וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים לבחירות לנשיאות מצרים: "הפרלמנט יפוזר"

ניר יהב

14.6.2012 / 18:50

ערב הסיבוב השני, אישר בית דין חוקתי את מועמדות שפיק, ובמקביל פסל חוקים שהסדירו את הבחירות לפרלמנט והורה לקיימן מחדש. תגובות נזעמות: "זו הפיכה, זה לא יעבור בשקט"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה אמיר קוטיגרו)

יומיים לפני הבחירות לנשיאות ושבועיים אחרי גזר הדין ההיסטורי של מובארק - החלטות הרות גורל בבית המשפט בקהיר. בית הדין החוקתי העליון של מצרים החליט אחר הצהריים (חמישי) באופן סופי לאפשר לראש הממשלה לשעבר, אחמד שפיק, להתמודד בסיבוב השני בבחירות לנשיאות, שייערכו בימים שבת וראשון. הדיון נערך בעקבות חוק שנחקק באחרונה בפרלמנט המצרי וזכה לכינוי "חוק הבידוד", הקובע כי מי שכיהן כראש ממשלה או סגן נשיא בתקופת משטרו של הנשיא המודח חוסני מובארק לא יוכל להתמודד בבחירות לנשיאות. ואולם, בית הדין קבע היום כי החוק הזה, שחוקק במיוחד במטרה למנוע משפיק את ההתמודדות, "אינו חוקתי" - וכך סלל את הדרך בפני התמודדותו, נגד מועמד האחים המוסלמים, ד"ר מוחמד מורסי.

סביב בית הדין הוצבו היום כוחות צבא ומשטרה רבים לקראת ההחלטה, כדי למנוע עימותים שעלולים לפרוץ עם היוודע ההחלטה. ואכן, מיד עם היוודע ההחלטה, החל במקום הפגנה של מאות בני אדם, שהשליכו נעליים לעבר בית המשפט.

בחירות לנשיאות מצרים - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

הפגנה נגד מועמדותו של אחמד שפיק לנשיאות מצרים מחוץ לבית המשפט החוקתי בקהיר, 14 ביוני 2012. רויטרס
מפגין נגד מועמדותו של שפיק, היום מחוץ לבית המשפט/רויטרס

במקביל, קיבל היום בית הדין פסיקה נוספת, הפוסלת גם חוקים אחרים, שהכתיבו את האופן בו נערכו הבחירות לפרלמנט בנובמבר האחרון (בהן זכו המפלגות האיסלמיות לרוב מוחץ), וקבעו כי שליש מחברי הבית יוגדרו "עצמאים", ללא תלות מפלגתית. משמעות הפסיקה היא שהשליש הזה מבין חברי הפרלמנט הוא פסול. עדיין לא ברור אם בעקבות זאת ייערכו בחירות חוזרות לפרלמנט כולו, רק למושבים אלו, או שהשליש הזה פשוט יחולק פרופורציונלית בין המפלגות הקיימות.

אב בית הדין, פארוק סולטאן, התראיין בינתיים לסוכנות רויטרס וטען בתוקף כי משמעות ההחלטה היא שהבית התחתון של הפרלמנט יפוזר כולו, וייערכו בחירות חוזרות. "הפסיקה כוללת פיזור מלא של הבית התחתון, משום שהחוקים שלפיהם נערכו הבחירות מנוגדים לחוקה", הבהיר סולטאן בשיחת טלפון. הוא הוסיף כי מדובר בפסיקה מחייבת עבור כל מוסדות המדינה, ועל הרשות המבצעת יהיה כעת להודיע רשמית על קיום בחירות חוזרות.

"מצרים נכנסת למנהרה אפלה"

ההחלטה - במקביל לאישור מועמדותו של שפיק - עלולה להגביר עוד יותר את המחאה בציבור המצרי, משום שתיתפש כניסיון של בית המשפט, המזוהה עם השלטון, להתערב בהכרעת העם. עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, אחד המועמדים הבולטים שנשרו בסיבוב הראשון בבחירות, המזוהה עם המחנה האיסלמי, כבר הספיק היום לבטא תחושה זו כשכינה את החלטת בית המשפט "הפיכה". בהודעה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, כתב אבו אל-פותוח כי "אישור המועמד הצבאי, לצד פיזור הפרלמנוט הנבחר, היא הפיכה מוחלטת. מי שחושב שמיליוני הצעירים יאפשרו את זה - משלה את עצמו".

מטעם האחים המוסלמים עצמם, הגיב להחלטה בכיר התנועה עיסאם אל-עריאן, ואמר כי אם הפרלמנט אכן יפוזר, "מצרים תיכנס למנהרה אפלה, ולנשיא הנכנס לא יהיו לא פרלמנט ולא חוקה. כרגע שורר מצב של בלבול, והרבה שאלות פתוחות".

הפגנה נגד מועמדותו של אחמד שפיק לנשיאות מצרים מחוץ לבית המשפט החוקתי בקהיר, 14 ביוני 2012. רויטרס
כרזה נגד שפיק, היום מחוץ לבית הדין/רויטרס

מנגד, שפיק עצמו קיבל בקורת רוח את פסק הדין, וכינה אותו "היסטורי". "המסר של הפסיקה ההיסטורית הזו היא שתם העידן של סגירת חשבונות פוליטיים", אמר לקהל מריע בקהיר. "בית המשפט החוקתי העליון אישש את זכותי להשתתף בבחירות וחיזק את הלגיטימיות של הבחירות הללו".

במקביל, הודיעה המועצה הצבאית העליונה, השולטת במצרים עד לבחירתו של נשיא, כי התכנסה לישיבת חירום כדי לדון בהשלכות הפסיקה. במקביל, נפגשים גם מועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, עם הנהגת התנועה כדי לדון בהשלכות ההחלטה. ההחלטה על פיזור הפרלמנט צפויה לפגוע בעיקר באחים המוסלמים משום שרבים מתוך המועמדים ה"עצמאיים" הם מועמדים שמזוהים עימם. גורמים בסביבתו של מורסי הכחישו את הדיווחים לפיהם מורסי מתכוון לפרוש מהמרוץ לנשיאות במחאה על ההחלטה.

בציבור המצרי שורר בלבול רב סביב ההחלטה לפזר את הפרלמנט. האזרחים אינם יודעים מה יעלה בגורל הפרלמנט ומה משמעות ההחלטה. רבים קוראים למועצה הצבאית לפרסם הודעה בתום ישיבתה הסגורה שתבהיר את השלכות ההחלטה גם על הבחירות לנשיאות שייערכו ביום שבת וראשון.

גם ג'יהאן סאדאת ומונא עבד א-נאצר תומכת בשפיק

הקלפיות בסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים ייפתחו שבת בבוקר, ו-50 מיליון אזרחים בעלי זכות הצבעה יצאו לבחור נשיא. הקרב ככל הנראה יהיה צמוד ביותר, בין מורסי שקיבל 25.5% מהקולות בסיבוב הראשון, ושפיק שקיבל 24.8%. הבחירות יימשכו עד יום ראשון בערב, והתוצאות הרשמיות יפורסמו רק מספר ימים לאחר מכן. מיליוני הבוחרים ייהנו בשבת ובראשון מחופש ומתחבורה ציבורית ללא תשלום.

בימים האחרונים התלהט מאד המאבק הציבורי בין שפיק למורסי. שפיק בן ה-71, הנתפס בעיני רבים כאחד משרידי המשטר המודח של מובארק בשל עברו כראש ממשלה בשלהי ימי מובארק, מקפיד לדחות את הביקורת מעל כל במה, ולהבטיח כי הוא "יקדם את המהפכה" ויציל את מצרים מהמשבר הכלכלי שאליו נקלעה. לנוכח החשש ברחוב מפני המצב הבטחוני המעורער, הוא מבהיר גם כי רק לו יש ניסיון ויכולת להשיב את השקט והיציבות, כמפקד חיל האוויר לשעבר. במקביל, הוא מנסה להפחיד את הציבור מפני האחים המוסלמים באומרו כי מי שיבחר במורסי "ישיב את מצרים עשרות שנים לאחור", וכלל לא בטוח שמורסי עצמו ישלוט במדינה אלא ראשי האחים המוסלמים.

מנגד, מורסי בן ה-61 אומר כי אם שפיק ייבחר לנשיא, המהפכה תסתיים. "ניצחון לשפיק הוא בלתי אפשרי משום שאני המועמד שמייצג את המהפכה", קבע הבוקר. בד בבד, הוא מנסה להרגיע את הציבור המתון החושש מפני השתלטות איסלמית על המדינה ומפני הפיכתה של מצרים למדינת הלכה, ומבהיר כי כי מצרים "תישאר מדינה אזרחית". עוד הוא מבטיח לקדם חופש ביטוי וחירויות פרט לכולם, למנות נציגים מכל התנועות והמפלגות ליועציו ולעוזריו, בהם גם נשים, להקים קואליצייה רחבה, להוריד מיסים, להוסיף 700 אלף מקומות עבודה חדשים, לא לסגור כלי תקשורת ולתת תוספת תקציב לבריאות.

שפיק קיבל אתמול חיזוק משמעותי מכיוונן של ג'יהאן סאדאת, רעייתו של נשיא מצרים המנוח אנואר סאדאת, ומונא עבד א-נאסר, בתו של נשיא מצרים לשעבר גמאל עבד א-נאסר. במהלך כינוס כלכלי שבו השתתף גם שפיק, אמרה סאדאת: "לשפיק יש היסטוריה מכובדת. הוא היה אחד מגיבורי מלחמת אוקטובר (מלחמת יום הכיפורים - נ.י). הוא לא בורח מאחריות. הוא איש אמיץ. אני קוראת לבוחרים להצביע עבורו כדי שישלים את הדרך וייתן לנו תקווה לעתיד". עבד א-נאסר הוסיפה ואמרה כי היא רוצה מדינה אזרחית: "אסור לערב בין דת לפוליטיקה", הוסיפה.

במי יתמכו יתר המועמדים?

הסיבוב הראשון בבחירות נערך לפני שבועיים וחצי. למשקום השלישי מתוך 13 המועמדים, אחרי מורסי ושפיק, הגיע מועמד השמאל הנאצריסטי חמדין סבאחי עם 20.5% מהקולות, למקום הרביעי הגיע האיסלמיסט המתון עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח עם 17.8% מהקולות ולמקום החמישי הגיע מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא עם 11.9% בלבד מהקולות.

הפגנה נגד מועמדותו של אחמד שפיק לנשיאות מצרים מחוץ לבית המשפט החוקתי בקהיר, 14 ביוני 2012. רויטרס
מפגין זועם מול בית הדין בקהיר, היום/רויטרס

בשבועיים האחרונים מנסים מורסי ושפיק לחזר אחרי המועמדים שלא העפילו לסיבוב השני, כדי שיכריזו על תמיכתם בהם וכדי שיבקשו מבוחריהם להעביר את תמיכתם באחד מהם. למרות דבריו של סבאחי, לפיהם לא יכריז על תמיכה באף אחד מהמועמדים, נדמה כי רוב תומכיו יתנו את קולם לשפיק החילוני - וכך גם תומכיו של מוסא החילוני והליברלי. מנגד, רוב תומכיו של אבו אל-פותוח צפויים להעביר את תמיכתם למורסי.

בימים האחרונים התקבלו תוצאות הבחירות של אזרחי מצרים בחו"ל, מהם עולה כי מורסי מוביל (אם כי מדובר כמובן במספרים זניחים). המדינה היחידה שבה שפיק ניצח, ואף קיבל 100% מקולות, היא ישראל.

עדכון ראשון - 15:58

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

מודעת תעמולה של אחמד שפיק לקראת הסיבוב השני בבחירות לנשיאות מצרים, קהיר, יוני 2012. רויטרס
כרזת תעמולה של של שפיק, השבוע בקהיר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully