וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין מבהיר למורסי: "פיזור הפרלמנט - סופי"

ניר יהב

9.7.2012 / 17:11

המשבר השלטוני במצרים מסלים: בהודעה תקיפה, קבע בית הדין החוקתי העליון כי החלטתו בנושא "חלה על כל הרשויות". לא ברור מה יעלה בגורל ישיבת הפרלמנט שמתכנן הנשיא למחר

העימות בין הצדדים הנאבקים על השלטון במצרים ועל דמותה העתידית של המדינה מתקרב לרגע האמת: לקראת כינוסו הצפוי של הפרלמנט מחר (שלישי), בעקבות החלטת הנשיא הטרי מוחמד מורסי וחרף החלטת המועצה הצבאית העליונה לפזרו, בהתאם להחלטת בית הדין החוקתי מלפני שלושה שבועות, הודיע אחר הצהריים בית הדין כי החלטתו בנושא - שקבעה כי הפרלמנט נבחר באופן לא חוקי ולכן יש לקיים בחירות חוזרות - הינה "סופית ובלתי ניתנת לערעור".

בהודעה שפורסמה בתום ישיבת חירום מיוחדת של חברי בית הדין, הנחשב לבית הדין הגבוה לצדק במצרים, הובהר כי בית הדין אינו רואה בעצמו צד לשום עימות פוליטי, וכי החלטתו התקבלה ממניעים משפטיים בלבד. "בית הדין לחוקה ממשיך לפקח משפטית על חוקיות החוקים", נמסר בהודעה. "החלטותינו הן סופיות ובלתי ניתנות לערעור, והן מחייבות את כל הרשויות במדינה. משימתנו הקדושה נותרה ההגנה על החוקה מפני כל ניסיון לתקוף אותה או להפר אותה. איננו מהווים צד לעימות פוליטי כלשהו בין גורמים בזירה הפוליטית".

תומכים של נשיא מצרים מוחמד מורסי ברחוב בקהיר, 8 ביולי 2012. רויטרס
תומכים של מורסי, אמש בקהיר/רויטרס

בית הדין לא התייחס בהודעתו למורסי עצמו, איש תנועת האחים המוסלמים (שפרש ממנה לאחר בחירתו), אולם יש בניסוח ההודעה איום מפורש למדי כלפיו, שכן היא מבהירה שהחלטתו לכנס בכל זאת את הפרלמנט עומדת בניגוד מוחלט לקביעת בית המשפט. לא ברור בינתיים גם מה יעלה בגורל ישיבת הפרלמנט המתוכננת להיערך מחר, הראשונה מאז פיזורו. יו"ר הפרלמנט, סעד כתאתני - איש מפלגת "החירות והצדק" של האחים המוסלמים - זימן את כל 508 חברי הבית לישיבה מחר בצהריים, בהתאם להוראת הנשיא מורסי. תיאורטית, ייתכן מצב שבו הפרלמנט מתכנס - וכוחות הצבא מפזרים את הכינוס כדי לאכוף את החלטת בית הדין.

בעקבות ההחלטה היום, פרצו מחוץ לבניין הפרלמנט בקהיר שתי הפגנות - האחת של עשרות מתומכי הנשיא מורסי, שקראו להמשיך בפעילות הפרלמנט; והאחרת - של עשרות ממתנגדי ההחלטה. לפי חלק מהדיווחים, בין הצדדים פרצה תגרה שפוזרה על ידי כוחות הביטחון. תומכי ההחלטה קראו: "המועצה היא המועצה שלנו ומורסי הוא נשיאנו"; בתגובה השיבו מתנגדיה: "מורסי בטל ומבוטל - יש להפיל את שלטון ה'מדריך' (הכוונה ל"מדריך הכללי" של האחים המוסלמים - נ.י)".

תהפוכות במצרים - כותרות אחרונות:
"העימות בין מורסי לצבא הגיע מוקדם מהצפוי"
דמיון כואב: הוכה בקהיר כי הוא "דומה למובארק"
אובמה הזמין את מורסי: "נבנה יחסי שותפות"

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully