנטל ולא תביא לקרע בעם".

עדכון ראשון - 17:30

לקריאה נוספת
משבר בשיחות: ”יעלון חזר בו מההסכמות על חוק הגיוס”
ליצמן תוקף: ”נתניהו הפר אמונים כמו אולמרט”
החוק המתגבש: גיוס בהדרגה של הערבים ו-80% מהחרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully